دردسرهای بزرگ یک ویروس کوچک

ویروس آنفلوآنزا در حمله‌ای غافلگیرانه، بسیاری از استانهای کشور را در نوردید و قربانیان بسیاری گرفت. آن‌طور که منابع وزارت بهداشت می‌گویند این ویروس باعث ازدحام مردم در بیمارستان‌ها شده است.

دردسرهای بزرگ یک ویروس کوچک

حمله ناگهانی ویروس آنفلوآنزا به ایران، باعث مرگ نزدیک به ۶۰ نفر از هموطنان شده است که در میان آنها حتی یک کودک هم به چشم می خورد که بر اثر این ویروس از دنیا رفت.

کرمان یکی از استان‌هایی است که آنفلوآنزا در آن فراگیر بوده و طبق اعلام مسئولان وزارت بهداشت دست کم ۹ نفر از کرمانی ها بر اثر این بیماری درگذشته اند. مرگ و میر آنفلوآنزا تنها به استانهای شرقی کشور محدود نشده است. حتی در استانهای غربی از جمله در کردستان هم برخی هموطنان از این ویروس مرگبار جان باخته اند.

از ابتدای شیوع آنفلوآنزا در ایران، این سئوال پیش آمد که آیا باید واکسن این بیماری را پیش از ابتلا به آن، بزنیم یا نزنیم؟  جواب این سئوال به صورت واضحی از سوی کارشناسان داده شده و حتی وزیر بهداشت راسا درباره تزریق واکسن آنفلوآنزا توضیحات مفصلی برای استفاده مردم داد ولی از آن جایی که مراجعه مردم به بیمارستانها بسیار زیاد شده و حتی تا ۵۰ درصد هم افزایش مراجعات گزارش شده است، وزارت بهداشت به کلینک های ویژه ای تکلیف کرد تا درمان آنفلوآنزا را به عهده بگیرند.

واقعیت اینجاست که تنها ۵ درصد از بیماران مبتلا به آنفلوآنزا نیاز به بستری در بیمارستان دارند و ۹۵ درصد بیماران مبتلا به آنفلونزا نیازی به مراجعه به بیمارستان ندارند و باید در خانه به استراحت بپردازند.

با این وجود، برخی از مدارس شهرستانها به دلیل جلوگیری از ابتلای دانش آموزان به آنفلوآنزا تعطیل شد ولی برخی مسئولان بهداشتی می گویند نیازی نیست به خاطر حمله آنفلوآنزا مدارس تعطیل شوند چون چراکه تعطیل شدن کلاس درس منجر به بحران‌ خواهد شد.

آنفلوآنزا چیست و با سرما خوردگی چه تفاوتی دارد؟

آنفلوانزا، بیماری ویروسی حاد دستگاه تنفسی است که هم قسمت فوقانی و هم قسمت تحتانی دستگاه تنفس را درگیر می‌کند.اهمیت بیماری در سرعت انتشار همه گیری وسعت و تعداد مبتلایان به آن است.

این ویروس شامل سه گونه A، B، C است که مهم‌ترین راه‌های انتقال بیماری ذرات تنفسی در هوا و سطوح آلوده به ترشحات فرد آلوده است. از زمان ورود ویروس به بدن و تا شروع علائم بیماری ۱تا۳روز طول می کشد و  یک روز قبل از شروع علائم تا ۷روز بعد از شروع علائم بیماران می توانند بیماری را به افراد سالم انتقال دهند. 

علائم بیماری شامل تب، آبریزش و گرفتگی بینی، گلودرد، سردرد، سرفه،  بی‌حالی، دردهای عضلانی، اختلال در تنفس، تغییر رنگ پوست به خاکستری، کم‌اشتهایی، تهوع، استفراغ، اسهال، خواب طولانی و زود رنجی است علائمی شامل تب بیشتر از سه روز، حال عمومی بد، نشانه‌های تنفس مشکل‌دار، درد و احساس فشار در قفسه سینه، درد بسیار شدید ماهیچه‌ها، سرگیجه شدید، اختلال در سطح هوشیاری، کم آبی شدید، استفراغ‌های شدید و مداوم از علائم بیماری است و اگر این علائم در فرد ایجاد شد باید بلافاصله به پزشک مراجعه کند.

سئوالی که برای بسیاری از مردم مطرح است این است که کودکان مبتلا به آنفلوآنزا را چگونه درمان کنیم؟ واقعیت این است که بیشتر کودکان بدون مراجعه به پزشک بهبود پیدا می‌کنند و برخی دیگر بر اثر آنفلوآنزا دچار کسالت و ناخوشی بیشتری می‌شوند. همچنین کودک در هر رده سنی که نشانه‌های حادتر آنفلوآنزا در او مشاهده شده باید تحت نظر پزشک قرار گیرد.

داروهای ضد ویروس که برای درمان آنفلوانزا استفاده می‌شوند طی دو روز نخست ابتلا به بیماری بهتر اثر می کنند. ممکن است پزشک ۴۸ ساعت پس از بروز علائم آنفلوآنزا برای کودک داروهای ضد ویروس تجویز کند، به خصوص اگر کودک در بیمارستان بستری باشد یا احتمال تشدید بیماری در او وجود داشته باشد. همچنین اگر کودک دچار علائم تب است می‌توان از داروهای کاهنده تب استفاده کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها