همسایگان جنوبی ما چگونه با فوتبال برند ساختند؟

همسایگان جنوبی ما چگونه با فوتبال برند ساختند؟

سام صالحی بختیاری
روزنامه‌نگار
خلیج فارس علاوه بر ارزش ژئوپولتیک، نماد غرور و تداوم تاریخی مردم ایران است و حتی فکر کردن به اینکه روزی فرزندانمان مجبور باشند در کتب و نقشه‌ها خلیجی در جنوب ایران را با نام خلیج عربی ببینند برای هر ایرانی با هر تفکر و از هر قومیتی دردناک است.
امروزه حفظ تمامیت ارضی و حفاظت از مرزها به تنهایی کافی نیست، بلکه این حراست و حفاظت از تمامیت فرهنگی و هویت کشور است که سرنوشت یک ملت را تعیین می‌کند.
باید بدانیم مهمترین سرمایه یک سرزمین نه نفت و گاز و طلا بلکه هویت و فرهنگ آن سرزمین است، چیزی که همسایه‌های جنوبی ما به خوبی فهمیده‌اند و با آن همه ثروت و مکنت حالا به دنبال هویتند.
در واقع ما هیچ‌گاه عملکرد درستی در حفظ تمامیت فرهنگی و هویتی‌مان نداشته‌ایم؛ نظامی، فارابی، خاقانی، بوعلی و خواجه نصیرالدین و حتی بازی چوگان توسط همسایگان‌مان به سرقت رفته است. حالا هم که همسایه‌های غربی و جنوبی چون شغالی در پوست شیر برای تصاحب خلیج فارس دندان تیز کرده‌اند و همه این‌ها یک دلیل دارد، انزوا و ضعف دستگاه دیپلماسی ایران در مجامع بین‌المللی.
شاید فکر کنید که برگزاری مسابقاتی با نام جعلی خلیج عربی اهمیت زیادی ندارد، اما برعکس این اقدامی مهم و تأثیرگذار در راستای برندسازی جهانی است. فوتبال به عنوان پرطرفدارترین ورزش جهان همواره ورزشی سیاسی بوده و اینکه رئیس فیفا در حاشیه جام جهانی گفت ما کاری با دنیای سیاست نداریم یک دروغ بزرگ است. واقعیت این است که اعراب از چندین سال قبل سعی در تصاحب خلیج فارس دارند آن هم با سه ابزار پول، فوتبال و رسانه.

ابتدا کشوری ثروتمند و نسبتا ناشناخته و با مساحتی کمتر از استان قم میزبانی مسابقات جهانی جهانی را به خوبی انجام داد و اشتباه نیست اگر بگوییم قهرمان اصلی این جام، قطر بود که علاوه بر رونق گردشگری و معرفی خود و فرهنگش به جهان، فرصت‌های سرمایه‌گذاری عظیمی به دست آورد و مهمتر از همه توجه مردم جهان را به منطقه جلب کرد.

بعد از آن نوبت عربستان بود که پول هنگفتی برای جذب رونالدو پرداخت کرد، اما نه برای ارتقای کیفیت فوتبال بلکه برای برندسازی و جلب توجه بیشتر.

در مرحله بعد عراق با برگزاری مسابقات با نام خلیج عربی این هدف شوم را آشکار کرد آن هم توسط نخست وزیر این کشور و حمایت رئیس فیفا. این گونه بود که صدها میلیون طرفدار فوتبال که توجه‌شان به لطف فوتبال و ستاره‌هایش و برندسازی رسانه‌ای به منطقه جلب شده بود با نام جعلی خلیج عربی آشنا شدند. در مرحله آخر هم این نام جعلی به یکباره و در سکوت کامل در گوگل مپ پدیدار شد.

اما داستان هنوز تمام نشده و در یک هفته دو رویداد مهم فوتبالی به میزبانی عربستان برگزار شد، الکلاسیکو و سوپر کاپ ایتالیا و بعد از آن بازی دوستانه پاری سن ژرمن یکی از پرستاره‌ترین تیم‌های حال حاضر با منتخب ریاض، انگار به زودی قرار است عربستان میعادگاهی باشد برای طرفداران فوتبال در سراسر جهان!
در تمامی کتب، نقشه‌ها، اسناد و اطلس‌های باستانی از این خلیج با نام خلیج فارس یاد شده، اما در عصر حاضر مخاطبین تعقل نکرده و مردم به سمت انحطاط رفته‌اند. دیگر مهم نیست که چه چیزی حقیقت دارد، مردم آن چیزی را باور می‌کنند که به خوردشان دادند و  بیشتر شنیده‌اند‌، واقعیت این است که با برندسازی و مانور رسانه‌ای حتی می‌توان کویر لوت را به جای دشت مغان معرفی کرد. تحریف یک نام که کاری ندارد، در واقع درست زمانی که رسانه‌های اجتماعی  در داخل کشور ما فیلتر هستند، کشورهای همسایه سرمایه‌گذاری عظیمی روی همین ابزار کرده و به هدف شوم خود نزدیک‌تر می‌شوند.
البته در پایان باید گفت خلیج همیشه فارس یک واقعیت تاریخی غیرقابل تحریف است و تمام این اقدامات در نهایت بی‌تاثیر! اما نباید قدرت رسانه را فراموش کرد، چیزی که همسایه‌های عرب به خوبی متوجه شده‌اند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها