معرفی 11 فیلم کمدی برتر تاریخ سینمای ایران که دیدنشان واجب است

سینمای کمدی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین ژانرهای در سینمای به شمار می‌رود. سینمای ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. مروری داریم بر 11 فیلم کمدی برتر تاریخ سینمای ایران تا به امروز.

سرویس فرهنگی مستقل‌آنلاین:

فیلم کمدی اجاره نشین ها

 

1- اجاره‌نشین‌ها

  • نویسنده: داریوش مهرجویی
  • کارگردان: داریوش مهرجویی
  • بازیگران: عزت‌الله انتظامی، اکبر عبدی، حسین سرشار، حمیده خیرآبادی
  • تاریخ اکران: ۱۳۶۶

خلاصه داستان: در خانه‌ای که وارث یا وارثانش معلوم نیست، تعدادی مستأجر ساکن هستند. خانه نیازمند تعمیرات اساسی است ولی بی‌توجهی عباس آقا مباشر که قصد تصاحب خانه را دارد، باعث می‌شود تا به‌رغم تلاش‌های دیگر ساکنان، کار از کار بگذرد و خانه بر ساکنانش فروریزد.

اجاره‌نشین‌ها یکی از بهترین و محبوب‌ترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینمای ایران است که هم توجه منتقدان را خود جلب کرد و هم در سال اکرانش پرفروش‌ترین فیلم سال شد. طنزی تلخ، هوشمندانه و درخشان که هنوز هم پس از سال‌ها تازه و دیدنی است. بازی‌ها در فیلم هم بسیار درخشان است. خصوصاً بازی عزت‌الله انتظامی و اکبر عبدی.

فیلم کمدی لیلی با من است

لیلی با من است

  • نویسنده: کمال تبریزی، رضا مقصودی
  • کارگردان: کمال تبریزی
  • بازیگران: پرویز پرستویی، محمود عزیزی، شهره لرستانی، رحمان باقریان، مهدی فقیه
  • تاریخ اکران: ۱۳۷۴

خلاصه داستان: صادق مشکینی (با بازی پرویز پرستویی) که فیلم‌بردار تلویزیون است از جبهه و جنگ می‌ترسد، او برای اینکه بتواند از صندوق تلویزیون وام بگیرد تا خانهٔ نیمه‌کاره‌اش را تکمیل کند، باید برای فیلم‌برداری فیلمی مستند از اسرای عراقی به منطقهٔ جنگی برود. صادق شبانه وصیتی تنظیم می‌کند و فردا صبح به همراه آقای کمالی (محمود عزیزی) عازم منطقه می‌شود و صادق برای اینکه پایش به جبهه و منطقهٔ جنگی و خط مقدم نرسد، حوادث عجیب‌وغریبی رقم می‌زند…

لیلی با من است اولین فیلم دفاع مقدس است که با چاشنی طنز ساخته شد و از سوی منتقدان تقریباً بهترین فیلم طنز ایرانی با موضوع جنگ به شمار می‌آید. کمال تبریزی فیلمی ساده اما جذاب ساخت که فیلم‌نامه دقیق و هوشمندانه و بازی درخشان پرویز پرستویی آن را هنوز هم در ذهن مخاطبان ماندگار کرده است.

 

فیلم کمدی مارمولک

مارمولک

  • بهترین فیلم‌های کمدی ایران
  • تاریخ اکران: ۱۳۸۲
  • کارگردان: کمال تبریزی

خلاصه داستان: رضا مثقالی معروف به رضا مارمولک دزد سابقه‌داری است که در زندان به سر می‌برد که با جا زدن خودش به‌عنوان یک آخوند موفق به فرار می‌شود اما برخلاف انتظارش باید مدت‌زمان زیادی نقش یک آخوند را بازی کند و این موضوع ماجراهای بامزه‌ای را رقم می‌زند.

مارمولک بی‌شک از ماندگارترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران در ژانر کمدی است. با اینکه حدوداً 2 دهه از تاریخ اکران مارمولک می‌گذرد، اما دیالوگ‌های رضا مارمولک در فیلم هنوز بر زبان مردم جاری است. فیلم موضوعی جسورانه داشت و در زمان اکرانش سروصدای زیادی به پا کرد. این برای اولین بار بود که یک روحانی در سینمای ایران دستمایه طنز و شوخی قرار می‌گرفت و این موضوع به موفقیت بیشتر فیلم کمک کرد. بازی به‌یادماندنی پرویز پرستویی در نقش یک دزد که لباس روحانیت پوشیده از مهم‌ترین نقاط قوت فیلم است.

 

فیلم کمدی سن پطرزبورگ

سن پطرزبورگ

  • نویسنده: پیمان قاسم‌خانی، مهراب قاسم‌خانی
  • کارگردان: بهروز افخمی
  • بازیگران: پیمان قاسم‌خانی، امین حیایی، محسن تنابنده
  • تاریخ اکران: ۱۳۸۸

خلاصه داستان: که یک خرده خلاف‌کار پایین‌شهری به نام کریم (محسن تنابنده) و یک آدم شارلاتان مثلاً پولدار به اسم فرشاد (پیمان قاسم‌خانی) از وجود گنجی با کلید عقاب دو سر که میراث تزار روسیه است، باخبر می‌شوند و نقشه می‌ریزند تا گنج تزار روسیه را تصاحب کنند و در این راه با اتفاقات جالب و بامزه‌ای روبه‌رو می‌شوند.

سن پطرزبورگ یکی بهترین فیلم‌های کمدی سینمای ایران به‌حساب می‌آید. چه از حیث فیلم‌نامه و چه کارگردانی. فیلم داستان جذاب و شوخی‌های بسیار بامزه‌ای دارد که نمونه‌اش را در سینمای ایران تا آن زمان کمتر دیده بودیم. فیلم تنها کمدی ساخته بهروز افخمی است که در ترکیب با فیلم‌نامه درخشان برادران قاسم‌خانی که آن زمان در اوج بودند موفقیتی تمام‌عیار را رقم زد.

 

فیلم کمدی زرد قناری

زرد قناری

  • کارگردان: رخشان بنی‌اعتماد
  • نویسنده: بهمن زرین‌پور
  • بازیگران: مهدی هاشمی، گلاب آدینه، محمود جعفری، منوچهر حامدی، حمیده خیرآبادی
  • سال اکران: 1368

خلاصه داستان: فردی به نام نصرالله مددی تصمیم می‌گیرد تا شغل خود را از کفاشی به کشاورزی تغییر دهد. به همین دلیل یک قطعه زمین خریده است. ولی فروشنده زمین که زمین را به نام نصرالله قول‌نامه کرد، سند آن را به دیگران فروخته و او زمانی متوجه این موضوع شد که کارگرانی در زمین کار می‌کنند. او برای پیگیری این موضوع با خانواده راهی تهران و خانه پدرزن شده تا علیه کلاه‌بردار شکایت کند ولی موفق نمی‌شود و در ادامه داستان باجناق او به نام کمال یک دردسر دیگری برایش ایجاد می‌کند.

زرد قناری دومین فیلم رخشان بنی اعتماد بود که نوید تولد یک کارگردان زن کاربلد را به سینمای ایران داد. فیلم حال و هوای فیلم‌های نئورئالیستی ایتالیا را تداعی می‌کند که به‌خوبی با عناصر بومی درآمیخته و شکلی ایرانی و اثرگذار یافته است. باری مهدی هاشمی و گلاب آدینه در فیلم ستودنی است.

 

فیلم کمدی شهرموشها

شهر موش‌ها

  • کارگردان: مرضیه برومند
  • نویسنده: احمد بهبهانی
  • بازیگران: ایرج طهماسب، حمید جبلی، فاطمه معتمدآریا، مسعود کرامتی
  • سال اکران: 1364

خلاصه داستان: یک گربه سیاه که موش‌ها به آن می‌گفتند «اسمشو نبر» به شهر موش‌ها حمله می‌کرد. به خاطر همین موش‌ها تصمیم گرفتند به شهر دیگری بروند. قرار می‌شود پدرها و مادرها از راه سخت و کوتاه بروند تا شهر را آماده کنند و بچه‌ها هم با معلم و آشپزباشی راه طولانی‌تر را انتخاب می‌کنند.

شهر موش‌ها فیلمی سینمایی به‌صورت عروسکی به کارگردانی سینمایی محمدعلی طالبی و کارگردانی عروسکی مرضیه برومند است. این فیلم سینمایی که برای ردهٔ سنی کودکان و بر اساس سریال موفق مدرسه موش‌ها ساخته شده بود همان موفقیت سریال را تکرار کرد و به پرفروش‌ترین فیلم سال و یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران تبدیل شد. از صداپیشگان، عروسک‌گردانان و بازیگران این فیلم می‌توان حمید جبلی، فاطمه معتمدآریا، ایرج طهماسب و نیما فلاح را نام برد.

برخلاف سریال تلویزیونی مدرسه موش‌ها که در استودیو فیلم‌برداری شد قسمت‌های زیادی از این فیلم در فضای باز فیلم‌برداری شده است.

قسمت دوم این فیلم بانام شهر موش‌ها ۲ در سال ۱۳۹۳ با کارگردانی مرضیه برومند ساخته شد.

 

فیلم کمدی جعفرخان از فزنگ برگشته

جعفرخان از فرنگ برگشته

  • نویسنده: علی حاتمی
  • کارگردان: علی حاتمی
  • بازیگران: عزت‌الله انتظامی، محمدعلی کشاورز، حسین سرشار، ایرج راد، رضا ارحام صدر
  • تاریخ‌ اکران: ۱۳۶۶

خلاصه داستان: جعفرخان از فرنگ به کشور بازمی‌گردد و پدرش با دیدن ظاهر نامتعارف او متوجه می‌شود که کار سختی پیش رو دارد تا بتواند از جعفر همان کسی را بسازد که می‌خواهد. تلاش پدر ناکام مِهم‌اند چراکه حکومت وقت به جعفر میدان می‌دهد تا برای عملی کردن اعتقاداتش خرکاری لازم است انجام دهد. جعفر مأمور می‌شود تا در جعفرآباد که به نیوجف تغییر نام داده، شهری صنعتی و فضایی بسازد اهالی روستا به‌عنوان عمله برنامه‌های جعفر به کار گمارده می‌شوند تا جامعه آرمانی او را بسازند. حاجی که نمی‌تواند جعفر را به راه بیاورد، پس‌ازآنکه می‌شنود او با یک دختر فرنگی ازدواج‌کرده است سکته می‌کند و با مشورت داماد حاجی به‌جای بیمارستان روانه تیمارستان می‌شود اما روان‌پزشک او را به خانه می‌برد و مراقبت می‌کند. جعفرخان در غیبت پدر برنامه‌هایش را عملی می‌کند. با مساعدت روان‌پزشک و دکتر بیمارستان حاج اکبر سلامت خود را بازمی‌یابد و همچنان بنای مخالفت با جعفر را می‌گذارد جعفر پس‌ازآنکه مردم روستا را به جان هم می‌اندازد کشور را به مقصد فرنگ ترک می‌کند.

فیلم جعفرخان از فرنگ برگشته بر اساس نمایشنامه‌‌ای به همین نام نوشته‌ی حسن مقدم ساخته شده است. در فیلم که یک کمدی گزنده انتقادی است خط داستانی و شخصیت‌ها همانند نمایشنامه حفظ شده اما شخصیت‌های مثبت و منفی را در فیلم جابجا کرده است.

اصل نمایشنامه، مربوط به اواخر دوره‌ی قاجار اما فیلم زمان مربوط به اواخر دوره‌ی محمدرضا شاه را نشان می‌دهد.

در فیلم، جعفرخان، شخصیتی غرب‌زده، بدون عواطف انسانی، بی‌هویت و نادان است که به‌تازگی از فرنگ بازگشته درحالی‌که خانواده‌ و اطرافیانش (که در میان آن‌ها فرنگ‌رفته‌های دیگری هستند)، اغلب، افرادی داری ریشه‌ و هویت، مهربان و فهیم‌اند سعی می‌کنند جعفرخان را متنبه کنند اما تیرشان به سنگ می‌خورد. در فیلم دیالوگ‌نویسی درخشانی که ویژگی کارهای حاتمی است کمتر به چشم می‌خورد، همچنان بازی‌های درخشانی که از عزت‌الله انتظامی و محمدعلی کشاورز هم انتظار داریم کمتر دیده می‌شود؛ اما بازهم کیفیت فیلم یکسر و گردن از آثار زمان خود بالاتر قرار می‌گیرد.

 

فیلم کمدی ای ایران

ای ایران

  • نویسنده: ناصر تقوایی
  • کارگردان: ناصر تقوایی
  • بازیگران: اکبر عبدی، حمید جبلی، غلامحسین نقشینه، محمد ورشوچی، حسین سرشار، ثریا حکمت
  • سال اکران 1368

خلاصه داستان: در اواخر حکومت شاه، سرگروهبان مکوندی به فرماندهی ژاندارمری در یک دهکده کوچک منصوب می‌شود. مکوندی که مردی سختگیر و منضبط است می‌کوشد به اوضاع پاسگاه سروسامانی بدهد ولی ازآنجاکه خود همانند زیردستانش در فساد و تباهی به سر می‌برد، موفق به ایجاد نظم در پاسگاه نمی‌شود و…

فیلم «ای ایران» همان‌طور که از اسمش پیداست فیلمی در مورد ایران و اتحاد و یکدلی در بین مردم ایران است. این فیلم آخرین روزهای حکومت پهلوی را در ماسوله روایت می‌کند. تقوایی این فیلم را در سال 1368 ساخت و فیلم در جشنواره فجر آن سال به نمایش درآمد اما اصلاً جدی گرفته شد. با گذشت سال‌ها ارزش‌های فیلم بیشتر کشف شد و به‌عنوان یکی از کمدی‌های مهم سینمای ایران شناخته شد.

 

فیلم کمدی آدم برفی

آدم برفی

  • کارگردان: داود میرباقری
  • نویسنده: داود میرباقری
  • بازیگران: اکبر عبدی، آزیتا حاجیان، داریوش ارجمند، مهدی فتحی، پرویز پرستویی، محمدرضا شریفی‌نیا، سیروس گرجستانی، شهره سلطانی
  • سال اکران: 1376

خلاصه داستان: عباس خاکپور بعد از چند حرکت ناموفق برای گرفتن ویزای آمریکا، به پیشنهاد یک دلال ایرانی تغییر چهره داده و به ظاهر یک زن درمی‌آید. با این ترفند او می‌تواند ویزای مهاجرت به آمریکا را بگیرد؛ اما دراین‌بین با زنی ایرانی (دنیا) آشنا می‌شود که توسط شوهر سابقش به ترکیه کشانده شده و آواره و سرگردان به حال خود رها شده است. خاکپور که کم‌کم به زن دل بسته، فکر سفر به آمریکا را از سر بیرون می‌کند و تصمیم می‌گیرد به ظاهر قبلی خود بازگشته با دنیا ازدواج کند و به ایران بازگردد.

آدم‌برفی فیلمی در ژانر اجتماعی، از جنجالی‌ترین فیلم‌های پس از انقلاب است که در سال ۱۳۷۳ ساخته شد اما به مدت ۳ سال توقیف شد و در سال ۷۶ با اصلاحاتی اجازه اکران گرفت و توانست در گیشه پرفروش‌ترین فیلم سال شود. فیلم از بسیاری جهات تابوشکن بود و بازی متفاوت اکبر عبدی در نقش یک زن جوان و بازی درخشان داریوش ارجمند در نقش یک لات میان‌سال از جذابیت‌های فیلم به شمار می‌آید.

 

فیلم کمدی مهمان مامان

مهمان مامان

  • کارگردان: داریوش مهرجویی
  • نویسنده: داریوش مهرجویی، وحیده محمدی‌فر، هوشنگ مرادی کرمانی
  • بازیگران: گلاب آدینه، پارسا پیروزفر، امین حیایی، حسن پورشیرازی، نسرین مقانلو، ملیکا شریفی‌نیا
  • علیرضا جعفری، ژاله علو
  • سال اکران: 1383

خلاصه داستان: برای خانواده‌ای فقیر مهمان سرزده، تازه‌عروس و داماد، از راه می‌رسد؛ ولی چون وضع مالی خانواده خوب نیست، همسایگان دست‌به‌دست هم می‌دهند تا آبروی صاحب‌خانه را حفظ کنند...

هجدهمین فیلم کارنامه داریوش مهرجویی فیلمی کمدی خانوادگی بود که بر اساس کتاب مهمان مامان نوشتهٔ هوشنگ مرادی کرمانی ساخته شد. فیلم موفقیتی بزرگ بود و از آن استقبال خوبی به عمل آمد. مهمان مامان در بیست و دومین دوره جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین بهترین فیلم را دریافت کرد و در گیشه نیز از پرفروش‌ترین فیلم‌های سال بود. فیلم از لحاظی یادآور اجاره‌نشین‌هاست اما فضای مهربانانه‌ و انسانی بیشتری در فیلم موج می‌زند.

 

فیلم کمدی نان و عشق و موتور هزار

نان و عشق و موتور هزار

  • نویسنده: پیمان قاسم‌خانی، ابوالحسن داوودی
  • کارگردان: ابوالحسن داوودی
  • بازیگران: اکبر عبدی، گوهر خیراندیش، سروش صحت، بهاره رهنما، جمشید اسماعیل‌خانی، آفرین عبیسی
  • سال اکران: 1381

خلاصه داستان: یارولی عموی باران که تنها قیم وی نیز بشمار می‌آید، پس از تعلل باران در مورد ازدواج، او را موظف به تصمیم‌گیری و انتخاب همسر در مهلتی معین می‌کند. باران که در مدت تعیین‌شده موفق به انتخاب همسر نشده است موردتوجه و علاقه برزو جوان تعمیرکار قرار می‌گیرد. یارولی از علاقه برزو نسبت به باران مطلع می‌شود و با به را ه انداختن تعمیرگاهی کوچک در قسمتی از خانه وی را به ازدواج با باران ترغیب می‌کند. از سوی دیگر آریو شمس با فریب دادن باران و وعده خروج از کشور نظر باران را نسبت به خود جلب کرده و تصمیم به ازدواج با او می‌گیرد. باران توسط دو تن از مشتریان برزو بنام‌های داریوش و ارشک پی به فریبکاری آریو برده و سرانجام با برزو ازدواج می‌کند.

نان و عشق و موتور هزار یک فیلم کمدی خانوادگی با فیلم‌نامه‌ای از پیمان قاسم‌خانی در لیست بهترین کمدی‌های تاریخ سینمای ایران قرار می‌گیرد. فیلمی هجوآمیز درباره آدم‌های جامعه و مناسبات دروغین و مبتنی بر منافع اقتصادی. فیلم کنایه‌های سیاسی نیز کم ندارد و درگیری‌های جناحی، وضعیت جوانان نسل امروز، اختلاف طبقاتی، کلاه‌برداری‌های بزرگ و کوچک اقتصادی و ریا و دورویی را در داستانی دقیق و پرکشش روایت می‌کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها