آقای مطهری! از رانت ۳۵۰ برابری دفاع می‌کنید

آقای مطهری! از رانت ۳۵۰ برابری دفاع می‌کنید

علی صارمیان

روزنامه‌نگار

 

آقای علی مطهری فرموده‌اند که من حامی این اصلاح ساختار اقتصادی هستم. 

من نمی‌دانم واقعا کدام اصلاح است که رانت متخلفان ارز ۴۲۰۰، یک به ۳۵۰ است. 

یعنی اگر یک سوم دلالان ارز ۴۲۰۰ تومانی (ارز ارزان برای خرید کالاهای اساسی) به میزان مثلا هزار تومان سود حرام می‌کرده‌اند، در سیاست جدید بجای هزار تومان، سیصد و پنجاه هزار تومان سود خواهند کرد. 

رفرنس این محاسبه یک استاد ممتاز اقتصاد دانشگاه است. دکتر فرشاد مومنی در مصاحبه با نود اقتصادی در مورد ادعای جلوگیری از رانت قاچاقچیان (کسانی که ارز ارزان می‌گرفتند و گران می‌فروختند) به وسیله افزایش نرخ ارز یا حذف ارز دولتی؛ رانت افزایش دادن نرخ ارز ۳۵۰ برابر رانت قاچاقچیان است!

پس خوشحالی جماعت رانت‌خوار بیشتر از این ناحیه است. 

رفع کسری بودجه +۳۵۰ برابر رانت این قمار اقتصادی برای دلالان خودی برابر است با دفاع غیر منطقی از سیاست تعدیل. 

متاسفانه دانش علی مطهری و دوستانشان به یادآوری فاجعه سیاست‌های تعدیل در آمریکای جنوبی و آفریقا قد نمی‌دهد. 

تعدیل یا اجماع واشنگتنی، یک سیاست شکست خورده لیبرالیستی در دهه هشتاد میلادی بود که در اوایل دهه ۹۰ با توجه به نتابج فاجعه بار و فساد ناشی از آن، صفحه‌اش از دانشنامه اصلاح اقتصادی خارج شد و good governance یا حکمرانی خوب به جای آن نشست. 

شاخص‌های حکمرانی خوب با فرهنگ ایرانی سازگارتر است. چون بسیاری از آن شاخص‌ها با توصیه‌های دینی حکمرانی مبنی بر مبارزه با فساد و رانت همخوانی دارد. اولین اصل آن شفافیت دخل و خرج است. ملت می‌داند مثلا در ۵ قلم دخل و ورودیه ایران چقدر به دست می‌آید؟ 

یا درآمد فروش نفت و گاز به خارج از کشور، در آمد آب و برق و تعرفه فاضلاب و گاز، درآمد مالیات‌های مستقیم و غیر مستقیم، درآمد گمرکات و هزاران درآمد دیگر. 

خوب وقتی این دخل مشخص نیست و خرج آن هم مشخص نیست، تنها گران کردن کالاها و مصرف قسمتی برای بعضی دهک‌ها از محل گرانی، نامش اصلاح اقتصادی است؟ کدام اصلاح؟ 

چرا این اصلاح در خرج و برج شرکت‌های دولتی و بانک‌ها و بنگاه‌های تجاری صورت نگرفت؟ چرا از شکم مردم کم گذاشتید. 

بهتر است آقای مطهری راجع به چیزی که اطلاع و دانشی در مورد آن ندارد، اظهار نظر نکند. بقیه نیز، حسب حال، بی مطالعه تاریخ اصلاح اقتصادی در سه دهه گذشته و نتایج آن، از بدترین شکل اصلاح قیمت و نظریات پیچیده شده در نظریات توسعه، ولی رانت‌خوار اجتناب نمایند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها