جان ما بی‌ارزش نیست!

جان ما بی‌ارزش نیست!

  احسان دری

روزنامه‌نگار

در خبرها آمده دو کشور هند و روسیه بتازگی برخی محصولات کشاورزی صادره از ایران را به خاطر وجود سموم اضافه و غیراستاندارد برگشت داده‌اند.

این محصولات مشکل‌دار در بازار داخلی بدون هیچ مانعی توزیع و مورد مصرف قرار می‌گیرند.

در آشفته‌بازار نبود نظارت کافی و بی‌خیالی متولیان در ایران، برای کشورهای دیگر مهم است که مردمشان قرار است چه چیزی را مصرف کنند. به همین خاطر اجازه نمی‌دهند هر محصول بی‌کیفیت و خطرسازی وارد کشورشان شود.

ظاهرا کسانی که از سموم غیرمجاز استفاده می‌کنند متوجه عواقب اقتصادی آن برای خود و کشور در دراز مدت نیستند، لکه‌دار شدن اعتبارشان در بازار منطقه باعث می‌شود خریداران محصولات ایرانی سمت فروشنده‌های دیگر سوق پیدا کنند.

بحث استفاده از سموم خطرناک و غیرمجاز در صنعت کشاورزی کشور بحث تازه‌ای نیست، پیشتر در این زمینه هشدارهای فراوانی داده شده است.

شاید خیلی از ما روزانه تاثیر این سموم را در کیفیت انواع محصولات باغی درک کنیم، محصولاتی که دیگر رنگ، بو و مزه قبل را ندارند.

به گفته برخی کارشناسان حوزه کشاورزی هندوانه و گوجه فرنگی از جمله محصولاتی هستند‌ که بیشترین مواد شیمیایی در تولید آنان بکار برده می‌شود. طی یک دهه اخیر استفاده از سموم با هدف تولید سریع محصول و رسیدن به سود بیشتر توسط برخی کشاورزان و دلالان در کشور رونق گرفته است.

بطور مثال در فصل رسیدن نارنگی، خرمالو و پرتقال وقتی هنوز این میوه‌ها ترش و نارس بود از طریق گاز اتیلن تغییر رنگ داده می‌شوند تا زودتر از موعد با قیمت بیشتری به فروش برسند.

هیچ خط قرمزی در کشور مهمتر از سلامت جامعه نیست، امر مهمی که متاسفانه مورد غفلت قرار گرفته و میان هیاهوی انواع اخبار زرد و دعواهای سیاسی که روزانه جامعه را به خود مشغول می‌کند، فراموش شده است.

نه تنها در محصولات کشاورزی که در صنعت غذایی و محصولات کنسروی کشور وضعیت به سمت تولیدات بی‌کیفیت و قلابی رفته است.

بارها از سوی کارشناسان حوزه سلامت و تغذیه درباره وجود روغن پالم و کابرد فراوان آن در کارخانجات تولید لبنیات و کیفیت نامناسب برنج‌های وارداتی که اخیرا مصرف این برنج‌ها بخاطر قیمت نجومی برنج داخلی بیشتر شده، هشدارهایی داده شده است.

همه‌ی این‌ها یعنی سلامت ایرانی‌ها در خطر بوده و رشد بیماری‌های خطرناک و هولناکی چون سرطان مردم را تهدید می‌کند.

در ایران مصرف کننده مورد کم‌لطفی بزرگی قرار دارد، وقتی مجبور هستند مواد غذایی را گران، بی‌کیفیت و ناسالم بخرند در واقع از دو ناحیه مورد ظلم قرار می‌گیرند.

تغذیه با موادِ هم گران هم ناسالم.

مسئولان کشور خصوصا نهادهایی که وظیفه نظارت بر سلامت محصولات کشاورزی و مواد غذایی را برعهده دارند از خواب بیدار شوند، سلامت جامعه جای معامله و شوخی نیست.

چرا اجازه می‌دهید براحتی تا این اندازه از مواد غیرمجاز استفاده شود؟ با کسی تعارف دارید؟ لزوم جلوگیری از ورود و استفاده سموم خطرناک در کشور و تقویت نظارت و برخوردهای سخت قضایی با متخلفان می‌بایست به عنوان یک مطالبه عمومی و ملی بیشتر مورد توجه رسانه‌ها، جامعه پزشکان و آحاد مردم قرار بگیرد زیرا همانطور که گفته شد بحث سلامت و جان میلیون‌ها ایرانی در میان است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها