به دست آوردن ضریب بالا در درس زیست شناسی در کنکور تا چه حد مهم است؟

یکی از دروس پراهمیت و تخصصی رشته تجربی درس زیست‌شناسی است که داوطلبان این رشته تحصیلی باید زمان زیادی را صرف مطالعه این درس کنند. از آنجایی که ضریب زیست‌شناسی 12 است متقاضیان رشته‌ تجربی باید تمام مباحث این درس را به خوبی بخوانند و درک کنند.

یکی از دروس پراهمیت و تخصصی رشته تجربی درس زیست‌شناسی است که داوطلبان این رشته تحصیلی باید زمان زیادی را صرف مطالعه این درس کنند. از آنجایی که ضریب زیست‌شناسی 12 است متقاضیان رشته‌ تجربی باید تمام مباحث این درس را به خوبی بخوانند و درک کنند.

البته شرکت در کلاس‌های کنکور یا خرید کتاب‌های کمک درسی نیز تا حد زیادی به قبولی آنها کمک می‌کند. تعداد سوالات زیست‌شناسی در کنکور 50 عدد است و دانش‌آموزان تنها 36 دقیقه برای پاسخ‌دهی فرصت خواهند داشت. از این‌رو بهتر است با مطالعه کتاب‌های متنوع از همه لحاظ آماده باشند. برای خرید کتاب کنکور به سایت وطن بوک مراجعه کنید.

اهمیت درس زیست‌شناسی در کنکور

اگر در رشته تجربی دوره دبیرستان حضور داشته باشید، بدون‌شک با اهمیت درس زیست‌شناسی آشنایی خواهید داشت زیرا زیست‌شناسی یکی از درس‌های مرتبط با تمام زیرگروه‌های رشته تجربه به حساب می‌آید. از این‌رو باید برای مطالعه این درس برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید.

با انتخاب کتاب‌های کمک آموزشی و مطالعه دقیق آنها به سطحی از یادگیری این درس دست پیدا می‌کنید که سوالات مربوط به تمام بخش‌ها را به خوبی درک خواهید کرد. کافی است در  انتخاب کاربردی خود نهایت دقت را به خرج دهید. جوری زیست‌شناسی را بخوانید که به هنگام آزمون تنها آن را مرور کنید.

زیست

از آنجایی که زیست‌شناسی از اهمیت بالایی برخوردار است، باید در مطالعه این درس دقت و تمرکز بالایی به خرج دهید. در ضمن خلاصه‌نویسی نیز می‌تواند تا حد زیادی به شما کمک کند. در ادامه با مرور کل خلاصه‌های نوشته‌شده خود می‌توانید تمام بخش‌هایی که فراموشتان شده است را دوباره مرور کنید.

ضریب درس زیست‌شناسی در کنکور

به هنگام برنامه‌ریزی برای مطالعه دقیق خود به طور حتم باید به ضریب دروس توجه داشته باشید. دروسی که ضریب بالاتری دارند باید زمان بیشتری از وقت شما را بگیرند.

درس زیست‌شناسی نیز در کنکور رشته تجربه ضریب 12 دارد، بنابراین برای قبولی در این رشته تحصیلی باید درس زیست‌شناسی را خیلی خوب مطالعه کنید.

 اگر به فکر آزمون‌های گروه آزمایشی همانند رشته‌های پزشکی، پرستاری، دندان‌پزشکی یا سایر رشته‌ها هستید، ضریب درس زیست‌شناسی برای گروه مورد نظر شما 12 است و سایر دروس در این گروه تحصیلی از ضریب پایین‌تری برخوردار هستند.

البته در رشته‌های داروسازی، آموزش شیمی، یا بهداشت عمومی نیز زیست‌شناسی از ضریب 12 برخوردار است. اهمیت هر درس به رشته مورد نظر شما بستگی دارد، برای مثال اگر شما به فکر مطالعه دروس پزشکی هستید باید به درس زیست‌شناسی اهمیت زیادی بدهید و نیم بیشتری از زمان مطالعه خود را  برای این درس صرف کنید. هیچ‌وقت دچار این اشتباه نشوید که دروس ضرایب یکسانی دارند، زیرا این فکر باعث می‌شود شما آزمون خود را خراب کنید.

نحوه مطالعه درس زیست‌شناسی برای کنکور

با وجود اینکه بیش از 90 درصد داوطلبان رشته تجربی به درس زیست‌شناسی علاقه‌ دارند و از اهمیت آن باخبر هستند، ولی باز هم برخی از دانش‌آموزان در خواندن این درس پراهمیت کم‌کاری می‌کنند.

 با برنامه‌ریزی مشخص و دقیق می‌توانید یک‌بار و برای همیشه درس زیست‌شناسی را خیلی خوب یاد بگیرید و آن را درک کنید. شاید برای شما سوال شود که بهترین روش مطالعه درس زیست‌شناسی، خواندن فصل به فصل این کتاب است یا مطالعه ترکیبی نتیجه بهتری به همراه دارد؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت، هر دو روش صحیح هستند زیرا هدف اصلی شما خواندن درس زیست‌شناسی و رسیدن به بازدهی بالا است. در ضمن اگر ذهن خلوتی دارید و بهتر می‌توانید افکار خود را مدیریت کنید، توصیه می‌کنیم در کنار هر فصل یک کتاب کمک آموزشی و یک کتاب تست‌زنی نیز داشته باشید.

 

 در واقع با مطالعه هر فصل بلافاصله سوالات و تست‌های آن را پاسخ می‌دهید و از این طریق هر فصل به طور کامل در ذهن شما فرو می‌رود.

ده مورد از منابع مهم درس زیست‌شناسی برای کنکور

خوشبختانه با توسعه علوم رایانه‌ای و اینترنت، افراد لازم نیست برای دریافت پاسخ سوالات خود خیلی وقت صرف کنند زیرا تا حدودی دسترسی به تمام پرسش‌ها راحت شده است.

برای مثال دریافت اطلاعات در مورد منابع درس زیست‌شناسی نیز کار سختی نیست و با گشتی کوتاه در سایت ‌های فروش کتاب کنکور می‌توانید به بهترین منابع دست یابید. برخی بر این باور هستند که برای مطالعه درس زیست‌شناسی به منظور شرکت در کنکور تنها باید از کتاب‌های تست‌زنی استفاده کنند، در حالی که این طور نیست.

در کنار منابع مناسب برای تست‌زنی بهتر است از کتاب‌هایی استفاده کنید که دارای درسنامه هستند و بیشترین مباحث را برای شما توضیح می‌دهند. در ضمن گذشته از کتاب‌های تست‌زنی و کتاب‌های کمک آموزشی کتاب‌هایی که این دو موضوع را به طور همزمان مدیریت می‌کنند نیز جزء کتاب‌های خوب به حساب می‌آیند.

 در ادامه 10 مورد از بهترین منابع برای مطالعه درس زیست‌شناسی را به شما معرفی می‌کنیم:

  • زیست پایه دهم، یازدهم، و دوزادهم خیلی سبز
  • زیست پایه دهم، یازدهم، و دوازدهم نشر الگو
  • زیست پایه دهم، یازدهم، دوازدهم میکرو گاج
  • زیست پایه دهم، یازدهم، و دوازدهم مهر و ماه
  • زیست گاج
  • زیست جامع پینوکیو خیلی سبز
  • زیست جامع میکرو طبقه‌بندی گاج
  • زیست گیاهی خیلی سبز
  • کتاب متن و مکث میکروطلایی گاج
  • درس‌نامه‌های کامل زیست میکرو طلایی گاج

ترتیب مطالعه فصل‌های درس زیست‌شناسی

همیشه برای هر عملی باید مقدمات آن را بچینید، مطالعه درس زیست‌شناسی نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. بهتر است در قدم اول مقدمات ابتدایی این درس را به طور کامل مطالعه کنید و سعی داشته باشید به تمام سوالات ابتدایی حاضر در ذهن خود پاسخ دهید. در ادامه باید وارد مباحث مفهومی این درس شوید.

 

همان‌طور که می‌دانید درس زیست‌شناسی از 4 بخش تشکیل شده است:

  • انسانی
  • جانوری
  • سلولی
  • مولکولی

باید سخت‌ترین و پیچیده‌ترین مسائل را در ابتدای کار برای خود برنامه‌ریزی کنید. زیرا تنها با سخت‌گیری می‌توانید به خواسته نهایی خود دست یابید. بخش مربوط به ژنتیک به طور معمول برای همه دانش‌آموزان راحت‌تر است، بنابراین این بخش راحت را در انتهای فهرست مطالعه خود قرار دهید و از بخش‌های سخت‌تر شروع کنید.

بخش گیاهی نیز به مراتب راحت‌تر از سایر بخش‌ها خواهد بود. زیست سلولی و مولکولی تا حدودی سخت‌ترین بخش درس زیست‌شناسی هستند. جانوری و بدن انسان را نیز نباید دست کم گرفت. بیشتر فصل‌های کتاب زیست‌شناسی از مباحث پیچیده‌ای تشکیل شده‌اند بنابراین نباید آنها را به انتهای برنامه مطالعه خود موکول کنید.

به منظور کسب موفقیت در کنکور رشته تجربی باید برنامه‌ریزی مشخص و دقیقی داشته باشید و تنها طبق استانداردهای لازم پیش بروید، اگر هر بخش را به طور کامل و همراه با استانداردهای اصولی مطالعه کنید به طور حتم نتیجه خوبی در آزمون خود خواهید داشت.

 

 

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها