خبرخوش | متقاضیان طرح ملی مسکن بخوانند

به گفته معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی وضعیت زمین بیش از ۵۰ درصد متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن تعیین تکلیف شد...

خبرخوش | متقاضیان طرح ملی مسکن بخوانند

به گفته معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی وضعیت زمین بیش از ۵۰ درصد متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن تعیین تکلیف شد. مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی هم از افتتاح بیش از ۵ هزار واحد مسکونی مربوط به طرح اقدام ملی مسکن طی آبان ماه سال جاری در کشور خبر داد.

طبق اعلام پایگاه خبرى وزارت راه و شهرسازى، جواد حق شناس در حاشیه بازدید از سایت‌های طرح اقدام ملی مسکن در لارستان استان فارس، گفت: بر اساس برنامه راهبردی دولت در زمینه اجرای طرح اقدام ملی مسکن، از مجموع ۴۰۰ هزار واحد پیش بینی شده، تعهد و سهم بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ۱۳۸ هزار واحد است.

وی ادامه داد: تعهد بنیاد مسکن برای ساخت و تحویل این تعداد واحد، بیشتر در شهر‌های زیر ۱۰۰ هزار نفر و برخی شهر‌های بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت با توافق وزارت راه و شهرسازی است.

حق شناس گفت: همچنین تاکنون کار‌ها و امور فنی و مهندسی بیش از ۶۰ هزار واحد زمین دریافتی از سازمان ملی مسکن توسط کارشناسان و ناظران فنی این نهاد انجام شده است.

معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ابراز داشت: ۲۵ هزار نفر از افراد و متقاضیانی که فرآیند ثبت نام آن‌ها تایید شده و همچنین فرم مربوط سبز بوده اقدام به واریز وجه به حساب سپرده خود در بانک عامل کرده اند.

وی، میزان وجه واریزی از سوی این تعداد ۲۵ هزار نفر را نیز رقمی افزون بر ۱۲ هزار میلیارد یال عنوان کرد و گفت: بیش از پنج هزار و ۷۰۰ واحد از پروژه‌های طرح اقدام ملی و بنیاد مسکن نیز شروع شده و دارای پیشرفت فیزیکی هستند.

وی بیان کرد: بیش از ۱۲ هزار واحد در قالب سایت‌های مربوط به طرح اقدام ملی مسکن نیز در حال انجام کار‌های تهیه نقشه و مراحل مقدماتی صدور مجوز‌ها هستند که تعداد سایت‌های موجود در کشور نیز هم اینک ۳۰۰ سایت است.

حق شناس، برخی مشکلات و چالش‌های فرا روی طرح اقدام ملی مسکن را یادآور شد و گفت: برخی بروکراسی‌های اداری و صدور مجوز‌های لازم و قانونی برای آغاز عملیات اجرایی و تعیین حرایم زمین‌های واگذار شده از سوی وزارت راه و شهرسازی، از جمله موانع و مشکلات موجود اجرای این طرح در بسیاری از شهر‌ها به ویژه شهر‌های زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است.

وی اضافه کرد: به همیان میزان که اقناع سازی و توجیه منطقی افکار عمومی و روشنگری درست متقاضیان در خصوص مراحل و روند قانونی این طرح باید به نحو مطلوب انجام شود همکاری، همیاری و حمایت برخی دستگاه‌ها و سازمان‌های متولی و اجرایی سهیم در اجرای این طرح با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ضرورتی غیرقابل انکار محسوب می‌شود.

حق شناس گفت: با توجه به شرایط موجود آب و هوایی در منطقه و شهر‌های جنوبی استان فارس باید مراحل و فرآیند اجرای این طرح در اسرع وقت آغاز شود.

وی گفت: پیش بینی می‌شود که با ادامه روند همکاری و تعامل بین بخشی در شهرستان لارستان و استان فارس ساخت و اجرای طرح اقدام ملی مسکن تا نیمه نخست سال آینده به مرحله اسکلت سازی نیز برسد.

۱۶هزار ۶۶۶ متقاضی در استان فارس در طرح اقدام ملی مسکن نام نویسی کرده‌اند که از این تعداد، ۶ هزار و ۵۱۱ نفر از استعلام سه گانه اول عبور کرده‌اند.

در مجموع در ۱۶ شهر این استان برای ۲ هزار و ۲۰۹ واحد در بانک مسکن افتتاح حساب انجام شده و یک هزار و ۹۸۹ نفر نیز آورده اولیه خود را معادل حداقل ۴۰۰ میلیون ریال ارائه کرده‌اند، در مجموع نیز واریزی کل استان فارس هم اکنون معادل ۹۵۰ میلیارد ریال است.

بیش از ۵۰ درصد متقاضیان مربوط به طرح اقدام ملی مسکن مربوط به شهرستان لارستان است.

افتتاح بیش از ۵ هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن در آبان
 
مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از افتتاح بیش از ۵ هزار واحد مسکونی مربوط به طرح اقدام ملی مسکن طی آبان ماه سال جاری در کشور خبر داد.

پروانه اصلانی در مصاحبه‌ای با رادیو اقتصاد، اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی طرح اقدام ملی مسکن را با ابعاد ۴۰۰ هزار واحد برای دو سال شروع کرده است که از این تعداد ۲۰۰ هزار واحد در شهرهای جدید، ۱۰۰ هزار واحد در بافت‌های فرسوده و ۱۰۰ هزار واحد هم در سایر شهرهایی که نیاز مسکن شأن از سوی وزارتخانه اعلام شده احداث خواهد شد.

وی ضمن اشاره به اینکه بیش از ۴۰۰ هزار واحد زمین در سطح کشور تأمین شده است، افزود: احداث ۱۰۰ هزار واحد مربوط به بافت‌های فرسوده در قالب پرداخت تسهیلات یارانه‌ای نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده بوده است و به ساخت مسکن توسط تأمین زمین مربوط نیست.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: علی رغم اینکه این ۱۰۰ هزار واحد جز برنامه تأمین زمین وزارتخانه نبوده اما افزون بر ۴۰۰ هزار واحد زمین تأمین شده است.

اصلانی با بیان اینکه عملیات اجرایی پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن کم و بیش در حال انجام است، اظهار داشت: خوشبختانه در آبان ماه سال جاری افتتاح بالای پنج هزار واحد مسکونی ساخته شده در قالب طرح اقدام ملی را خواهیم داشت، البته بخشی هم طی سال گذشته در سیرجان تحویل مردم شده است.

وی ادامه داد: برای راه اندازی اجاره داری حرفه‌ای در سطح کشور نخستین قدمی که می‌بایست برداشته می‌شد این بود که این نوع فعالیت در قیاس با سایر فعالیت‌های که در کشور از طریق واسطه گری و حضور در بازارهای بسیار زود بازده مثل ارز، طلا و حتی سهام برای سرمایه گذاران خرد و کلان امکانپذیر است، سودآور شود.

بازدهی اجاره داری در کشور پایین است

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: علت اینکه اجاره داری به صورت حرفه‌ای در کشور شکل نمی‌گیرد این است که بازدهی اجاره داری در کشور پایین است.

وی افزود: برای رفع این مشکل یک اصلاح آئین نامه اجرایی به هیئت وزیران برده و مصوب شد که تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از نهادهای دولتی، غیر دولتی، اشخاص بخش خصوصی و تمامی کسانی که حاضرند در بخش اجاره داری سرمایه گذاری کنند زمینی را به صورت اجاره ۹۹ ساله تحویل بگیرند تا خانه بسازند و به بازار اجاره برای ۹۹ سال عرضه کنند.

اصلانی بیان داشت: هم اکنون تدوین آئین نامه اجرایی این موضوع در دستور کار است که به زودی برای تصویب به هیئت دولت ارسال خواهد شد.

وی ادامه داد: تسهیلات دیگری که برای این حوزه ضروری است این بوده که با اخذ مصوبات لازم، نهاد اجاره داری حرفه‌ای را در کشور پایه گذاری کرد. این نهاد به ساماندهی بازار اجاره در کشور کمک شایان توجهی خواهد کرد.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی در کنار طرح اقدام ملی مسکن فعالیت‌های دیگر برای ساماندهی بازار مسکن از جمله راه اندازی ابزارهای نوین در بازار سرمایه با هدف کمک به تولید در بخش مسکن مثل اوراق سلف موازی استاندارد، اوراق خرید دین در حوزه مصالح ساختمانی و غیره را در دستور کار خود دارد.

منبع: میزان
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها