دلیل اینکه عمر بیماران سرطانی در ایران کوتاه است چیست؟

رئیس انجمن آنکولوژی و رادیوتراپی ایران گفت: تشخیص دیرهنگام بیماری سرطان در کشور باعث شده که طول عمر مبتلایان به سرطان نسبت به سایر کشورها کمتر باشد.

دلیل اینکه عمر بیماران سرطانی در ایران کوتاه است چیست؟

 محمد رضا قوام نصیری افزود: با وجود اینکه کشور در زمینه برخورداری دستگاههای جدید رادیوتراپی، جراحی، شیمی درمانی مشابه با مراکز پیشرفته سایر کشورها است، اما بیماران مبتلا به سرطان در ایران برای تشخیص، دیر مراجعه می کنند و بقای عمر آنها نیز کمتر است.

وی اظهار داشت: امروزه در دنیا  ۵۰ درصد بیماران مبتلا به سرطان بصورت غیرجراحی با دارو درمانی بهبود می یابند و رسانه های داخلی باید در زمینه مراجعه زودهنگام بیماران اطلاع رسانی بیشتری انجام دهند تا آنها با تشخیص زودهنگام بتوانند اقدامات درمانی را آغاز کرده و بهبود یابند.

قوام نصیری ادامه داد: اکنون ۴۰ درصد درمان سرطان با رادیوتراپی قابل درمان است زیرا عوارض رادیوتراپی بر روی بیمار کمتر بوده و جایگاه خاص در بهبودی سرطان دارد، با وجود تحریم ها در کشور باید مسوولان نظام سلامت تلاش کننده این دستگاهها که گران قیمت است، وارد کشور شده تا  بیماران تحت مداوا قرار گیرند.

وی تصریح کرد: شیمی درمانی ۱۵ درصد اقدامات درمانی برای سرطان را تشکیل می دهد و بیمار سختی های زیادی را می کشد، لازم است مراکز درمان سرطان به دستگاههای رادیوتراپی مجهز شوند، درمان با داروهای هدفمند نیز که فقط سلول های سرطانی را هدف قرار می دهند، بسیار گران است و سازمان های بیمه گر آن را تحت پوشش ندارند، بنابراین می توان در بسیاری از موارد از درمان های رادیوتراپی استفاده کرد.

 میزان استاندارد شده بروز سرطان ۱۵۰ در هر ۱۰۰ هزار نفر است که این میزان در مردان ۱۵۷ در و در زنان ۱۳۵ در هر ۱۰۰ هزار نفر است، سرطان پستان با ۳۲ درصد، سرطان پروستات با ۱۷ درصد، سرطان پوست با ۱۴ درصد، سرطان معده با ۱۳ درصد و سرطان روده بزرگ با ۱۳ درصد شایع‌ترین سرطان‌ها در زنان هستند.

در مردان نیز سرطان‌های شایع به ترتیب سرطان معده با ۱۷.۷۴ درصد، سرطان پوست با ۱۷.۴۹ درصد، سرطان پروستات با ۱۶.۹۳ درصد، سرطان روده بزرگ با ۱۴.۱۳ درصد و سرطان مثانه ۱۲.۶۱ درصد است و در زنان نیز سرطان پستان با ۲۳.۹ درصد، سرطان روده بزرگ با ۱۱.۷۰ درصد، سرطان پوست با ۱۰.۸۵ درصد، سرطان معده با ۸.۶۷ درصد و سرطان تیروئید با ۷.۳۱ درصد به ترتیب از سرطان‌های شایع هستند.

۱۵ بهمن ماه (۴ فوریه) نیز که تحت عنوان روز جهانی سرطان نام گذاری شده است؛ به منظور افزایش آگاهی از این بیماری و تشویق جهت پیشگیری و درمان و با هدف کاهش مرگ و میر ناشی از این بیماری است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها