ساخت ماهواره اشتراکی سازمان فضایی ایران

ساخت ماهواره سنجشی با رزولوشن تصویربرداری یک متر یا کمتر، ساخت ماهواره در مدار ژئو و یک ماهواره به صورت اشتراکی از برنامه‌هایی است که پژوهشگاه فضایی ایران در آینده آن را دنبال خواهد کرد.

ساخت ماهواره اشتراکی سازمان فضایی ایران

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران  در نشست خبری با تشریح دستاوردهای حوزه فضایی این سازمان طی سال گذشته گفت: پارک های فضایی از مهم‌ترین برنامه هایی است که در محوریت کار خود قرار داده‌ایم. در این حوزه ۱۸۰ ایده‌پرداز، ایده‌های خود را در قالب ۴۴ گروه مطرح خواهند کرد و سه ایده برتر علاوه بر دریافت جوایز نقدی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مجوز تاسیس شرکت خلاق را دریافت خواهند کرد.

حسین صمیمی اشاره کرد: ما در بخش فضایی کشور، تعاملات خوبی با دانشگاه‌ها داریم و گزاف نیست اگر بگویم رمز پایداری و پویایی بخش فضایی کشور در سایر صنایع، ریشه‌های قوی آن در ارتباط با دانشگاه‌هاست. تا الان ۲۰ قرارداد با ۹ دانشگاه با ارزش ریالی بیش از ۱۰ میلیارد تومان منعقد کردیم و پروژه‌های ماهواره‌ای با ارزش بیش از ۲۰ میلیارد تومان نیز با بخش خصوصی در حال انجام است.  

تعامل ما با دانشگاه‌ها به این شکل است که نیازهای دانشی خود را به آنها ارجاع می دهیم و آنها نیز برای ما راه‌حل ارائه می‌کنند.  

رئیس پژوهشگاه فضایی افزود: در کنار این فعالیت‌ها پژوهشگاه فضایی ایران توجه ویژه‌ای به توسعه خدمات فضاپایه داشته و هدف‌گذاری ما معرفی کاربردهای سنجش از دور برای دستگاه‌های اجرایی است.  

وی یادآور شد: در بحبوحه وقوع سیل امسال در شمال کشور، خدمات ارزشمندی را به سه استان سیل‌زده ارائه دادیم؛ در یکی از شهرهای گلستان پروژه‌ای به شکل پایلوت انجام شد و با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای مشخص کردیم که چه مزارعی با چه میزانی و چه محصولی تخریب شده است، این مستندات را به وزیر ارتباطات ارجاع دادیم که پس از طرح در جلسه هیات دولت، مورد استقبال رئیس جمهوری و اعضای هیات دولت قرار گرفت.

صمیمی با اشاره به این که پذیرش و جایگزینی روش جدید به جای روش‌های قدیمی، کمی چالش‌برانگیز بود اما بعد از گذراندن آن دوره پر از چالش وزارت کشور اعلام کرد، مبنای تعیین خسارت‌های اینچنینی، نقشه‌های ماهواره‌ای خواهند بود و در همین راستا متخصصان پژوهشگاه‌ها به شهرهای دیگر سفر کردند تا استفاده از نقشه‌های ماهواره‌ای را به مسئولین آموزش بدهند.  

او خاطرنشان کرد: در کنار این با سازمان برنامه و بودجه در حوزه خرید تضمینی گندم همکاری را آغاز کردیم و در اولین جلسه مشترک، وضعیت کشت دو استان را برایشان ارائه دادیم. پس از ارائه، آن ها از ما خواستند تا این پروژه را برای تمام کشور انجام بدهیم، برای انجام این کار در نظر داریم برای این پروژه از استارتاپ‌های فعال در این حوزه استفاده کنیم.  

وی تصریح کرد: ماموریت اصلی پژوهشگاه فضایی، طرحی و ساخت ماهواره است و این راه را منطبق بر نقشه پیش خواهیم برد، فعالیت در حوزه ماهواره‌های مخابراتی را از ناهید ۱ آغاز کردیم و قصد داریم در انتهای این مسیر به ساخت ماهواره در لایه ژئو برسیم، در برنامه ساخت ماهواره‌های سنجشی نیز از پارس ۱ به ماهواره‌های سنجشی با رزولویشن (وضوح) یک متر یا کمتر خواهیم رسید.  

صمیمی درباره تعداد ثبت اختراع در این پژوهشگاه گفت: یکی از شاخص‌هایی که در فعالیت های ما وجود دارد، ثبت اختراع است. در سال گذشته، متخصصان پژوهشگاه فضایی ایران سیزده اختراع و امسال تا این لحظه ۶ اختراع ثبت کرده‌اند.  

وی بیان داشت: همچنین در این حوزه در حال حرکت به به سمت تجاری‌سازی اختراعات هستیم. در همین راستا یک مراسم رونمایی از محصولات پژوهشگاه در حوزه پیش‌رانش خواهیم داشت، در شرایطی که در زمینه این فناوری بسیار پیشرفته، کاملا تحریم هستیم و حتی کشورهای دوست و همسایه نیز از ارائه آن به ما خودداری می‌کنند.  

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها