امام زمان و مردم سالاری(قسمت دوم) 

مستقل آنلاین، احمد حیدری پژوهشگر دینی/

با توجه به مقدمات قسمت پیشین به نظر لازم است حکومت موعود مهدوی با «مردم‌سالاری» قیاس شده و رابطه آن معلوم گردد. در مورد حکومت مهدوی ما با دموکراسی در بالاترین استاندارد مواجهیم زیرا:

۱. بشر مخلوق یک خدا است که بر اساس فطرت توحیدی، حق‌شناس و حق‌طلب خلق شده و رهسپار به لقای حق مطلق است و هر گاه فطرت و عقل او [که هر دو نور خدایند] مخاطب گردند و معارف و احکام مطابق فطرت و براساس برهان و منطق ارائه شود، به طور طبیعی جذب آن می‌شود.

۲. تمدن بشری رو به رشد است و جهان با همه گستردگی به سوی دهکده شدن روان است و این دهکده بودن جهان، هر روز نمود بیشتر می‌یابد و لذا حکومت واحد جهانی، امروز مسئله‌ای کاملا پذیرفتنی و در دسترس است.

۳. میراث دینی ما از زبان امامان، دهکده شدن جهان و حکومت واحد جهانی را پانزده قرن پیش وعده داده و مهدی موعود را برپادارنده حکومت عدل جهانی معرفی کرده‌اند.

۴. دین امری قلبی و اختیاری است و اقامه قسط وظیفه انسان‎ها است و پیامبران، دعوت کننده به این وظیفه‌اند. حاکمیت دینی با خواست و اقبال و اراده مردم شکل می‌گیرد تا اقامه کننده قسط و عدل در جامعه باشند.

۵. دین و پیامبران نه برای حکومت که برای هدایت بشر آمده‌اند و حکومت فقط در راستای هدایت‌گری و وسیله‌ای برای گسترش هدایت ارزش دارد و گر نه حکومت از نگاه اولیای خدا هیچ ارزش ذاتی‌ای ندارد.

۶. حکومت یا بر اساس خواست و پذیرش آزاد مردم است یا بر اساس زور و تحمیل؛ و راه سومی وجود ندارد. دومی قطعا از بزرگترین مصادیق ظلم است و اولی برترین مظهر دموکراسی و مردم‌سالاری است.

۷. قرآن به هیچ وجه اجازه جنگ ابتدایی برای تحمیل دین یا حاکمیت دینی یا تداوم تحمیلی آن را به هیچ کس از پیامبر، امام یا دیگران نداده است.

۸. کسانی که دارای سخن و ایده‌اند، به جدّ طالب صلح و آرامش‌اند تا بتوانند ایده نجات‌بخش خود را ارائه دهند.

۹. جنگ منطق انسان‌های قدرت طلب و سلطه‎جوی بی‌منطقی است که ایده جذّابی برای ارائه ندارند و برای جعل و بسط تسلّط خود، راهی جز توسل به زور نمی‌یابند.

۱۰. پیامبر به مدت سیزده سال در مکه فقط دعوت کرد و تمام رنج‌ها و ستم‌ها را تحمل کرد و وقتی با اقبال مردم مکّه مواجه نشد، از آن‌ها دل‌ کند و به دنبال یافتن جای دیگری برای ارائه تعلیمات خود برآمد که با اقبال مردم مدینه مواجه شد و با دعوت عام آنان، از مکه بدانجا هجرت کرد.

۱۱. در مدینه هم با دعوت و پیمان پیش ‌رفت و با داشتن قدرت برای تحمیل دین، به هیچ قبیله‌ای هجوم نبرد.

۱۲. امام زمان با اقتدا به سنت جدّش با دعوت و ارائه ایده‌های ناب جدّش، بشر را متوجه خود می‌سازد و همچون جدّش به طور طبیعی مورد قهر قدرتمندان بی‌منطق و سلطه‌جو واقع می‌شود و به ناچار برای دفاع از خود، یاران و مظلومانی که چشم به نجات‌بخشی او و ایده‌هایش بسته‌اند، دست به شمشیر می‌برد.

۱۳. ایشان برای جذب جهانیان و ایجاد حکومت واحد جهانی، به اذن خدا به دو اهرم دیگر هم متوسل می‌شود. همان گونه که شاهدیم جهان امروز تحت سیطره سه دین مهم است: مسیحیت، اسلام و یهودیت.

امام زمان میراث‌بر اسلام و دین جدّش رسول خداست و به همراه خود، حضرت مسیح را دارد تا مسیحیان جهان را به اطاعت دعوت کند و الواح تورات را که جذب کننده یهودیان است. حضرت با توسل به این دو عامل قلوب پیروان صادق این دو دین و به تبع، پیروان عدالت‌خواه دیگر ادیان و نحله‌ها را جذب می‌کند و حکومت واحد جهانی اقامه می‌شود.

 امید که در آستانه میلاد نورانی آن حضرت خود را برای یاری وی آماده سازیم تا افتخار همرکابی با بنیانگذار حکومت عدل جهانی را به دست آوریم.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها