هنر در خدمت صلح

توجه گروه جامعه‌شناسی صلح به هنر، برخورداری از توان و پتانسیل‌های تاثیرگذاری است که در هنر نهفته است.

حسن امیدوار_ پژوهشگر صلح

توجه گروه جامعه‌شناسی صلح به هنر، برخورداری از توان و پتانسیل‌های تاثیرگذاری است که در هنر نهفته است.

هنر عموما نوعی ارتباط است و این ارتباط می‌تواند پیام‌هایی برای تغییر و بهبود موانع فرهنگی، اجتماعی و سیاسی که عملاً مانع از رسیدن به صلح و همزیستی مسالمت آمیز می‌شوند به همراه داشته باشد. از آنجایی که عصر ما را، عصر بصری نامیده‌اند ودرک ما نیز از این جهان به شکلی بنیادی توسط رسانه‌ها و با تصاویر شکل می‌گیرد واضح است که سینما از جایگاه ویژه‌ای در تغییرات و اشاعه فرهنگی برخوردار است.

سینما هنری است برای بیان احساسات و نظرات انسانی و همین سینما با پتانسیل امکان تغییر در افکار، دیدگاه، احساسات و عملکردها می‌تواند حل مشکلات را تشویق و تسهیل نماید.

نکته دیگر نقش هنرمند فیلم است که در تاثیرگذاری بر دیدگاه‌ها و عملکردهای مخاطبان خود، حائز اهمیت است.

باید توجه داشت، جامعه‌شناسان بر این باورند که بیماری‌های اجتماعی بسیار مهلک‌تر از بیماری‌های جسمی است و چون سینما زبانی بصری است لذا می‌تواند با ایجاد یک تجربه احساسی قدرتمند و تاثیری مستقیم در آگاهی و احساسات مردم نقش بارزی در بازنمایی پدیده‌های مخرب اجتماعی، اصلاحات و تحولات اجتماعی بازی نماید. لذا با توجه به اینکه صلح یک فن‌آوری اجتماعی است، از این رو به نظر می‌رسد که اهالی سینما و هنرمندان، مسئولیت اجتماعی خاصی را در زیست جهان معاصر برای ساخت وساز ساختمان صلح به عهده دارند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها