جبهه اصلاحات ایران و واقع‌گرایی هویتی؛

اصلاح‌طلبان در این انتخابات چه خواهند کرد؟

با نگاهی به کاندیداهای متنوع در روزهای اخیر و زمزمه‌های غیر رسمی مبنی بر تمایل برخی اشخاص و معدود گروه‌هایی در داخل این جبهه (روزنه گشایان) برای حمایت از فردی که در خارج از دایره هویتی این جبهه قرار می‌گیرد، هشداری است برای ایجاد ابهام و حتی بحران هویتی در این جریان سیاسی.

اصلاح‌طلبان در این انتخابات چه خواهند کرد؟

هر گونه تصمیم‌گیری در روزهای آینده تاثیر مستقیمی بر آینده جبهه اصلاحات و هویت آن دارد

 

مسعود معصومی/ فعال سیاسی

فارغ از تحولات اجتماعی سالیان اخیر، آنچه به افول جبهه اصلاحات ایران در نزد افکار سرعت بخشیده است، عدم انسجام و نداشتن چشم‌اندازی روشن از مدل و خروجی تصمیم‌گیرهای این جبهه بوده است.

امروز در شرایطی غیر مترقبه و پس از درگذشت رئیس جمهور مستقر، با جامعه‌ای روبرو هستیم که همین چند ماه پیش، تجربه‌ی انتخاباتی کم فروغ را پشت سر گذاشته است. در چنین شرایطی جبهه اصلاحات ایران اعلام کرده است، در صورت عبور کاندیداهای منتسب به آن از شورای نگهبان، مشارکت فعالی در این دوره خواهد داشت.

آنچه در روزهای گذشته شاهد بوده‌ایم،  حضور کاندیداهای حزبی و غیر حزبی منتسب به این جبهه سیاسی در محل ثبت نام وزارت کشور است.

این نحوه از ثبت نام اگر چه می‌تواند پالسی در جهت اعلام مشارکت فعالانه در عرصه انتخابات باشد ولی با نگاهی به تجربیات گذشته، تکرار گسستگی در تصمیم‌گیری و بلند نشدن دود سفید از این اردوگاه را در اذهان متبادر می‌سازد.

لذا  هر گونه تصمیم‌گیری در روزهای آینده تاثیر مستقیمی بر آینده این جبهه و هویت آن دارد. ما امروز با یک جامعه در حال انتظار و خسته از مسائل و معضلات فزاینده اقتصادی روبرو هستیم.

آنچه این روزها، می‌تواند کمی از جایگاه فروکاسته‌ی این جبهه را نزد افکار عمومی ترمیم نماید، مواجهه واقع‌گرا با تکیه بر هویت جریانی، با موضوع انتخاباتِ پیش روست.

انتخاباتی که در شرایط خاص برگزار خواهد شد و نتیجه آن تاثیر مستقیمی بر ادامه سیاست‌های اجرایی سه سال گذشته یا تغییر مسیر آن سیاست‌ها خواهد داشت.

بدیهی است آنچه جامعه در سه سال اخیر تجربه کرده، مقدمه‌ای است بر مشارکت بیشتر و مسئولانه‌تر اقشار مختلف اجتماعی با هدف تحقق انتظار عمومی برای تغییر سیاست‌های دولت فعلی و ریل‌گذاری جدید.

لذا نوع مواجهه جبهه اصلاحات با این انتظار، نسبت مستقیمی با آینده سیاسی و اجتماعی آن دارد.

اتخاذ تصمیمی واقع‌گرایانه با تکیه بر هویت تاریخی و پرهیز از اعوجاج و پراکندگی در معرفی نامزد نهایی، تعیین کننده مختصات آینده این مجموعه سیاسی در منظر افکار عمومی خواهد بود.

با نگاهی به کاندیداهای متنوع در روزهای اخیر و زمزمه‌های غیر رسمی مبنی بر تمایل برخی اشخاص و معدود گروه‌هایی در داخل این جبهه (روزنه گشایان) برای حمایت از فردی که در خارج از دایره هویتی این جبهه قرار می‌گیرد، هشداری است برای ایجاد ابهام و حتی بحران هویتی در این جریان سیاسی.

تعدد کاندیداهای ثبت نام کننده نشان از این موضوع دارد که دست جبهه اصلاحات ایران برای معرفی کاندیدای اختصاصی و متخصص خالی نیست. ورود برخی نامزدها با سوابق سیاسی روشن در حوزه اصلاحات و دارای تخصص‌های چشمگیر علمی، اجرایی، و تقنینی باعث شده تا افکار عمومی، نوع انتخاب و معرفی نامزد نهایی این جبهه را در آینده نزدیک به قضاوت بنشینند.
 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها