مروری بر 10 فیلم برتر کارنامه بازیگری هدیه تهرانی

هدیه تهرانی (متولد ۴ تیر ۱۳۵۱ در تهران) بازیگر و از محبوب‌ترین سوپرستارهای زن سینمای ایران است. اوهمچنین در زمینه عکاسی فعالیت دارد. هدیه تهرانی برنده دو سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر است.

سرویس فرهنگی مستقل‌آنلاین: در میان ستاره‌های زن سینمای ایران پس از انقلاب هدیه تهرانی جایگاهی ویژه دارد. ظاهر جذاب، مغرور و سرد او و شمایلی که به عنوان زن مستقل و معترض روی پرده سینما از خود معرفی می‌کرد باعث شد نقش‌های ماندگاری در سینما ایران از او شاهد باشیم. نگاهی داریم به 10 فیلم برتر کارنامه بازیگری او.

هدیه تهرانی فیلم سلطان

هدیه تهرانی در فیلم سلطان

  • کارگردان: مسعود کیمیایی

  • نویسنده: مسعود کیمیایی

  • بازیگران: فریبرز عرب نیا، هدیه تهرانی، حسن جوهرچی، مهدی خیامی، ژاله علو

  • سال اکران: 1375

خلاصه داستان: فردی به نام آقای باهری در آخرین روزهای زندگی خود پانصد متر از زمین خانه‌اش را به سرایدارش می‌بخشد. جهان مهر و جهانگیر، پسران آقای باهری برگه واگذاری پانصد متر زمین را به مریم دختر سرایدار می‌دهند، اما جیب‌بری به نام سلطان مدارک را از مریم می‌دزدد و برای پس دادن سندها مقدار زیادی پول طلب می‌کند. پسران آقای باهری حاضر به دادن پول نیستند و سعی می‌کنند با ترساندن سلطان مدارک را از او پس بگیرند؛ اما سلطان مدارک را تحویل مریم می‌دهد و از او می‌خواهد که از حقش دفاع کند و نگذارد پسر آقای باهری سهم او را بالا بکشد. از طرفی جهانگیر بی‌خبر از اینکه سلطان مدارک را به مریم داده است با چند تن از برج‌سازان و واسطه‌های خریدار زمین با سلطان درگیر می‌شوند و سلطان هم با نارنجکی که از دوست شهیدش به یادگار مانده به استقبال مرگ می‌رود.

فیلم سلطان نخستین فیلمی است که هدیه تهرانی در آن بازی کرد و موفقیت فیلم راه او را در سینمای ایران هموار کرد. فیلم سوژه‌ای ملتهب و حواشی زیادی داشت و این موضوع به دیده شدن فیلم و بازی هدیه تهرانی کمک کرد. هدیه تهرانی در فیلم نقش مریم دختر معصوم سرایدار را بازی می‌کند که با کمک سلطان به جنگ کسانی می‌رود که حق او را خورده‌اند. چهره سرد درعین‌حال معصوم هدیه تهرانی به جذابیت او در این فیلم افزود و نوید تولد سوپراستار تازه‌ای در سینمای ایران بود.

 

هدیه تهرانی فیلم قرمز

هدیه تهرانی در فیلم قرمز

  • کارگردان: فریدون جیرانی

  • نویسنده: فریدون جیرانی

  • بازیگران: محمدرضا فروتن، هدیه تهرانی، کمند امیرسلیمانی، توران مهرزاد، شهره سلطانی

  • تاریخ اکران: 1378

خلاصه داستان: هستی که همسرش را از دست داده و یک دختر خردسال دارد با مردی پولدار به نام ناصر ازدواج می‌کند. ناصر مرد بدبینی است و همیشه به هستی شک دارد و او را کتک میزند. هر بار که زن تقاضای طلاق می‌کند مرد با عذرخواهی و ابراز عشق و علاقه او را منصرف می‌کند. تا اینکه یک‌بار وقتی هستی تصمیمش را برای جدایی می‌گیرد، مرد با ترفندی دختر او را گروگان گرفته و با کشاندن هستی به خانه مادرش؛ با همدستی خواهرش، هستی را حبس می‌کند و طوری او را مرد ضرب و شتم قرار می‌دهد که بی‌هوش می‌شود. ناصر که به‌اشتباه فکر می‌کند هستی مرده، خواهرش را مقصر می‌داند و او را می‌کشد و فرار می‌کند. هستی که قبلاً با دخترش از خانه‌ی مادر ناصر گریخته بود به دادگاه می‌رود و به‌طور غیابی طلاق می‌گیرد. بعد از چندی ناصر دوباره به سراغ هستی می‌آید تا او را بکشد، ولی هستی در دفاع از خود او را می‌کشد.

اولین فیلم مشترک محمدرضا فروتن و هدیه نهرانی فیلم قرمز بود که در زمان اکرانش سروصدای زیادی به پا کرد. فیلمی دلهره‌آور با مایه‌های روان‌شناختی که بازی درخشان هدیه تهرانی او را در شمایل زن جذاب، مستقل و جنگنده سینمای ایران تثبیت کرد. او برای ایفای نقش هستی مشرقی برنده جایزه بازیگر نقش اول زن سال به انتخاب انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران در سال 1378 و برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از هفدهمین دوره جشنواره فیلم فجر در سال 1377 شد.

 

هدیه تهرانی فیلم شوکران

هدیه تهرانی در فیلم شوکران

  • کارگردان: بهروز افخمی

  • نویسنده: بهروز افخمی، مینو فرشچی

  • بازیگران: فریبرز عرب‌نیا، هدیه تهرانی، محمد صالح علا، رزیتا غفاری

  • سال اکران: 1377

خلاصه داستان: مهندس محمود خاکپور مدیرعامل یک شرکت برای بررسی ضرر و زیان کارخانه‌اش به تهران سفر می‌کند. او طی تصادفی در جاده مصدوم و به بیمارستان منتقل می‌شود. او در بیمارستان با پرستاری به نام سیما آشنا می‌شود. با گذشت زمان رابطه سیما و محمود صمیمیت بیشتری پیدا می‌کند. تا اینکه سرانجام با پیشنهاد محمود، سیما به‌طور پنهانی به عقد موقت او درمی‌آید و...

پس از موفقیت فیلم سلطان این دومین همکاری هدیه تهرانی و فریبرز عرب نیاست که از مهم‌ترین و تحسین‌شده‌ترین فیلم‌های سینمای پس از انقلاب به شمار می‌آید. انتخاب هدیه تهرانی برای نقش سیما انتخابی هوشمندانه بود. چشمان زیبا، نگاه گرم، مشتاق و باهوش که در کنار سردی ذاتی صورتش، تضادی پیچیده می‌آفریند و به مخاطب این احساس را می‌دهد که با زنی با ذهن تحلیلگر و کارکردی مردانه طرف است که به‌راحتی می‌تواند با جذابیت مرگبار ناشی از همین هوش و زیبایی، مردان را خلع سلاح کند؛ اما شکنندگی ظریفی نیز در نوع بازی او وجود دارد که در پایان‌بندی فیلم معنا می‌یابد. هدیه تهرانی برای بازی در این فیلم برنده جایزه بازیگر نقش اول به انتخاب انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران و برنده جایزه بهترین بازیگر زن از چهارمین دوره جشن حافظ شد.

 

هدیه تهرانی در فیلم دستهای آلوده

هدیه تهرانی در دست‌های آلوده

  • کارگردان: سیروس الوند

  • نویسنده: سیروس الوند، تیرداد سخایی

  • بازیگران: ابوالفضل پورعرب، هدیه تهرانی، امین حیایی، عسل بدیعی، الهام ایمانی، سعید پیردوست

  • سال اکران: 1379

خلاصه داستان: سیامک (ابوالفضل پور عرب) و دیبا (هدیه تهرانی)، نادر (امین حیایی) و رؤیا دوستانی هستند که باهم دست سرقتی برنامه‌ریزی‌شده از یک مراسم عروسی مجلل می‌زنند. سیامک جواهرات مسروقه را پیش نسرین (عسل بدیعی) که قصد دارد با او ازدواج کند، امانت می‌گذارد. از آن‌طرف دیبا هم زمانی ماجرایی عاشقانه با سیامک داشته و هنوز هم عاشق اوست. شرکای سیامک به همراه سیامک به سراغ نسرین می‌روند؛ اما نسرین را نمی‌یابند. نسرین جواهرات را در شرکتی که در آنجا کار می‌کند مخفی می‌کند.

ناصر خلاف کسی که پدر نسرین مأمور کرده تا دربارهٔ سیامک داماد آینده‌اش تحقیق کند، به جواهرات علاقه‌مند شده و برای به دست آوردن جواهرات سیامک و دوستانش را تعقیب می‌کند. در این تعقیب و گریز میان ناصر خلاف و دزدها، نادر کشته می‌شود و جواهرات به دست پلیس می‌افتد و سیامک هم خود را به پلیس معرفی می‌کند.

دست‌های آلوده فیلم نوآر خوش‌ساخت سیروس الوند ترکیب بازیگران جذابی دارد و در میان آن‌ها هدیه تهرانی یک ستاره بی‌چون و چراست. فیلم موفقیتی بزرگ برای هدیه تهرانی بود و شمایل سرد و بی‌احساس ظاهری و شکنندگی باطنی شخصیت دیبا با بازی او از بهترین اجراهای یک شخصیت در سینمای ایران به‌حساب می‌آید.

 

هدیه تهرانی فیلم کاغذ بی خط

هدیه تهرانی در کاغذ بی‌خط

  • کارگردان: ناصر تقوایی

  • نویسنده: ناصر تقوایی، بر اساس طرحی از مینو فرشچی

  • بازیگران: خسرو شکیبایی، هدیه تهرانی، جمشید مشایخی، جمیله شیخی، نیکو خردمند

خلاصه داستان: جهانگیر، رؤیا زن‌وشوهری هستند که با ۲ فرزندشان شنگول و منگول زندگی آرامی را پشت سر می‌گذارند. رؤیا دائم در حال خیال‌بافی و داستان‌سرایی است. جهانگیر با مشاهده علاقه فراوان او به داستان‌پردازی، به او پیشنهاد می‌دهد که به آموزشگاه داستان‌نویسی برود و داستان‌نویس را دنبال کند اما ...

کاغذ بی‌خط از مهم‌ترین فیلم‌های سینمای ایران است. فیلمی دقیق و حساب‌شده که به ظاهر پیرنگ آرام و کندی دارد اما در عمق داستان نقدی درجه اول است بر روابط میان مرد و زن. بازی کنترل‌شده و پر از جزییات هدیه تهرانی از جمله عاملی بود که در موفقیت فیلم تأثیری انکار نشدنی داشت. او برای بازی در این فیلم در سال 1381 برنده جایزه بهترین بازیگر زن از ششمین دوره جشن حافظ و برنده جایزه بازیگر نقش اول زن سال به انتخاب انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران شد.

 

هدیه تهرانی خانه ای روی آب

هدیه تهرانی در خانه‌ای روی آب

  • کارکردان: بهمن فرمان‌آرا

  • نویسنده: بهمن فرمان‌آرا

  • بازیگران: رضا کیانیان، هدیه تهرانی، عزت‌الله انتظامی، جمشید مشایخی، بیتا فرهی، بهناز جعفری

  • سال اکران: 1380

خلاصه داستان: دکتر سپیدبخت مردی است که امید و ایمانش را از دست داده و دچار سقوطی آزاد در زندگی شخصی‌اش شده است. بحرانی فکری که او را تا آستانه فنا می‌برد و در این شرایط پسربچه‌ی هشت‌ساله‌ای که حافظ کل قرآن است او را نجات می‌دهد.

خانه‌ای روی آب دومین فیلم فرمان آراست که به هم‌جواری محتوم مرگ و زندگی و سیر درونی شخصیتی که درگیر بحران روحی شده است می‌پردازد. حضور هدیه تهرانی در فیلم کوتاه است اما در همان لحظات کوتاه هم بازی درخشانی از خود ارائه می‌دهد.

 

هدیه تهرانی فیلم چهارشنبه سوری

·هدیه تهرانی در چهارشنبه‌سوری

  • کارگردان: اصغر فرهادی

  • نویسنده: اصغر فرهادی، مانی حقیقی

  • بازیگران: هدیه تهرانی، ترانه علیدوستی، حمید فرخ نژاد، پانته‌آ بهرام، هومن سیدی، سحر دولتشاهی

  • سال اکران: 1384

خلاصه داستان: نزدیک عید است و همه مردم در حال خانه‌تکانی و رفتن به استقبال سال جدید هستند. دختر جوانی به نام روح‌انگیز (ترانه علیدوستی) که در آستانه ازدواج است و در یک شرکت خدمات نظافتی کار می‌کند، روز چهارشنبه‌سوری برای نظافت به خانه خانواده‌ای وارد می‌شود و موجب ایجاد اتفاقاتی جذاب در ساکنین ساختمان می‌شود.

چهارشنبه‌سوری فیلمی هوشمندانه و جذاب از اصغر فرهادی است که چه در حوزه فیلم‌نامه و چه کارگردانی از بهترین فیلم‌های سینمای ایران است. حضور اصغر فرهادی پشت دوربین به هدیه تهرانی این فرصت را داد تا یکی از بهترین بازی‌های دوران بازیگری‌اش را نشان دهد. او برای این فیلم نامزد جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن جشنواره فیلم پوسان، برنده تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول زن از دهمین جشن خانه سینما و برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از بیست و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر شد.

 

هدیه تهرانی در آشغالهای دوست داشتنی

هدیه تهرانی در آشغال‌های دوست‌داشتنی

  • کارگردان: محسن امیریوسفی

  • نویسنده محسن امیریوسفی

  • بازیگران: شیرین یزدان بخش، حبیب رضایی، هدیه تهرانی، نگار جواهریان، اکبر عبدی، صابر ابر، شهاب حسینی

  • سال اکران: 1397

خلاصه داستان: فیلم درباره‌ خانواده‌ای است که تنها یک شب مهلت دارند مشکل مادر خانواده را حل کنند. مادر خانواده (شیرین یزدان بخش) در زمان ماجراهای سال 88 مجبور می‌شود به تعدادی از معترضین در خانه‌اش پناه بدهد و به دلیل فشار اطرافیانش برای در امان ماندن از خطر زندان، مشغول به جمع کردن وسایل مشکوک خانه‌اش می‌شود و…

فیلم آشغال‌های دوست‌داشتنی در سال 1391 ساخته شد اما حدوداً 6 سال توقیف بود و بالاخره در سال 1397 به نمایش درآمد و مورد استقبال قرار گرفت. بازی هدیه تهرانی در فیلم قطعاً در زمره بهترین بازی‌های او نیست اما در مجموع به جذابیت فیلم کمک کرده است. شاید اگر فیلم با ممیزی کمتر و در زمان خودش اکران می‌شود بازی او بیشتر به چشم تماشاگران فیلم می‌آمد.

 

هدیه تهرانی در فیلم اسرافیل

هدیه تهرانی در اسرافیل

  • کارگردان: آیدا پناهنده

  • تهیه‌کننده: مستانه مهاجر

  • نویسنده: ارسلان امیری، آیدا پناهنده

  • بازیگران: هدیه تهرانی، پژمان بازغی، هدی زین‌العابدین، مریلا زارعی، علی عمرانی، پوریا رحیمی سام، سهیلا رضوی

  • سال اکران: 1396

خلاصه داستان: درست زمانی که «ماهی» داغدار مرگ پسرش است، عشق دوران نوجوانی او از سفری طولانی بازمی‌گردد و ماجرای رسوایی بیست سال پیش دوباره سر زبان‌ها می‌افتد...

فیلم ساخته آیدا پناهنده و فیلمی با حال و هوای زنانه است و طبیعتاً بیشترین بار دراماتیک فیلم بر عهده بازیگر نقش اول زن آن هدیه تهرانی. بازی‌ آرام و درونی او که در نماهای نزدیک که بعضاً حتی بدون ادای دیالوگ است به شکلی درخشان حس و حال درونی نقش را منتقل می‌کند.

هدیه تهرانی برای بازی در این فیلم نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۵ شد.

 

هدیه تهرانی بدون تاریخ بدون امضا

هدیه تهرانی در بدون تاریخ بدون امضا

  • کارگردان: وحید جلیلوند

  • نویسنده: علی زرنگار، وحید جلیلوند

  • بازیگران: امیر آقایی، هدیه تهرانی، نوید محمدزاده، زکیه بهبهانی

  • سال اکران: 1397

خلاصه داستان: دکتر کاوه نریمان (امیر آقایی) هنگام رانندگی با یک موتورسیکلت که خانواده‌ای سوار آن بوده تصادف می‌کند. فردای آن روز او در محل کارش در پزشکی قانونی با جسدی روبه‌رو می‌شود که او را می‌شناخته اما از روبه‌رو شدن با خانواده درگذشته خودداری می‌کند...

فیلم بدون تاریخ بدون امضا فیلمی در ژانر درام بود که هدیه تهرانی در آن به ایفای نقش پرداخت. فیلم اکران داخلی قابل قبولی داشت اما در جشنواره‌های خارجی بسیار مورد تحسین واقع شد و حتی به‌عنوان نماینده ایران در اسکار فرستاده شد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها