فراموش نکنیم که معتادین هم انسان هستند

اولین نشست «دره فرحزاد؛ از پاتوق تا اکو پارک» روز گذشته به میزبانی دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در محل سالن اشراق مجموعه ایوان شمس برگزار شد.

فراموش نکنیم که معتادین هم انسان هستند

روابط عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، در این نشست براتی مدیر کل پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی، دیلمی زاده مدیر عامل موسسه تولدی دوباره، مزارعی معاون امور اجتماعی و فرهنگی منطقه ۲، مالک حسینی سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی و سرهنگ حسنوند رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر شهر تهران به بحث و گفتگو و تبادل نظر با مدعوین پرداختند.

مزارعی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ٢ در ابتدای این نشست اظهار کرد: فرحزاد یکی از هفت رود دره تهران است که از زمان‌های گذشته تبدیل به مرکز خرید، فروش و مصرف مواد مخدر شده است.

وی‌ افزود: وجود معتادان متجاهر در این دره، ضمن تبدیل کردن این مکان به یک فضای بی دفاع شهری دارای پیامد‌ها و آسیب‌های اجتماعی از جمله افزایش سرقت از سوی معتادان، ایجاد گرایش در بین اقشار مختلف مردم به سمت مواد مخدر، افزایش فضای جرم در آینده و در نهایت تخریب احساس ذهنی ساکنان این محله و به تبع آن افزایش نارضایتی ساکنان از وضع موجود را به دنبال خواهد داشت.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ٢ افزود: شهرداری منطقه دو به عنوان یک موتور محرکه و با کمک و حضور ضابطان قانون تلاش می‌کند با جمع آوری معتادان متجاهر، ایجاد دسترسی آسان به دره فرحزاد، تامین روشنایی، توسعه خدمات شهری و پاکسازی از زباله‌ها در این منطقه تغییراتی را به وجود بیاورد.

مزارعی با اشاره به اینکه برای رسیدن به فضای مطلوب در دره فرحزاد نیاز به تامین اعتبار هستیم گفت: ١٠ میلیارد تومان درخواست اعتبار داده ایم و برای سال آینده اعتبارات درخواست بیشتری خواهیم داد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ٢ خاطر نشان کرد: مداخله شهرداری تهران در دره فرحزاد در راستای پاسخگویی به مطالبات مردمی صورت گرفته است.

جمع آوری معتادان متجاهر از دره فرحزاد

رئیس پلیس مواد مخدر پایتخت نیز در ادامه این نشست از جمع آوری معتادان متجاهر در دره فرحزاد خبر داد و گفت: ۳۶ سرشاخه اصلی مواد مخدر که به خرده فروشان جنس می‌فروختند در این مکان شناسایی و دستگیر و ۳۵۰ معتاد متجاهر جمع آوری شدند که از این بین، ١٠٠ نفر از این معتادان منع پذیرش و آزاد شدند.

وی با تاکید بر این که نیروی انتظامی با تمام توان با معتادان و مواد فروشان برخورد می‌کنند گفت: چهار کیلومترطول دره فرحزاد است که بیش از یک کیلومتر آن از وجود موادفروشان و معتادان متجاهر پاکسازی شده و بخش دیگر از آن باقی مانده است.

رئیس پلیس مواد مخدر پایتخت ادامه داد: این مکان نیاز به ارائه یک سری خدمات شهری از جمله ایجاد روشنایی و ساماندهی دارد، ضمن اینکه نیروی انتظامی در حوزه اجتماعی با تشکیل کارگروه پژوهش و آموزش خدماتی را در این خصوص ارائه خواهد داد.

وی خاطر نشان کرد: جرایم امنیتی و اخلاقی به صورت جدی در دره فرحزاد وجود دارد و لذا این امر نیازمند مرکز بازپروری و ساماندهی معتادان است ضمن اینکه مرکز مهر سروش فرایند بازپروری معتادان را انجام می‌دهد.

سرهنگ حسنوند به پیشنهاد پلیس برای مراکز شبانه و نگهداری معتادان در خارج از محدوده شهری اشاره کرد و گفت: استقرار مراکز پلیس در کنار این معتادان برای کنترل معتادان ضروری است.

رئیس پلیس مواد مخدر پایتخت با بیان اینکه جمع آوری معتادان از دره فرحزاد مهمترین مطالبه مردمی است گفت: این منطقه کابوس مردم شده بود و از دست آزار و اذیت معتادان به ستوه آمده بودند که با همکاری شهرداری، بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر طرح ساماندهی آن اجرایی شد.

به وجود آمدن اقتصاد غیر رسمی با ضایعات انباشته شده در دره فرحزاد

دیلمی زاده مدیر عامل موسسه خیریه تولدی دوباره با بیان اینکه موضوع اعتیاد یک مسئله جهانی است و فقط مختص به دره فرحزاد نیست، توضیح داد: نادیده گرفتن زاغه نشینان و کارتون خواب‌ها باعث می‌شود حاشیه نشینی افزایش پیدا کند. انباشته شدن ضایعات در یک مکان موجب به وجود آمدن کسب و کار و جمع آوری ضایعات و شکل گرفتن یک اقتصاد غیر رسمی توسط معتادین و بی خانمان‌ها می‌شود.

دیلمی زاده افزود: مردم منطقه آنقدر فهیم هستند که با گفتگو اجازه داده اند سال‌ها در منطقه برای معتادین سرپناه وجود داشته باشد. یک تفکر وجود دارد و اینکه به دلیل رفت و آمد‌هایی که معتادین به وجود می‌آورند و کاهش ارزش قیمت زمین‌های آنجا نمی‌خواهیم در منطقه ما گرمخانه ساخته شود. این در حالی است که به این نکته توجه نمی‌شود که ما با موجودی به نام انسان سروکار داریم. در واقع ما باید با کمک متخصصان اجتماعی برنامه اجتماعی برای دره فرحزاد داشته باشیم.

مکانی در دره فرحزاد برای نگهداری معتادان اختصاص یابد

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های شهرداری تهران نیز ضمن تاکید بر اختصاص مکانی در دره فرحزاد برای نگهداری معتادان گفت: این امر باعث می‌شود تا مکانی امن برای معتادان ایجاد شود تا بعد از غربالگری و مددکاری به چرخه زندگی بازگردد و از خروج آن‌ها و نقل مکانشان به سایر مناطق شهر جلوگیری شود.

سید مالک حسینی افزود: آمار معتادان در دره فرحزاد از دویست تا یک هزار نفر اعلام می‌شود که باید ساماندهی شوند.

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های شهرداری تهران با بیان اینکه جمع آوری فرحزاد نیاز به پیوست اجتماعی داشته است گفت: در هر طرحی باید مدل‌های اجتماعی و اقتصادی آن در نظر گرفته شود در حالی که این طرح بر اساس فشار‌ها و مطالبات مردمی به سرعت اجرایی شد، در حالی که روش اجرای آن خوب نبوده و به تبعات اجتماعی آن فکر نشده است.

حسینی با بیان اینکه معتادان به گرمخانه‌ها نمی‌آیند گفت: شهرداری مکان‌هایی برای اقامت و نگهداری معتادان در اختیار آن‌ها قرار داده است، ولی معتادان به خاطر اینکه نمی‌توانند مواد مخدر مصرف کنند به این مکان‌ها مراجعه نمی‌کنند.

گفتنی است در این نشست براتی سده مدیر کل پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی بر واگذاری صفر تا صد کار جمع آوری و ساماندهی معتادان دره فرحزاد در اختیار یک نهاد تاکید کرد.

همچنین در پایان این نشست نیز پرسش و پاسخی میان مدعوین و سخرانان انجام شد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها