علت ارزان نشدن دلار چیست؟

با نزدیک شدن دلار به ۳۰ هزار تومان برخی از کارشناسان معتقدند که ترخیص ترامپ از بیمارستان در افزایش نرخ ارز تاثیر گذاشته است.

علت ارزان نشدن دلار چیست؟

افزایش دوباره بعد از نزول یک روزه، حکایت امروز بازار ارز است. قیمت دلار بعد از کاهش ۴ هزار تومانی، امروز مجدد به مرز ۳۰ هزار تومان رسید. هر چه به انتخابات امریکا نزدیک‌تر می‌شویم، التهابات بازار‌ها از جمله بازار ارز هم بیشتر می‌شود.

البته بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که هر زمان عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی  در خصوص به تعادل رسیدن  قیمت ارز  سخن می‌گوید، دلار حالت تدافعی به خود گرفته و افزایش پیدا می‌کند.

در واکاوی بازار ارز به چند نکته مهم برخوردیم؛ نخست آن که تاکنون حدود ۱۹ میلیارد دلار ارز به سامانه نیما بازنگشته است. دلیل دوم آن ترخیص ترامپ از بیمارستان است، زیرا در مدتی که رئیس جمهور آمریکا در بیمارستان بستری بود، ارز شاهد کاهش ۳ تا ۴ هزار تومانی بود و به قیمت ۲۶ هزار تومان رسید. البته دلالان هم به نوسانات بسیار قیمت دلار در بازار ارز دامن زدند. همانطور که می‌دانید دلالی تاکنون نه تنها بازار ارز، بلکه در همه بازار‌ها تاثیری منفی داشته است.

همچنین برخی از متخصصان بازار ارز معتقدند، ورود تقاضا از بازار موازی سهام به بازار سکه و دلار عامل افزایشی شدن قیمت‌ها بوده است. ناگفته نماند که اتفاقات سیاسی از جمله خطر افزایش تحریم‌ها موجب بالا رفتن سطح تقاضا در بازار ارز و سکه می‌شود. لازم به ذکر است که بالا بودن نرخ تورم در جامعه به افزایش نرخ دلار منجر می‌شود.

البته همتی رئیس کل بانک مرکزی معتقد است جوروانی بر بازار ارز سایه افکنده که دلیل آن را هم طرح مکانیزم ماشه از طرف آمریکا و زمزمه‌هایی مبنی بر قطع کامل ارتباط نظام مالی ایران است. طرح مکانیزم ماشه مربوط به چند هفته قبل بود و بنا به اذعان بیشتر کارشناسان داخلی و دشمنان خارجی این طرح موفق نبود و امریکا دراین زمینه شکست خورد.

درباره طرح قطع ارتباط مالی ایران با دنیا باید بگوییم که این یک پیشنهاد از جانب چند نماینده کنگره به ترامپ بوده تا ترامپ بعد از بررسی و درصورت تایید در قالب دستور اجرایی و یا هر مکانیزم دیگری ابلاغ کند.

چرا دلار ارزان نمی‌شود؟ / نوساناتی که تمامی ندارد

در جایی که به قولی در نبرد دیپلماتیک، ایران پیروز میدان بوده، درست است مشکلات داخلی را به آن آدرس دهیم و التهاب وناامنی را تایید کنیم؟ یا اینکه سکوت کنیم و از کنار مسئله بگذریم و موضوع را به گذر زمان واگذار کرده و کار علمی و عملی خود را برای کاهش قیمت ارز به انجام برسانیم؟

 

باید منتظر دلار ۳۵ هزار تومانی باشیم؟

احمد جانجان کارشناس اقتصادی بازار سرمایه درباره نوسانات نرخ ارز اظهار کرد: محدودیت‌هایی که در اثر کرونا به وجود آمد رامی توان یکی از دلایل افزایش نرخ ارز دانست. در حال حاضر دلار در محدوده ۲۰ هزارو ۷۵۰ تومان تا ۲۱ هزار و ۳۰۰ تومان از طرف دولت حمایت می‌شود.

وی ادامه داد: به نظر نمی‌رسد که دلار فعلا قصد کاهش داشته باشد. اما با شرایط فعلی اگر بخواهد کاهش پیدا کند به محدوده ۲۵ تا ۲۷ هزار تومان می‌رسد. حال اگر دلار قیمت ۲۹ هزار تومان را رد کند باید منتظر دلار ۳۵ هزار تومانی باشیم. همچنین در صورتی که قیمت دلار در محدوده ۲۹ هزار تومان بچرخد، دلار حدود ۲ تا ۴ هزار تومان کاهش پیدا می‌کند.

جانجان ادامه داد: این قیمت دلار برای برخی از افراد جامعه غیر قابل هضم است، اما واقعیت امر این است که کرونا بر صادرات تاثیر گذاشته و منابع ارزی موجود طی سال‌های گذشته هنوز به کشور باز نگشته است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچ کالایی با ارز ۴۲۰۰ وارد کشور نمی‌شود، بیان کرد: کالا‌هایی که با ارز ۴۲۰۰ وارد کشور می شود، با دلار آزاد با مردم معامله می‌شود. عموم مردم فکر می‌کنند با ورود یک حکومت دموکرات در راس امور، اوضاع ما بهتر می‌شود. البته در نهایت خوش بینی شاید در کوتاه مدت نرخ ارز حدود ۱۶ تا ۱۸ هزار تومان کاهش پیدا کند. با سرکار آمدن بایدن فشار‌های اقتصادی در کشور کمتر نخواهد شد.

 

بعد از انتخابات آمریکا چه بلایی بر سر دلار خواهد آمد؟

به عقیده برخی کارشناسان اگر ترامپ در این جنگ پیروز شود، بقای او باعث می‌شود که مردم برای حفظ ارزش دارائی خود به سمت خرید دلار بروند و قیمت آن به مراتب بیشتر شود.

به گفته ریچارد بنسون، مدیر ارشد سرمایه گذاری میلنیوم، با اینکه جو بایدن در نظرسنجی‎ها نسبت به دونالد ترامپ پیشتاز است، اما اگر در مناظره‌ها مقابل ترامپ ضعیف عمل کند شاهد نوسانات در نرخ ارز خواهیم بود.

به عقیده بنسون، اگر ترامپ در انتخابات پیروز شود، نرخ برابری دلار در برابر سایر ارز‌های جهان رشد خواهد داشت. البته به عقیده تحلیلگران، نرخ برابری دلار به دلیل عملکرد بهتر کشور‌های اروپایی و آسیایی در برابر شیوع ویروس کرونا پایدار نخواهد بود. اگر دولت ارز را کنترل نکند،۴۰ درصد رشد می‌کند.

اگر دولت وارد عمل نشود، دلار ۴۰ درصد رشد می‌کند!

رامین پولادرگ کارشناس ارشد اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار بانک بیمه باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص دلایل رشد قیمت دلار، اظهار کرد: یکی از دلایل رشد دلار می‌تواند این باشد که در سال‌های گذشته در قیمت دلار تورم ایجاد شد و چندین بار گفته شده بود که ممکن است بارها کردن بازار نرخ ارز روند افزایشی به خود بگیرد.

او بیان کرد: اگر دولت کنترل ارز را در دست نگیرد احتمال این هست که نرخ ارز با رشد ۴۰ درصدی مواجه شود، به طور کلی سیاست‌های اقتصادی دولت طی چند ماه اخیر در تمام بازار‌ها به دلیل افزایش نرخ دلار با شکست مواجه شده، هرچند که دولت ادعا می‌کند با فعال سازی بازار سرمایه (بورس) توانسته نقدینگی را هدایت کند، اما بازار‌های موازی اعم از ارز، مسکن و خودرو عملا ملتهب است.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: دومین دلیل به علت انتخابات آمریکا است به گونه‌ای که هرچه به این انتخابات نزدیک می‌شویم نزدیک می‌شویم التهابات در بازار ارز هم به دلایل سیاسی و بین المللی بیش از پیش می‌شود.

حال باید منتظر ماند و دید انتخابات آمریکا و تحریم‌های ظالمانه قیمت دلار و زندگی مردم ایران را تا چه حد می‌تواند برهم بزند. همچنین این سوال مطرح می‌شود که چرا بانک مرکزی و دولت دست روی دست گذاشته و فکری به حال وضعیت موجود نمی‌کنند.

 

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها