«استنلی کوبریک» سه فیلمنامه نیمه‌کاره بعد از مرگش جا گذاشته است

سه فیلمنامه نیمه‌کاره از استنلی کوبریک کارگردان بزرگ سینمای هالیوود کشف شده است.

«استنلی کوبریک» سه فیلمنامه نیمه‌کاره بعد از مرگش جا گذاشته است

سرویس فرهنگی مستقل آنلاین: کارگردانی او به دقیق بودن در همه جزئیات معروف است. استنلی کوبریک نویسنده و کارگردان هالیوددی است که در 48 سال فعالیت سینمایی خود 13 فیلم بلند ساخته است.

کوبریک جزء معدود کارگردانانی بود که در انتخاب فیلمنامه ریسک می‌کرد و تلاش داشت در همه ژانرهای فیلم بسازد.

حالا  از استنلی کوبریک سه فیلمنامه نصفه و ناقص کشف کرده‌اند که در دهه 1950 میلادی نوشته شده است.

طبق شواهدی که در این نوشته ها وجود دارد، نگارش این فیلمنامه‌ها از سال 1954 تا 1956 انجام گرفته، دقیقا زمانی که او درگیر مشکلات با همسر دومش بوده است.

یکی از این فیلمنامه‌ها «مرد متاهل» نام دارد که 35 صفحه متن تایپ شده و چند صفحه دست نویس است. فیلمنامه دیگر «ازدواج فوق‌العاده» استکه  هفت صفحه توضیح به همراه یادداشت‌های دستی است. و فیلمنامه دیگر «حسادت» است که موضوع آن حس انزجار میان دو زوج است. این داستان دارای 13 صفحه تایپ شده و چند صفحه تایپ شده است.

از این فیلمنامه‌های کشف شده می‌توان حدس زد که این نوشته‌ها بازتابی از مشکلات خانوادگی او بوده است.

«ناتان آبرامز» پروفسور مطالعات فیلم در دانشگاه «بنگر»  که از متخصصین پیشگام سینمای استنلی کوبریک است در خصوص این اتفاق گفت: بشد ت از این جریان هیجان زده‌ام و ای کاش آن را قبل از چاپ کتاب جدیدم با نام «چشمان کاملا بسته، استنلی کوبریک» و ساخت فیلمش: چشمان کاملا بسته پیدا می‌کردند.

وی افزود: این نوشته‌ها پروژهایی بوده است که کوبریک قصد ساختن آن را داشته است. من تا کنون مطالب زیادی از او خوانده‌ام که هیچ اشاره‌ای به این نوشته‌ها نشده است.

فیلم «راه‌های افتخار» به عنوان اولین درام جنگی کلاسیک کوبریک یکی از قدرتمندترین فیلم‌های ضد جنگ تاریخ سینماست و همچون فیلم حماسی «اسپارتاکوس» از شاهکارهای سینمایی محسوب می‌شوند که در هر دو «کرک داگلاس» نقش‌آفرینی کرده است. «کوبریک» با ساخت فیلم «۲۰۰۱: اودیسه فضایی» نیز مرزهای جدیدی را در استفاده از جلوهای بصری در سینما تعریف کرد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها