جایی در ایران که بنزین ۸ هزار تومان است

دستفروشی بنزین در کناره جاده، حتی در دورافتاده‌ ترین راه‌های ماشین روی ایران هم توجیهی ندارد، چه برسد در آزاد راه قزوین - رشت و بالعکس که یکی از پر ترددترین آزاد راه‌ها در کشور به حساب می‌آید. نبود جایگاه‌های سوخت کافی در این آزاد راه باعث شده تا کاروکاسبی دستفروشان بنزین در این مسیر رونق بگیرد.

جایی در ایران که بنزین ۸ هزار تومان است

این کاسبی البته هر از گاهی با حادثه هم همراه است. ابزار کار دستفروشان یک شیلنگ است با چند پیت پلاستیکی بنزین؛ ابزاری که در زمان حادثه مانند بمب عمل می‌کند!تجربه «علی» یکی از رانندگانی که بنزین خودرواش در این آزاد راه تمام شده شاید برای شما هم پیش آمده باشد. او می‌گوید: «با باک نیمه پر از تهران به طرف شمال حرکت کردم و قصد داشتم در آزاد راه سوختگیری کنم، اما هر چه جلوتر آمدم خبری از پمپ بنزین نبود و وقتی پرس و جو کردم متوجه شدم باید ۴۰ کیلومتر دیگر راه بروم تا به نزدیک‌ترین جایگاه سوخت که در گردنه کوهین است، برسم. بنابراین تنها چاره‌ام را خرید بنزین با هر قیمتی از دستفروشان دانستم. البته اولین بار است که این مسیر را آمده‌ام و آشنایی با این جاده ندارم. اگر می‌دانستم حتماً باک بنزین را در جایگاهی که اول شهر قزوین بود پر می‌کردم که گرفتار نشوم.»اگر از رشت به‌سمت قزوین رانندگی کنید وضعیت حتی از آنچه هم که «علی» توصیف کرده بدتر است.

از لوشان به بعد تا مسیری حدود ۸۰ کیلومتر از پمپ بنزین خبری نیست. قدرت‌الله مهدیخانی، مدیرکل اداره مدیریت بحران استانداری قزوین، می‌گوید: کمبود جایگاه‌های سوخت در آزاد راه قزوین - رشت باعث به‌ وجود آمدن این مشکل شده، اما با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان امسال ۲ جایگاه جدید در حوزه استحفاظی استان راه‌اندازی می‌شود تا مشکلات این حوزه رفع شود.

وی با اشاره به اینکه از قزوین تا کیلومتر ۴۵ این مسیر ۲ جایگاه آفتاب درخشان و مهتاب الموت در هر دو مسیر رفت و برگشت فعال است، ادامه می‌دهد: هفته گذشته در کمیته ایمنی راه‌های استان تصمیم گرفته شد ضمن جمع‌آوری افرادی که اقدام به فروش بنزین گالنی می‌کنند جایگاه سیار سوخت از سوی اداره مدیریت بحران در مجتمع نیمه کاره لوشان مستقر شود. البته توصیه می‌شود، مردم از این افراد خرید نکنند زیرا فروش هر نوع ماده سوختی به غیر از جایگاه‌های استاندارد عرضه سوخت خطرآفرین بوده و در صورت بروز حادثه، می‌تواند فاجعه‌آمیز باشد.

مهدیخانی یادآور شد: یکی از مشکلات کمبود جایگاه‌های سوخت این است که افرادی که در گذشته مجوز راه‌اندازی مجتمع‌های خدماتی را دریافت و حتی تسهیلات بانکی برای راه‌اندازی این مجتمع‌ها دریافت کرده‌اند، تاکنون اقدامی به عمل نیاورده‌اند و طرح‌های مربوطه در برخی موارد حتی یک درصد هم پیشرفت نداشته است. البته به این افراد اخطار داده شده که اگر تا پایان بهمن ماه امسال نسبت به راه‌اندازی این مجتمع‌ها اقدام نکنند، مجوز آنها لغو و به متقاضیان واجد شرایط منتقل می‌شود؛ در این زمینه هیچ عذری قابل پذیرش نیست و به جدیت با آن برخورد خواهد شد.

جواد حق‌لطفی، مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان قزوین نیز اظهار داشت: در ۷۴ کیلومتر حوزه استحفاظی قزوین در مسیر شمالی آزاد راه مجتمع خدمات رفاهی مهتاب الموت در حال خدمت‌رسانی به مسافران است و در مسیر جنوبی نیز مجتمع ساخته شده و تا قبل از نوروز ۹۹ فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. همچنین در مسیر جنوبی نزدیک به گردنه کوهین نیز یک جایگاه سیار مستقر شده تا مسافران مشکلی در این زمینه نداشته باشند. همچنین با همکاری مدیریت بحران جایگاه سیار دیگری نیز نزدیک لوشان مستقر است.

وی با اشاره به اینکه استاندارد فاصله مجتمع‌های خدمات رفاهی از یکدیگر ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر است، گفت: در طول مسیر ۱۷۵ کیلومتری قزوین - رشت تنها ۲ مجتمع خدماتی آفتاب درخشان و مهتاب الموت فعال است که برای چنین مسیر پرترددی کافی نیست و همین موضوع سبب شده افراد سود جو در کنار جاده‌ها بنزین را تا لیتری ۸ هزار تومان به‌صورت گالنی به رانندگان بفروشند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها