اعتراض الهه کولایی به کاندیداهای ریاست‌جمهوری در گفتگو با مستقل:

استفاده ابزاری نامزدها از مسائل زنان

به جهت بررسی روند مناظرات و نگاهی تحلیلی به شعارهای حمایتی از زنان در انتخابات گفتگو کردیم با الهه کولایی، فعال سیاسی اصلاح طلب و نماینده مجلس ششم که مشروح آن را می‌خوانیم:

استفاده ابزاری نامزدها از مسائل زنان

امیرحسین جعفری/روزنامه نگار

در برداشت‌های عمومی از جامعه و مطبوعات به‌نظر می‌رسد روند مناظرات نسبت به ادوار پیشین کاهش کیفی قابل تاملی داشته است؛ این گزاره به نظر شما تا چه حد صحیح است؟ علل این اتفاق را چه می‌دانید؟
با در نظر گرفتن نامزدهایی که در دوره‌های پیشین انتخابات ریاست جمهوری حضور داشتند و افرادی که به دلیل فضای بهتر و مناسب‌تر برخی از دوره‌های انتخابات، برای کاندیداتوری ریاست جمهوری پذیرفته می‌شدند، شاهد فضای جدی‌تری در جریان مناظره نامزدها بودیم.
مردم هم با شور و اشتیاق بیشتری این روند را دنبال می‌کردند، چرا که انتظارها و امیدهای بیشتری برای تغییر وجود داشت.
امید و انتظار بهبود شرایط با حضور نامزدهایی با سابقه اجرایی بهتر و موقعیت ممتازتر، فضای این مناظره‌ها را شکل می‌داد اما این بار، متاسفانه با روندی رو به رو هستیم که با تایید نشدن صلاحیت نامزدهایی که می‌توانستند امید و انتظار به بهبود شرایط را در مردم ایجاد کنند از یک سو و از سوی دیگر نتیجه کنش‌های آنان در پی انتخابات سال‌های ۹۲ و ۹۶ سردی و بی‌توجهی را به وجود آورده که فضای انتخاباتی را در بر گرفته است.
بسیاری از مباحث، برای مردم این مقایسه را مطرح می‌سازد که افراد مناسب‌تر دیگری هم در کشور هستند که می‌توانستند در این مناظره‌ها حضور یابند. نبود آنان تاثیری منفی در فضای انتخابات ایجاد کرده است.

 در این دوره شاهد بیان مباحث مربوط به زنان از سوی کاندیداها هستیم و گویا نگرانی‌های زیادی در این‌باره دارند؛ چقدر از این صحبت‌ها واقعی‌ست و می‌توان آن را باور کرد؟
این پدیده جدید نیست. در سال‌های گذشته و دوره‌های مختلف انتخابات، چه در مورد مجلس و چه ریاست جمهوری که تمرکز و توجه بیشتری به نامزدها و برنامه‌های آن‌ها وجود دارد، موضوع زنان با توجه به قدرت رای آنان همواره مورد توجه بوده است. رفتاری که امروز شاهد هستیم، تازه نیست و در همه دوره‌های گذشته بوده است.
با درنظر گرفتن نقش زنان و تاثیرگذاری آن‌ها در پیروز شدن هر یک از نامزدها، با توجه به اینکه زنان حدود نیمی از رای دهندگان را تشکیل می‌دهند، جلب حمایت زنان موضوع بسیار مهمی است که در مسیر رسیدن به قدرت، قابل چشم پوشی نیست.
به ویژه آنکه در دوره‌های گذشته، زنان با وجود فعالیت‌ها و تلاش‌های بسیار گسترده و خالصانه، کمتر به نتایج مطلوب دست یافته‌اند. پس هر یک از نامزدها می‌کوشند این گروه جویای پاسخ‌های مناسب برای مطالبات بر حقشان را، به سوی خود جلب کنند. بنابراین همه نامزدها، نیمی از آحاد جامعه را، که به دلایل تاریخی- فرهنگی_ سیاسی - اجتماعی در همه سال‌های گذشته، نتوانستند به مطالبات و خواسته‌های قانونی و مشروع خود دسترسی پیدا کنند و با تبعیض‌های سیستماتیک و اشکال گوناگون تبعیض رو به رو بوده‌اند با توجه به این بخش، مطالبات برآورده نشده آنان را به عرصه بیاورند.
اما این کار آسان نیست، چرا که زنان بارها این سخنان را شنیده و پیامدهای آن‌ها را دیده‌اند....

جنس این صحبت‌های مربوط به زنان آیا واقعا مطالبات اساسی زنان است و کاندیداها این مطالبات را شناخته‌اند یا صرفا رویه‌ای ظاهری از این مسئله است؟ مانند پیامک حجاب برای زنان و ورود به ورزشگاه و..
مطالبات زنان باید توسط آن‌ها، به شکل مستقیم یا غیرمستقیم ارائه شود. اگر نامزدها خواسته‌های قانونی زنان را باور داشته باشند، ضروری است در این زمینه نهادهای اجتماعی چه دولتی و چه غیردولتی را، به کمک بگیرند و از آن‌ها در جهت بیان مطالبات زنان استفاده کنند.
اما از آنجا که غیر از نامزدهای اصلاح‌طلب، که کمتر یا بیشتر به خواسته‌های زنان پاسخ نداده‌اند و با در نظر گرفتن این نکته که اصلاح‌طلبان هم کارنامه موفقی در برآورده کردن مطالبات زنان نداشته‌اند- البته در مقایسه با محافظه‌کاران عملکرد بهتری دارند- شاهد هستیم جریان محافظه‌کار که بیشترین نامزدها را وارد این عرصه کرده است، با همان نگاه سنتی که زنان را ابزاری در جهت تامین نیازهای مردان و متعلق به حوزه خانگی می‌داند، مسائل زنان را مطرح می‌سازد. رفتارهای صوری و نمایشی و بی‌محتوا، که زنان ایرانی به خوبی آن‌ها را شناخته‌اند و باور ندارند.
به نظر می‌رسد ما در آستانه تحولاتی هستیم که از سال ۸۴ کشور را مدیریت کرد و نتایج آن را همگان لمس کردند.

 نکته آخر
ساز و کار کنونی معرفی نامزدهای ریاست جمهوری، سبب شده تا شور و اشتیاقی که باید در کشوری که انقلاب اسلامی را تجربه کرده است و گامی بلند برای دموکراسی سازی را پشت سر گذاشته و باید در شرایط انتخاب بالاترین مقام دستگاه اجرایی، شور و نشاط قابل قبولی جریان داشته باشد با این وضعیت رو به رو هستیم. پاسخ به رای مردم و نتیجه آن بسیار مهم است. روند کنونی معرفی نامزدها، سازوکار احراز صلاحیت آنان و نتیجه حضور مردم در پای صندوق‌های رای در دوره‌های پیشین... این شور را از بین برده است. با توجه به پیشینه انقلاب و اهمیت حمایت گسترده مردم، برای برخورد با رقبا و کشورهایی که در سطح منطقه و جهان منافع مردم ایران را هدف قرار داده‌اند، حمایت و حضور مردم ابزاری بسیار مهم و تعیین کننده است که متاسفانه امروز شاهد آن نیستیم و این سردی بسیار نگران کننده است...

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها