حمله قریب‌الوقوع اسرائیل به لبنان!

شورای امنیت سازمان ملل متحد در ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ در مقر سازمان ملل در نیویورک در مورد وضعیت خاورمیانه، از جمله مسئله فلسطین، جلسه می‌گیرد.

حمله قریب‌الوقوع اسرائیل به لبنان!

در حالی که ایالات متحده روز دوشنبه از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا از طرح رئیس‌‌جمهور آمریکا برای پایان دادن به جنگ غزه حمایت کند، منابع دیپلماتیک از احتمال حمله اسرائیل به لبنان در اواخر خرداد ماه خبر داده‌اند.

روزنامه الاخبار نزدیک به حزب‌الله لبنان نوشته است که در روزهای اخیر پیام‌های دیپلماتیک حاکی از حمله قریب الوقوع اسرائیل به بیروت است.

به نوشته این روزنامه، منابع برجسته فاش کردند که اکثر دیپلمات‌ها ترس خود را از جدی بودن تهدید اسرائیل اعلام کردند، اما قابل تامل‌ترین پیام‌ها از سوی «طرف بریتانیایی بود که تاریخ حمله اسرائیل را در اواسط ژوئن تعیین کرده است.»

این در حالی است که لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر ایالات متحده، روز گذشته اعلام کرد که آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای ۱۴ عضو دیگر شورا ارسال کرده تا از پیشنهاد پایان دادن به درگیری حماس و اسرائیل حمایت کند.

او در بیانیه‌ای گفت که «بسیاری از رهبران و دولت‌ها از جمله در منطقه، این طرح را تایید کرده‌اند و ما از شورای امنیت می‌خواهیم که با آنها همراه شود و خواستار اجرای بدون تاخیر و بدون قید و شرط این توافق شود.»

اسرائیل حملات حزب‌الله را برنمی‌تابد

به نوشته روزنامه الاخبار، طرف‌های عربی مرتبط با مذاکرات جاری در مورد غزه به نقل از مقامات اسرائیلی گفتند که حزب‌الله به شدت بر جبهه شمال این کشور فشار می‌آورد و اسرائیل نمی‌تواند این فشارها را تحمل کند و باید اقدام بازدارنده بزرگی علیه حزب‌الله و دولت لبنان صورت گیرد.

خبرگزاری فرانسه ساعات نخستین صبح امروز با اشاره به صحنه تبادل آتش تقریباً روزانه بین ارتش اسرائیل و گروه حزب‌الله مورد حمایت جمهوری اسلامی، نوشت که آتش بخش‌هایی از مناطق هم مرز اسرائیل با لبنان را فرا گرفته است.

حملات راکتی و پهپادی حزب‌الله لبنان به مناطقی از شمال اسرائیل در شب گذشته و بروز آتش‌سوزی‌های گسترده در این نقاط انتقادهای بسیاری را به دولت نتانیاهو در پی داشته است.

حماس طرح پیشنهادی آمریکا را مثبت می‌بیند

بر اساس گزارش یورونیوز، بایدن از حماس خواسته است که توافق را به طور کامل بپذیرد و شرایط آن را بدون تاخیر و بدون قید و شرط اجرا کند. گروه حماس گفته است که این پیشنهاد را «مثبت» می‌بیند.

طبق این گزارش، پیش‌نویس قطعنامه‌ای که به شورای امنیت سازمان ملل ارائه شد، هیچ اشاره‌ای به پذیرش این توافق توسط اسرائیل ندارد.

به نوشته آسوشیتدپرس، جو بایدن در قطعنامه پیشنهادی خواستار آتش‌بس سریع و پایان دادن به نبرد بین اسرائیل و حماس در غزه شده است.

رهبران اسرائیل درباره آتش‌بس تردید دارند

از سویی دیگر، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل می‌گوید که نابودی حماس مستلزم ادامه عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه است.

در حالی که بایدن می‌گوید قدرت حماس به اندازه کافی دچار فرسایش شده است، رهبران اسرائیل با این موضوع مخالف هستند و در مورد آتش‌بس تردید دارند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، روز دوشنبه گفته است که پیشنهاد اعلام شده توسط بایدن، هدف اسرائیل برای نابودی حماس را برآورده می‌کند.

او روز دوشنبه به کمیته امور خارجه و دفاع پارلمان اسرائیل گفت که بایدن خلاصه‌ای از توافق را ارائه کرده، اما همه جزئیات را مطرح نکرده است.

این در حالی است که ملی‌گرایان افراطی تهدید کرده‌اند که در صورت موافقت نتانیاهو با توافقی که حماس را از بین نبرد، دولت او را سرنگون خواهند کرد.

جزییات طرح پیشنهادی جو بایدن برای آتش‌بس

بایدن روز جمعه گذشته اعلام کرد که مرحله اول توافق پیشنهادی به مدت شش هفته ادامه خواهد داشت و شامل «آتش‌بس کامل»، عقب نشینی نیروهای اسرائیلی از تمام مناطق پرجمعیت غزه و آزادی برخی از گروگان‌ها از جمله زنان، افراد مسن و مجروحان در ازای آزادی صدها اسیر فلسطینی است.

برخی از گروگان‌ها از جمله افراد مسن و زنان در ازای آزادی صدها زندانی فلسطینی در اسرائیل آزاد می‌شوند و بقایای گروگان‌هایی که کشته شده‌اند به خانواده‌های آنها بازگردانده می‌شود. کمکهای بشردوستانه افزایش می‌یابد و روزانه ۶۰۰ کامیون وارد غزه خواهد شد.

در مرحله دوم، بقیه گروگان‌های زنده از جمله سربازان آزاد می‌شوند و نیروهای اسرائیلی از غزه عقب‌نشینی می‌کنند.

مرحله سوم طرح اعلام شده توسط بایدن آغاز مرحله بازسازی غزه است.

بایدن گفته است که اگر حماس به تعهدات خود عمل کند، آتش‌بس موقت به «توقف دائمی خصومت‌ها» تبدیل خواهد شد.

حدود ۲۵۰ نفر، عمدتا غیرنظامیان اسرائیلی، در هفتم اکتبر ربوده شدند، سپس بیش از ۱۰۰ نفر در یک آتش‌بس کوتاه در اواخر نوامبر و اوایل دسامبر آزاد شدند.

اسرائیل می‌گوید که حدود ۸۰ گروگان و بقایای ۴۳ نفر دیگر همچنان در اسارت هستند.

به گفته وزارت بهداشت غزه، در جریان بمباران‌ها و حملات زمینی اسرائیل به غزه که حماس بر آن حکومت می‌کند، بیش از ۳۶۰۰۰ فلسطینی کشته شده‌اند.

وزارت بهداشت غزه وابسته به گروه حماس است و آمار ارائه شده توسط این نهاد، مورد تایید و رسمی نیست.

منبع: اپک‌تایمز فارسی

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها