ارزیابی علی اصغر غروی از مجلس یازدهم:

مجلس یازدهم باب گفتگو با آمریکا را میگشاید

علی اصغر غروی میگوید: به گمان من، این مجلس، باب گفتگو با آمریکا را می‌گشاید و احتمالاً در چند ماه باقیمانده از دولت ترامپ این اتفاق خواهد افتاد. تا زمانی که تحریم‌ها علیه ایران ادامه دارد، هیچ گشایشی در هیچ زمینه‌یی رخ نخواهد داد.  باید روابط خارجی ما اصلاح شود و از این بن‌بستِ خفه‌کننده خارج شویم.

مجلس یازدهم باب گفتگو با آمریکا را میگشاید

دکتر علی اصغر غروی قرآن‌پژوه و مفسر قرآن، دانش آموخته دانشگاه تهران و همچنین رشته فلسفه دانشگاه لبنان است که در سال‌های اقامت در بیروت با شهید چمران و امام موسی‌صدر در ارتباط نزدیک بود. غروی از جمله اعضای دیرین نهضت آزادی نیز می‌باشد، او در نخستین روزهای پیروزی انقلاب به عنوان نماینده دولت در لبنان مشغول بود و پس از بازگشت به ایران به تحقیق و پژوهش در حوزه قرآن و تاریخ اسلام پرداخت. با دکتر علی اصغر غروی درباره تعامل مجلس یازدهم و دولت گفتگو کردیم. او چشم‌انداز تغییرات اقتصادی را مثبت نمی‌داند زیرا معتقد است زیرساخت‌های لازم برای بهبود بخشیدن به معاش مردم و رشد اقتصاد یا وجود ندارد یا از بین رفته است.

۱. مجلس یازدهم خود را انقلابی و ضدفساد خوانده، فکر می‌کنید مصادیق انقلابی و ضدیت با فساد را در چه اقداماتی نشان خواهد داد؟

در طول ۴۰ سال گذشته، ما مجلس کاملاً مستقلی نداشته‌ایم، که حتی بتواند یکی از مصوبات خود را، به استقلال رأی، به موقع اجراء بگذارد. بناءبراین، تا ارادۀ کل نظام مبتنی بر مقابله با فَساد نباشد، چنین امکانی برای هیچ مجلسی فراهم نمی‌شود. فقط می‌ماند یک تفاوت، که مجلس اول با مجالس بعد از خود داشت. در مجلس اول، که انتخاباتش بدون نظارت استصوابی صورت گرفت، تعدادی از شخصیت‌های ملی ـ مذهبی و اعضاء نَهضت آزادی ایران، از جمله مرحومین، مهندس مهدی بازرگان و دکتر ابراهیم یزدی، و نیز آقای مهندس هاشم صباغیان حضور داشتند، که داستان مخالفت‌هایی که دیگر نمایندگان با این آقایان داشتند، شنیدنی و خواندنی است.  مهندس بازرگان، در همین مجلس، در آخرین نطق پیش از دستور خود، هشدار داد که روش اتخاذ شده برای ادارۀ کشور، به یک استبداد دینی و سیاسی منجر خواهد شد.

  ۲. اکنون که مجلس یکدست اصولگرا و هماهنگ با شورای نگهبان است، چه اولویت‌هایی را سرلوحه اقدامات خویش قرار خواهد داد؟

اصلاً قابل پیش‌بینی نیست. ولی چون شِعار غالب اصولگرایان همیشه رسیدگی به معاش و وضع اقتصادی مردم بوده، حداقل در همین شعار، چنین اولویتی را برای خود قائل هستند. ولی زیرساخت‌های لازم برای بهبود بخشیدن به معاش مردم و رشد اقتصاد، یا وجود ندارد، و یا از بین رفته است. در طول ۴۰ سال پس از انقلاب، هیچ یک از مجالس نتوانسته‌اند، گام‌های مؤثری در این راه بردارند. علت هم کاملاً روشن است، و همان است که آقای خاتمی در تبلیغات انتخاباتی دور اول ریاست‌جمهوری خود گفت: «بدون توسعۀ سیاسی، نه تنها توسعۀ اقتصادی که هیچ توسعه‌یی امکان‌پذیر نمی‌باشد!»

۳. آیا فکر می‌کنید مجلس یازدهم با توجه به برخورداری از حمایت جناح حاکم می‌تواند در ۴ سال پیش رو در راس امور باشد؟

همانگونه که در پاسخ به سؤال اول گفتم، مجالس ده‌گانۀ گذشته، هیچوقت در رأس هیچ امری نبوده‌اند و این مجلس هم اساساً خواسته‌اش در رأس امور بودن نیست. مجلسی است تابع و تسلیم. گاهی اگر هم در مجالس گذشته، لایحه یا طرحی به نفع مردم و سود کشور به تصویب رسیده، یا مستقیماً توسط شورای نگهبان مردود شده، و یا در اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان، به مجمع تشخیص رفته و در آنجا بایگانی شده است.  

۴. در اولین نطق رئیس مجلس یازدهم شاهد انتقاد جدی وی به دولت بودیم، در یک سال ونیم پیش رو که روحانی در راس قوه مجریه است، پیش بینی شما از تعامل ۲ قوه چیست؟

در این خصوص بین اصولگرایان اختلاف نظر وجود دارد. ولی کلاً دولت آقای روحانی،  خصوصاً در دور دوم ریاست جمهوری، کاری خِلاف نظر اصولگرایان انجام نداده که بخواهند با دولت او مقابله کنند! ضمن آنکه نظام با چنین اقدامی موافق نیست. مگر آنکه مسائل دیگری در پشت پرده باشد، که عموم مردم از آن بی‌خبرند. اما شِعارهای مخالفت خواهند داد.   

۵. آیا استیضاح وزرا و از حدنصاب افتادن دولت را محتمل می‌دانید؟

به نظر نمی‌رسد چنین اتفاقی بیفتد، چون در شرایطی که در آن قرار داریم، استیضاح وزراء، به سود نظام و حاکمیت نیست.

 ۶. در گشایش امور معیشتی مردم چشم‌انداز برنامه‌های مجلس یازدهم را چگونه می‌بینید؟

تا زمانی که تحریم‌ها علیه ایران ادامه دارد، هیچ گشایشی در هیچ زمینه‌یی رخ نخواهد داد.  باید روابط خارجی ما اصلاح شود و از این بن‌بستِ خفه‌کننده خارج شویم. به گمان من، این مجلس، باب گفتگو با آمریکا را می‌گشاید و احتمالاً در چند ماه باقیمانده از دولت ترامپ این اتفاق خواهد افتاد.

 ۷. نماینده یزد در مجلس یازدهم صراحتا به برخورد شدید مجلس با دولت اشاره کرده است، آیا به اعتقاد شما رهبری به مجلس یازدهم اجازه برخورد شدید با دولت را خواهد داد؟

در بالا متذکر شدم که بر حَسَب ظاهر، رهبری مخالف برخورد با دولت هستند.

۸. تحولات، مصوبات و مجموع وقایع مجلس یازدهم چه تاثیری بر انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ خواهد داشت؟  

انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰، چیزی فراتر و بهتر از انتخابات مجلس یازدهم نخواهد بود. یعنی منتخب مقام ریاست جمهوری شخصی است از اصولگرایان.  ازینرو نیازی نیست مجلس و تصمیمات آن بر روند انتخابات تأثیری داشته باشند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها