واکسن کرونا توسط اسرائیل ساخته شد ؟ + جزئیات

دانشمندان اسرائیلی موسسه پژوهشی گالیل میگویند تا سه هفته دیگر موفق به ساخت واکسن خوراکی کرونا می شوند.

واکسن کرونا توسط اسرائیل ساخته شد ؟ + جزئیات

"جروزالم پست" به نقل از وزیر علوم اسرائیل گزارش داده است که: "موسسه تحقیقی میگال" موفق شده واکسنی برای ویروس کرونا بیابد و آنرا ظرف سه هفته آینده تولید می‌کند. بنابر همین گزارش عرضه این واکسن به بازار ۹۰ روز طول می‌کشد.

عوفیر آکونیس، وزیر علوم اسرائیل، به روزنامه "جروزالم پست" گفته است که یک موسسه پژوهشی این کشور تا سه هفته دیگر موفق به تولید واکسن ویروس کرونا خواهد شد. به گفته او پژوهشگران "انستیتوی تحقیقی میگال" توانسته‌اند به این واکسن دست پیدا کنند. عرضه این واکسن به بازار پس از آنکه تولید شد، حدود ۹۰ روز طول خواهد کشید.

 

 

به موازات اسرائیل، چین و آمریکا و آلمان و فرانسه هم از کشورهایی هستند که در تلاشند تا واکسن کرونا را تولید کنند.

وزیر علوم اسرائیل گفته است در این میان «شانس هم کمی دخالت داشته اما این شانسی است که تنها نصیب انسان‌های کوشا می‌شود». انستیتوی تحقیقی میگال یکی از مهم‌ترین موسسات تحقیقاتی در فناوری بیولوژیک در جهان است و به گفته جروزالم پست «چندان دور از انتظار نبود که واکسن ویروس کرونا در آنجا تولید شود».

این انستیتو اکنون چهار سال است که در حال پژوهش روی دارویی برای مبارزه با ویروس برونشیت عفونی (IBV) است؛ ویروسی که پرندگان را دچار بیماری برونشیت می‌کند. اثربخشی این دارو در آزمایشات بالینی در پژوهشکده دامپزشکی انستیتو ثابت شده است. ظاهرا این پیش‌زمینه موفقیت در زمینه یافتن واکسنی برای ویروس کرونا شده است.

در این پژوهش از یک روش جدید "اندوسیتوز" (درون‌بری) استفاده می‌شود؛ به نوشته ویکی‌پدیا، درون‌بَری یا اندوسیتوز (به انگلیسی: Endocytosis) به بردن مواد خارجی اعم از جامد یا مایع از طریق غشای یاخته (سلول) به درون آن اطلاق می‌شود. درون‌بری به فرایندی فعال (نیازمند انرژی) گویند که در آن سلول، مولکول‌ها یا اجسامی را به داخل خود می‌برد. نوعی از اندوسیتوز، فاگوسیتوز نامیده می‌شود که در آن ذرات جامد مانند باکتری توسط سلول فاگوسیت (مانند ماکروفاژ) بلعیده می‌شوند.

از این طریق واکسنی به روش جدید تولید می‌شود که ترکیب آن پیچیده و تولید آن نیازمند زمان است. در حال حاضر همه آزمایشات پیرامون موثر بودن واکسن تایید شده است.

 

 

دکتر خن کاتس، سرپرست گروه بیوتکنولوژیکی انستیتو میگال، در توضیح عملکرد این واکسن می‌گوید: «ایده اصلی ما ایجاد پیشرفت در این فناوری بوده نه اینکه بخواهیم واکسن خاصی برای این یا آن نوع ویروس تولید کنیم. چارچوب علمی واکسن مبتنی بر یک پروتئین جدید است. یک پروتئین که محلول کایمریک را تشکیل می‌دهد و آنتی ژن ویروسی را از طریق "اندوسیتوز" فعال کرده در بافت‌های مخاطی ایجاد می‌کند و موجب تشکیل آنتی‌بادی علیه ویروس در بدن می‌شود.» 

انستیتوی تحقیقی میگال سال ۱۹۷۹ در شهر کیرات شمونا پایه‌گذاری شد و به مرکزی برای تحقیقات علمی و عامل اقتصادی مبتنی بر دانش در شمال اسرائیل ایجاد شد. انستیتویی که می‌گوید پرچمدار پژوهش‌های علمی برای سلامت جهان است.

داوید سیگودون، مدیرعامل موسسه میگال، اعلام کرده که واکسن کرونای تولید این انستیتو خوراکی خواهد بود و قرار است در دسترس همه مردم قرار گیرد.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها