حیواناتی شبیه شیر و سگ در کوه‌های صلاح‌الدین عراق

حیواناتی که به شیر و سگ شبیه است و تا قبل از این مشاهده نشده بود، گفته می‌شود این نوع حیوان شبیه همان شیرهایی هست که در آثار باستانی تمدن آشور و بابل و سومری‌ها نقش آنها وجود دارند. 

حجم ویدیو: 7.98M | مدت زمان ویدیو: 00:01:58

تعجب مردم عراق از دیدن حیواناتی در کوههای مکحول صلاح‌الدین عراق که به شیر و سگ شبیه است و تا قبل از این مشاهده نکرده بودند. گفته می‌شود این نوع حیوان شبیه همان شیرهایی هست که در آثار باستانی تمدن آشور و بابل و سومری‌ها نقش آنها وجود دارند. 

 

 

یکی از مراکز تمدن جهان باستان کشور بابل در جنوب بین النهرین است. بابل وارث تمدن سومری بود و سومریان نخستین تمدن بین النهرین به حساب می آیند. بابلیان را بانیان علم ستاره شناسی میدانند

ساکنان بابل از تبار دو قوم سومری و سامی بودند. کار اصلی آنها کشاورزی بود و در شهرهای آنان بازرگانی رونق داشت. صاحبان اصلی زمینها و اموال اشراف ، کاهنان و درباریان بودند. برده داری در سرزمین بابل رواج داشت. برده ها یا اسیران جنگی بودند یا بدهکاران به دولت.بابلیان مردمی سیه چرده و مو مشکی بودند. آنها موهای خود را بلند نگه میداشتند.مردها ریش داشتند.همگی پیراهنهای بلند کتانی میپوشیدندو زنها با گردنبند خود را می آراستند

  

بابلیان خدایان زیادی داشتند. مردوک خدای خدایان خالق جهان و نگهبان بابل بود. آنها هر ستاره را یک خدا می دانستند که بخشی از سرنوشت یک انسان را در اختیار دارد. بنا بر این به ستاره ها دقت میکردند. آنها تقویم دوازده ماهه داشتند و اطلاعات فراوانی در مورد حرکت سیاره ها داشتند

 

                               

از  پادشاهان آشور می توان از سارگون دوم (حدود 700 قبل از میلاد) و آشوربانی پال دوم (حدود 650 قبل از میلاد) نام برد. 

سارگون دوم در خورساباد و آشوربانی پال در نینوا کاخهای مجلل و باشکوهی ساختند و در ورودی این کاخ ها،  مجسمه های غول پیکری از موجودات افسانه ای بنام لاماسو (lamassu) قرار دادند. آشوریان از این مجسمه های باشکوه که به شکل گاو های بالدار با سر انسان بودند برای حفاظت کاخ ها و ایجاد رعب و وحشت میان دشمنان خود استفاده می کردند.

طرح جالبی که در این مجسمه ها بکار رفته، این است که لاماسو ها پنج پا دارند. اگر از پهلو به آنها نگاه کنید، چهار پا دارند و اگر از روبرو نگاه کنید دو پا خواهید دید. در هر دو حالت طرحی کامل و بدون نقص مشاهده می شود.

آشوریان داخل قصرهایشان نقش های برجسته زیادی حکاکی می کردند. بیشتر این نقش ها خوی وحشی، و جنگجویی و علاقه آنها را به شکار نشان می دهد.

ایرانیان بعدها شبیه این مجسمه ها و نقش های برجسته را در کاخ های تخت جمشید (پرسپولیس) ساختند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها