حفاری های عمیق در مریخ برای چیست؟

مطالعات جدید نشان می‌دهد که حفاری چند متری در مریخ می‌تواند از بازدیدکنندگان آینده این سیاره در برابر اشعه‌های مضر محافظت کند.

حفاری های عمیق در مریخ برای چیست؟

به گزارش ثریا یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که حفاری عمیق در سطح مریخ می‌تواند فضانوردانی که در آینده به این سیاره سفر می‌کنند را در برابر تشعشعات مضر محافظت کند و از طرف دیگر مصالح مورد نیاز ساخت و ساز را برای فضانوردان آینده فراهم کند.

بر اساس گزارش اسپیس، قبل از اینکه بشر پای خود را فراتر از جو زمین بگذارد و سفر به سوی مریخ را آغاز کند، دانشمندان باید تهدیدات فراوانی که برای حیات در سطح سیاره سرخ وجود دارد را ارزیابی کنند. این تهدیدات شامل تشعشعات کیهانی است که بر سطح مریخ تابیده می‌شود.

به گفته اداره ملی اقیانوسی و جَوی آمریکا، پرتو‌های کیهانی کهکشانی (GCR) ذرات بسیار پرانرژی هستند که در فضای خارج از اجرام آسمانی تولید شده و به جو این اجرام برخورد می‌کنند. این پرتو‌ها از خارج منظومه شمسی ما سرچشمه می‌گیرند و احتمالا رویداد‌های انفجاری کیهانی مانند ابرنواختر‌ها دلیل به وجود آمدن آن‌ها هستند. این پرتو‌ها عمدتا توسط میدان مغناطیسی زمین به نام مگنتوسفر، دفع می‌شوند.

خطرات ذره‌های کیهانی برای انسان

قرار گرفتن در معرض این ذرات به شکل گسترده می‌تواند انسان را با مشکلات سلامتی بسیاری مانند ایجاد سرطان، آب مروارید و آسیب به سیستم عصبی مرکزی مواجه کند. سیاره مریخ فاقد یک میدان مغناطیسی مشابه زمین است و همین مسئله به تشعشعات کیهانی اجازه می‌دهد آزادانه از جو عبور کرده و به سطح سیاره برسند. در غیاب مگنتوسفر، جو مریخ تنها لایه محافظتی در برابر پرتو‌های کیهانی محسوب می‌شود که لایه‌ای بسیار نازک است.

تفاوت تشعشعات در سطوح مختلف مریخ

هنگامی که پرتو‌های کیهانی که عمدتاً از دی اکسید کربن و نیتروژن تشکیل شده اند وارد جو مریخ می‌شوند انرژی زیادی را از طریق یونیزاسیون از دست می‌دهند که می‌تواند مانع از رسیدن آن‌ها به سطح شود. نویسندگان مطالعه دریافتند که این مسئله تا حد زیادی به ضخامت اتمسفر و متعاقباً به میزان فشار اتمسفر اعمال شده به سطح بستگی دارد. ضخامت جو مریخ می‌تواند در مناطق مختلف متفاوت باشد و به تبع آن مقدار تشعشعی که به سطح می‌رسد تفاوت دارد. محققان می‌گویند که ضخامت اتمسفر مریخ از مکانی به مکان دیگر می‌تواند بیش از ۱۰ برابر متفاوت باشد./باشگاه خبرنگاران

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها