دلایل شکست تیم ملی فوتبال

دلایل شکست تیم ملی فوتبال

حجت باقری

مدرس تربیت بدنی

 

جام جهانی دوباره برای ما زود تمام شد، مثل همیشه نتایج تکراری و ناکامی. چرا با اینکه حداقل در یک دهه اخیر در صدر رتبه‌بندی تیم‌های آسیایی قرار داریم نمی‌توانیم نتایج متناسب با رتبه بگیریم و یا در مقایسه با ژاپن و کره رقبای اصلی خود در آسیا، نتیجه قابل پذیرش بگیریم؟

البته این بار قبل از شروع بازی‌ها به خاطر ناسپاسی از اسکوچیچ اخلاق را هم باخته بودیم. 

اما از جمله دلایل باخت این دوره می‌توان برشمرد:

 

* دخالت سیاسیون در ورزش و آوردن مدیران بد فوتبالی با سوابق سیاسی به راس فدراسیون فقط برای اینکه به آمریکا نبازیم تا شاید بتوانیم با یک نتیجه ناپلئونی ضعف‌ها در سایر عرصه‌ها را پوشش دهیم. 

مدیران نالایق فوتبال که همواره بدنبال نتیجه بودند تا بتوانند مدیران سطوح بالاتر و مردم را فریب دهند تا بقای دوران مدیریتشان را طولانی کنند. مدیران نتیجه‌گرا به جای به کارگیری مربیان روز دنیا از کی روش استفاده کردند که طبق شاخص‌های فوتبالی بدترین نوع فوتبال را ارائه می‌دهد. در دو دوره قبلی جام جهانی در برزیل و روسیه از نظر تعداد پاس، تعداد پاس صحیح، تعداد ایجاد موقعیت ... آخرین تیم بین ۳۲ تیم جام جهانی بودیم. این شاخص‌ها نشان می‌دهد ما فوتبال بازی نمی‌کنیم و اگر گاها نتیجه‌ای گرفته می‌شود بیشتر به دلیل اتفاقات بازی است که معمولا درصدی از نتایج در فوتبال را اتفاقات بازی تعیین می‌کند. متاسفانه مدیران ناآگاه و منفعت‌طلب برای بکارگیری مربی، نگاه سطحی و نتیجه‌گرا دارند و به شاخص‌ها توجه نمی‌کنند، مدیران ورزشی ما بیشتر دنبال نتیجه آنی و عوام‌فریبی هستند.

 

البته در بین مدیران فوتبالی آقای دکتر اسدی، دبیر کل وقت فدراسیون بعد از ناکامی ایران در جام ملت‌های آسیا استرالیا مخالف حضور کی روش بود ولی دخالت مدیران بالادستی مانع از تغییرات در کادر تیم ملی شد.

 

* رسانه‌های ناآگاه به خصوص تلویزیون و تعدادی از مجریان و گزارشگران فوتبال کم‌سواد که اکثرا در هر شرایطی حامی کی‌روش بودند و تحلیل درستی از شکست‌های قبلی نداشتند.

 

* بعضی کارشناسان و مربیان فوتبال که همواره بعد از ناکامی در جام‌های جهانی قبلی و جام ملت‌ها یا شجاعت بیان واقعیت‌ها و ضعف‌ها را نداشتند یا به خاطر منفعت‌شان از فوتبال لکنت زبان داشتند و واقعیت‌ها را بیان نکردند. 

 

* متاسفانه دلیل آخر به مردم‌ برمی‌گردد اما نه همه مردم، تعدادی از عوام که فوتبال نمی‌فهمند ولی براحتی گول عوام‌فریبی مدیران را می‌خورند و حامی وضع موجود بودند. بعد از ناکامی تیم ملی در برابر عراق و حذف در جام ملت‌های استرالیا وزارت ورزش وقت و بخصوص دکتر اسدی دبیر کل فدراسیون فوتبال بدنبال تغییرات بودند، ولی متأسفانه همین عوام با حضور فعال در پیج رئیس جمهور وقت، آقای روحانی، خواستار بقای کی روش بودند و حتی رئیس جمهور را تهدید می‌کردند اگه کی روش برود ما در انتخابات شرکت نمی‌کنیم. روحانی و مدیران بالا دستی هم پیداست که کدام گزینه را اولویت می‌دانند

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها