با این روش ها طول عمر خودرو خود را افزایش دهید

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که همیشه دستمال به دست دور خودرو چرخیده و یا هر هفته یک دست لنت جدید برای ترمزها می‌خرید پس بهتر است این نوشتار را نادیده بگیرید!

با این روش ها طول عمر خودرو خود را افزایش دهید

اما اگر دوست دارید بهترین استفاده از خودرو را کرده و کمترین هزینه ممکن را برای آن بکنید پس بهتر است این 20 روش نسبتاً آسان را در پیش بگیرید تا هم خودروی شما بیشترین کارکرد را داشته باشد و هم دیگر هزینه‌های تعمیر و مالکیت سنگین نشوید.

  1. مسیر خود را انتخاب کنید

شاید این موضوع سختی به نظر آید اما اصلاً این‌طور نیست. اگر معمولاً در جاده‌های بد و پر از دست‌انداز تردد می‌کنید بنابراین در طولانی‌مدت باید منتظر فنرهای شکسته و احتمالاً لاستیک‌های پنچر و… باشید. استفاده از مسیرهای جایگزین که سطح بهتری دارند قطعاً در آینده باعث صرفه‌جویی زیادی در هزینه‌های شما خواهند شد.

  1. از کولر استفاده کنید

 

احتمالاً دور و بر شما افراد زیادی هستند که می‌گویند از کولر استفاده نکنید زیرا مصرف سوخت را بالا می‌برد. سیستم‌های تهویه مطبوع مدرن بسیار کارا بوده و اگر در بلندمدت از آن‌ها استفاده نکنید شاهد آسیب ناخواسته به قطعات آن خواهید بود. پس از مدت زیادی که از کولر استفاده نکنید احتمالاً شاهد نشتی آن و یا خرابی یک قطعه مهمش خواهید بود که هزینه‌های آن بیشتر از هزینه‌های استفاده از کولر خواهد بود.

  1. از ترمز استفاده کنید

عبارتی قدیمی وجود دارد که می‌گوید: “دنده‌ها برای سرعت گرفتن هستند، ترمزها برای کاهش سرعت”. برخی رانندگان برای کاهش سرعت از دنده‌معکوس استفاده می‌کنند اما این امر فشار زیادی را روی قطعات وارد کرده و عمر گیربکس را کم می‌کند؛ بنابراین اگر به کاهش سرعت با استفاده از معکوس عادت کرده‌اید سعی کنید از پدال ترمز هم استفاده کنید تا فشار روی مجموعه فنی خودرو کاهش یابد.

  1. کنترل کلاچ

اگر خودروی شما دارای گیربکس دستی بوده و معمولاً پای خود را روی کلاچ می‌گذارید پس باید بدانید بخشی از کلاچ درگیر بوده و این امر باعث استهلاک سریع‌تر آن می‌شود. این موضوع شاید واضح و پیش پا افتاده به نظر برسد اما نباید پا را روی کلاچ گذاشت. این موضوع را همه می‌دانیم اما خیلی‌ها را می‌بینیم که پای خود را روی کلاچ می‌گذارند!

  1. پارک خودرو در گاراژ

افراد بسیاری دارای گاراژ هستند ولی از آن استفاده نمی‌کنند و به جای آن چمن‌زن خود را در گاراژ می‌گذارند. پارک کردن خودرو در گاراژ باعث جلوگیری از آسیب نور خورشید به قطعات داخل کابین شده و همچنین در روزهای گرم تابستان نمی‌گذارد که خودرو خیلی گرم شود.

  1. گاز بدهید!

تمامی خودروهای دیزلی امروزی باید به فیلتر ذرات دیزل DPF مجهز باشند. به منظور پیشگیری از بلوکه شدن فیلتر باید در دوره‌های مشخص با دور بالا رانندگی کنید و اگر این کار انجام نشود احتمال ایجاد مشکل وجود خواهد داشت؛ بنابراین اگر مالک خودروی دیزلی مدرنی هستید قطعاً در بازه‌های زمانی مشخص با دور موتور بالا برانید.

  1. از خودروی خود استفاده کنید

شاید شما فاقد بودجه کافی برای خرید چند خودرو و عدم استفاده از آن‌ها به مدت دو یا چند روز باشید اما اگر بیش از یک خودرو دارید و آن‌ها را معمولاً نمی‌رانید پس باید بدانید که با این کار به آن‌ها آسیب می‌رسانید.

اگر خودرو چند روز بدون استفاده بماند احتمالاً باتری شارژ خود را از دست خواهد داد و ترمزها و کلاچ احتمالاً دچار مشکل شده و اگر خودرو به حد کافی بدون استفاده بماند سوخت کیفیت خود را از دست داده و حتی لاستیک‌ها نیز می‌توانند خالی از باد شوند.

  1. عدم استفاده بیش از حد از خودرو

بخش اعظم استهلاک پیشرانه در زمان شروع بکار آن رخ می‌دهد یعنی زمانی که روغن به خاطر هوای سرد سفت شده است. پیشرانه در آب‌وهوای سرد مصرف بیشتری داشته و همین امر استهلاک مجموعه سیلندر را نیز تشدید می‌کند بنابراین اگر معمولاً مسافت‌های کمی را طی می‌کنید بهتر است از خودرو استفاده نکرده و با پای پیاده طی طریق کنید.

  1. گرم کردن پیشرانه

پیشرانه‌های مدرن سریعاً گرم می‌شوند و این امر به کاهش استهلاک آن‌ها کمک می‌کند اما بهتر است در زمان استارت آن کمی به پیشرانه فرصت داد تا گرم شود. رانندگانی که عادت دارند دور پیشرانه‌ی سرد را بالا ببرند باعث تسریع استهلاک آن می‌شوند. موضوع مهم اینکه وقتی خودرو در حال حرکت آرام باشد سریع‌تر از حالت درجا گرم خواهد شد.

  1. گاهی دور پیشرانه را بالا ببرید

فرقی نمی‌کند که پیشرانه خودروی شما از نوع بنزینی است یا دیزلی زیرا هر از گاهی باید دور پیشرانه را بالا ببرید زیرا این کار باعث می‌شود ذرات کربنی موجود در سیستم انژکتور و سرسیلندر کاهش یابند. البته در این کار اصلاً زیاده‌روی نکنید!

  1. باک سوخت خالی نشود

اگر جزو افرادی هستید که معمولاً اجازه می‌دهند باک سوخت خالی شود احتمالاً در آینده با آسیب به کل سیستم سوخت‌رسانی روبرو خواهید شد. دلیل این امر ته‌نشین شدن ذرات در کف باک است. از آنجایی که پیشرانه همیشه سوخت را از کف باک دریافت می‌کند بنابراین اگر باک این ذرات را پمپ کند فیلترها و حتی انژکتورها کثیف خواهند شد که نتیجه کار هزینه‌های تعمیر سنگین است.

  1. انجام بررسی‌های عادی

اگر هر روز از خودرو استفاده می‌کنید چندین مورد کلیدی را باید بررسی کنید تا مشکلات کوچک به مشکلات بزرگ و هزینه‌بر تبدیل نشوند.

سطح روغن را بررسی کرده و در صورت کم بودن آن را اضافه نمایید. اگر میزان روغن ترمز یا مایع خنک کننده کاهش زیادی پیدا کرده باید دلیل آن را سریعاً پیدا کنید.

  1. بررسی مایع خنک کننده

ضدیخ نه تنها باعث جلوگیری از یخ زدن پیشرانه می‌شود بلکه به عنوان پیشگیری کننده از خوردگی هم عمل می‌کند. این مایع در یک پیشرانه آلومینیومی باعث پیشگیری از خوردگی بلوک و سرسیلندر هم می‌شود.

  1. از شیشه‌شور استفاده کنید

از مایع ظرف‌شویی یا دیگر تمیزکننده‌های خانگی در آبپاش خودرو استفاده نکنید زیرا دارای محتویاتی است که احتمالاً به رنگ خودرو آسیب می‌زنند. از یک شیشه‌شور باکیفیت استفاده کنید زیرا دارای خاصیت ضدیخ بوده و همچنین به کارکرد نرم‌تر برف‌پاک‌کن‌ها کمک می‌کند.

  1. توجه به پشت آمپرها

تعداد افرادی که معمولاً به پشت آمپرها نگاه نمی‌کنند شما را سورپرایز خواهد کرد. بسیاری از رانندگان حتی نمی‌دانند که پشت آمپرها چه چیزی را نشان می‌دهند. وقتی چشمتان به یک چراغ هشدار در پشت آمپر بیفتد شاید آسیب قبلاً به خودرو وارد شده باشد بنابراین حتماً با نشانه‌های گوناگون پشت آمپر آشنا شوید.

  1. سرویس‌های دوره‌ای را انجام دهید

فیلترها و مایعات گوناگون باید در زمان‌های مشخص تعویض شوند. عدم تعویض روغن و فیلترها باعث کاهش راندمان خودرو شده و شاید باعث از کار افتادن برخی قطعات نیز شود.

  1. توجه به صداهای خودرو

اگر خودروی شما صدای عجیبی را تولید می‌کند صدای رادیو را بالا نبرید و امیدوار نباشید که این صدا ناپدید شود. مشکلات کوچک اگر رفع نشوند به مشکلات بزرگ با هزینه‌های زیاد تبدیل خواهند شد.

  1. کلاچ بگیرید

زمانی که خودرو را استارت می‌زنید کلاچ بگیرید زیرا باعث کاهش فشار کاری استارتر موتور می‌شود. شاید در نگاه اول موضوع مهمی به نظر نیاید اما در طی سال‌ها و هزاران استارت، قطعاً تفاوت ایجاد شده بیشتر از آن چیزی خواهد بود که فکر می‌کنید.

  1. هر از گاهی در کلاس‌های آموزش رانندگی شرکت کنید

همه‌ی ما فکر می‌کنیم که رانندگان خوبی هستیم مخصوصاً اگر چندین سال از گرفتن گواهینامه گذشته باشد؛ اما صادقانه باید گفت اکثر ما آنچه را قبلاً آموخته بودیم از یاد برده‌ایم و یک یادآوری درباره مسائل مختلف رانندگی ضروری خواهد بود.

  1. خودتان دست‌به‌کار شوید

بازسازی پیشرانه یا گیربکس کار من و شما نیست اما چیزهای زیادی وجود دارد که با انجام دادن آن می‌توانید هزینه‌ها را کاهش دهید. سرویس‌های خودرو شاید آسان باشند و حتی تعویض برخی قطعات همچون موتور برف‌پاک‌کن و یا مکانیسم شیشه‌برقی می‌تواند راحت به نظر آید. با اندکی مطالعه دراین‌باره و تهیه ابزار مناسب خواهید توانست چنین کارهایی را به راحتی انجام دهید.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها