کاهش قرنطینه و طغیان کرونا

کاهش قرنطینه و طغیان کرونا

کاهش قرنطینه و طغیان کرونا

 

محمدرضا محبوب فر

کارشناس حوزه سلامت

 

طبق اعلام رنگ‌بندی جدید شهرستان‌ها در کشور تعداد شهرهای قرمز افزایش یافته است.

با توجه به گسترش سویه اُمیکرون در سراسر ایران و رنگ‌بندی نقشه جغرافیایی کشور، دیگر شهری به رنگ آبی وجود ندارد و شهرهای کشور به رنگ قرمز و نارنجی و زرد در آمده‌اند.

در حال حاضر بیش از ۱۴۰ شهر به وضعیت قرمز و ۱۷۰ شهر به رنگ نارنجی درآمده‌اند. آخرین رنگ بندی کرونایی در کشور حاکی از افزایش سریع شهرستان ‌های قرمز کرونا در پی افزایش پرشتاب بستری‌های روزانه است.

شتاب افزایش بستری در یکی دو هفته اخیر که آغاز پیک ششم کرونا اعلام شده رکورد شکسته است و جدی‌‌ترین زنگ خطر محسوب می‌شود.

روند بستری همچنان ادامه دارد و  بیمارستان ‌ها در حال پر شدن هستند. هر چند که اشاره شده است تشدید رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک، عدم حضور در تجمعات، رعایت فاصله گذاری و تهویه مناسب محیط و تزریق دز سوم واکسن کرونا برای پیشگیری از ابتلا به کرونا، موثر است. تعطیلی کامل ادارات دولتی، شرکت ‌های خصوصی، بانک‌ها، هرگونه تجمع و مراسم، آموزش حضوری، و مشاغل غیرضروری به مدت دو هفته تنها راه جلوگیری از بحران است. 

دنیا این روزها درگیر موج جدید بیماری با اُمیکرون است، اما وضعیت در دیگر کشورها نسبت به ایران بهتر است.

شمار مرگ‌ و میر روزانه ناشی از کرونا در ایالات متحده و اروپا رو به کاهش گذاشته شده است؛ این در حالی است که علیرغم واکسیناسیون، ایران درگیر پیک جدید کرونا شده است و اُمیکرون در کشور به حالت طغیان در آمده است. چنین تفاوتی را باید در رفتارهای هیجانی و غیرعلمی و سیاسی مبتنی بر منافع اقتصادی دولت جستجو کرد.

در این راستا متاسفانه وزارت بهداشت و درمان اخیرا طی ارسال ابلاغیه‌ای به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور به موضوع کاهش مدت جداسازی و استراحت پزشکی بیماران مبتلا به کووید-19 تا پنج روز پرداخته است و این در صورتی است که با این کاهش تعداد روزهای مرخصی، نمی‌توان تردید داشت که ویروس بیشتر در جامعه خواهد تاخت، به طوری که موج افزایشی بیماری در ماه‌های بهمن و اسفند تداوم خواهد داشت و در این صورت نقطه قله پیک ششم اومیکرون در تعطیلات سال نوی ایرانیان در سال ۱۴۰۱ و ماه فروردین قابل دسترس خواهد بود.

کشور در این هنگام حداقل دو هفته درگیر قله پیک ششم کرونا خواهد بود و روند اُمیکرون سپس کاهشی خواهد شد. 

در بحبوحه پیک ششم کرونا با اُمیکرون آنچه حائز اهمیت است، ابتلای چندین برابری جمعیت کشور به بیماری در کوتاه مدت است. تعداد مبتلایان روزانه رشد بالای ۵۰ درصدی نشان می‌دهد و در این میان، شعله‌ور شدن آتش کرونا در کودکان در سنین زیر ۱۲ سال بوده است.

اکنون تخت‌‌های بیمارستانی به سرعت در حال پر شدن است و با تداوم شتاب مبتلایان و بستری شدگان به سرعت کشور با کمبود تخت‌های بیمارستانی و مراقبت ویژه مواجه می‌شود. در حالی گروه هدف اومیکرون، کودکان و نوجوانان در سنین مدرسه است که یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش مدعی شده است که اُمیکرون خطری برای دانش‌آموزان ندارد و با بررسی‌هایی که انجام شده دنیا با همین سویه مواجه است و هیچگاه مدارس را تعطیل نکرده. علاوه بر اینکه سخنان او درخصوص مقایسه مدارس دنیا و کشور ایران از حیث امکانات آموزشی و بهداشتی و رعایت پروتکل‌های بیماری کرونا یک مغلطه به شمار می‌رود، معلوم نیست به وزیر آموزش و پرورش چه کسی درباره اومیکرون و اثرپذیری کودکان و نوجوانان اطلاعات می‌دهد که این طور حقایق را وارونه جلوه می‌دهد.

سخنان ساده‌انگارانه و غیرعلمی و خطرناک این مقام دولتی در حالی عنوان می‌شود که ظرفیت مراقبت‌های ویژه تخصصی کودکان در بیمارستان‌های استان‌ها محدود است و طی روزهای اخیر به قدری بیمارستان‌ها با حجم انبوه مراجعین کم سن و سال رو به رو بوده‌اند که بیش از ۴۰ درصد از مبتلایان به بیماری اومیکرون را کودکان تشکیل می‌دهند.

حتی از برخی بیمارستان‌ها خبر می‌رسد که بین خانواده بیماران و کادر اجرایی و مدیریتی بیمارستان‌ها کشمکش‌هایی از نوع درگیری فیزیکی با سلاح سرد رخ داده است. بحران تخت‌ بیمارستانی کودکان به حدی جدی است که از یک طرف، زمان قرنطینه بیماران برای خالی کردن تخت‌ها کاهش یافته است و از طرف دیگر، کادر درمان در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی می‌گویند موجی از سرماخوردگی یا آنفلوآنزا کشور را فرا گرفته است و جرأت به کار بردن اسم اُمیکرون را پیدا نمی‌کنند.

اما آنچه مسلم است؛ چرخش اُمیکرون در کشور به ‌حدی است که دیگر مردم در امان نیستند و ابلاغیه وزارت بهداشت و درمان در خصوص کاهش مدت جداسازی و استراحت پزشکی بیماران مبتلا به کووید-19 تا پنج روز از منظر فقدان و کمبود امکانات بستری مبتلایان قابل بررسی و تامل است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها