مادر مصری بخاطر انتشار عکس فرزندش زندانی شد

مادر مصری بخاطر انتشار عکس فرزندش زندانی شد

 دادگاهی در مصر برای نخستین بار در تاریخ این کشور مادر یک کودک چهارساله را به دلیل انتشار تصویر او در حال کشیدن قلیان در فضای مجازی و پخش گسترده در شبکه‌های اجتماعی، به زندان محکوم، و حق حضانت را از او سلب کرد و این کودک را به همراه خواهرش به مادربزرگ‌اش سپرد. این مادر پیش از این توانسته بود هنگام طلاق حضانت فرزندانش را از شوهرش بگیرد. در تصویر یک قمه نیز کنار کودک قرار گرفته است.

وقتی از لزوم نیفتادن در دام دنیای نمایش می‌گوییم یک مصداق آن همین است که کودکان‌مان را قربانی میل خود به دیده شدن نکنیم!

صرف نظر از شیوه برخورد قضایی و مصادیق نیاز به جرم‌انگاری، نفس انتشار چنین تصاویر زننده و به دور از خرد و مسئولیتی از سوی برخی از والدین، ناگهانی نیست. آن‌ها با توجه به استقبال بالای کاربران شبکه‌های اجتماعی از تصاویر فرزندان‌شان، پس از مدتی که موقعیت‌ها و عکس‌های کودکان تکراری می‌شود، کارشان برای «تولید محتوای تازه» و جلب توجه کاربران، به چنین «جنون‌هایی» می‌کشد؛ جنونی که دود آن به چشم کودکان بی‌گناه‌شان می‌رود.

اما آیا تمام مسئولیت چنین آسیب‌هایی به این کودکان و نقض حریم خصوصی آن‌ها با والدین‌شان است؟

آیا افرادی که چنین والدینی را دنبال می‌کنند سهمی در به جنون رساندن آنان و تشویق‌شان برای در معرض همگان قرار دادن دائم کودکان‌شان ندارند؟

چندی پیش حسین نوروزی، سردبیر مجموعه‌ی خبری کودک‌شهر در توئیتر خود پیشنهاد کرده بود:

«هرجا صفحه‌ای عمومی دیدید که والدین با فیلم و عکس کودکی (مخصوصاً کودکان زیر ۱۳ سال) تحت هر عنوانی، لایک و فالوئر گرفته‌اند، نیاز نیست اتفاق خاصی بیفتد، خود همان صفحه، با حقوق کودک منافات دارد؛ آن‌را دنبال نکنید، به اطرافیان هم بگویید دنبال نکنند. البته کاسبی با کودک خود (مادی، لایکی، معنوی) با انتشار یک یا دو عکس معمولی از کودک فرق دارد. (آن هم اما و اگر دارد، اما به نظرم اسمش سوءاستفاده نیست.)»

منبع خبر: اعتمادآنلاین

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها