آشنایی با مراحل تعویض پلاک و مدارک مورد نیاز آن

یکی از مراحل خرید و فروش خودرو مراحل تعویض پلاک خودرو می باشد که در واقع بعد از عقد قرار داد بین فروشنده و خریدار و قبل از انتقال سند در دفتر اسناد رسمی انجام می شود.

آشنایی با مراحل تعویض پلاک و مدارک مورد نیاز آن

مراحل تعویض پلاک

مرحله اول :  در ابتدا به منظور تعویض پلاک خودرو  باید به یکی از مراکز تعویض پلاک مراجعه کنید و وارد پارکینگ اصلی شوید که در همان لحظه یک برگه به شما تحویل داده می شود که در آن شماره نوبت و همچنین باجه ای که قرار است به آن مراجعه کنید نوشته شده است.

مراکز تعویض پلاک خودرو

مرحله دوم :  یکی دیگر از مراحل تعویض پلاک این است که شما باید به ساختمان اداری بروید و طبق همان برگه ای که به شما داده شده است به باجه مورد نظر مراجعه کنید و باید مدارک مورد نیاز را به متصدی باجه تحویل دهید، البته ناگفته نماند حتما قبض برق یا تلفن همراه داشته باشید که برخی از متصدیان این مراکز برای صحت و سقم سند و قولنامه از شما می خواهند.

مرحله سوم :  اگر مالک قبلی خودرو همراه شما حضور دارد باید مراحل تنظیم و انتقال برگ سبز و تحویل خودرو را باهم انجام دهید و اگر قبلا از مالک قبلی وکالت تعویض پلاک و یا فروش خودرو را گرفته  اید که دیگر نیازی به حضوری مالک قبلی نمی باشد و شما باید پس از تحویل مدارک فرم درخواست برگ سبز و پلاک جدید را پرکنید و بعد از پرداخت قبض پست به مبلغ ۷ هزار تومان و مبلغ ۵۰ هزار تومان بابت پلاک و برگ سبز خودرو به پارکینگ مراجعه کنید تا خودرو فک پلاک شود.

تعویض پلاک خودرو

مرحله چهارم :  در این مرحله از مراحل تعویض پلاک برگه ای به شما داده می شود که بازرسین مرکز بعد از اینکه خودروی شما را بازدید کردند آن برگه را تکمیل می کنند و به شما تحویل می دهند و شما نیز باید برگه تکمیل شده را به باجه قبلی ببرید سپس مدارک خود را تحویل بگیرید و بعد از تحویل مدارک به قسمت فک پلاک رفته و پلاک را به انبار تحویل دهید.

مراحل تعویض پلاک خودرو

مرحله پنجم :  بعد از اینکه  پلاک قبلی را تحویل دادید به شما نوبت می دهند و ساعت تحویل پلاک جدید را به شما اعلام می کنند که اگر خودروی شما صفر باشد و یا تاکنون پلاکی به نام خود نداشته باشید پلاک در زمان کمتر از یک ساعت به شما تحویل داده می شود، اما اگر قبلا پلاکی با نام شما ثبت و قیچی باشد نیاز به زمان بیشتری دارد.

مرحله ششم :  در مرحله آخر از مراحل تعویض پلاک بعد از اینکه پلاک جدید را دریافت کردید به قسمت نصب پلاک بروید و بعد از آن برگه ورود پارکینگ را به متصدی تحویل دهید و از مرکز خارج شوید.

نصب پلاک جدید

مدارک لازم برای تعویض پلاک خودرو برای فروشنده و خریدار موارد زیر می باشد:

 مدارک فروشنده خودرو

۱. اصل سند کارخانه سازنده (تنها برای خودروهای تولید داخل)

۲. اصل کارت خودرو

۳. اصل سند مالکیت صادر شده توسط نیروی انتظامی

۴. شناسنامه و کارت ملی فروشنده و یا نمایندگان آن‌ها

۵. برگه عدم خلافی

۷. اصل فیش پرداخت هزینه تعویض پلاک

۸. فیش واریزی مبلغ ۴۰ هزار تومان به شماره حساب ۲۱۷۱۱۵۹۰۱۳۰۰۲، بانک ملی

۹. فیش پرداخت هزینه پست و ارسال کارت مشخصات خودرو به مبلغ ۷ هزار تومان

مدارک خریدار خودرو:

۱. شناسنامه و کارت ملی

۲. مدرک احراز سکونت و قبض آب، برق یا گاز محل سکونت

۳. اصل بیمه‌نامه شخص ثالث

۴. اصل کارت معاینه فنی (برای خودروهای شخصی که ۴ سال از تولید آن‌ها گذشته باشد و خودروهای عمومی که یک سال از تولید آن‌ها گذشته است)

۵. کد رهگیری اجاره‌نامه منزل یا سند مالکیت خانه با کد رهگیری

اهداف تعویض پلاک خودرو چیست؟

  • کاهش هزینه‌ ثبت معامله برای مردم
  • دسترسی سریع پلیس به اطلاعات، نقل و انتقالات، هویت و نشانی مالکین وسایل نقلیه
  • ثبت سوابق جرایم رانندگان
  • ایجاد درآمد برای مجموعه ها و سازمان های وابسته به پلیس

کدام هزینه با فروشنده است و کدام هزینه با خریدار ؟

در تمام مراحل تعویض پلاک تنها هزینه خلافی خودرو بر عهده فروشنده می باشد، اما هزینه عوارض سالیانه شهرداری و هزینه انتقال سند در دفتر اسناد رسمی هم بر عهده فروشنده می باشد و مابقی هزینه ها در مرکز تعویض پلاک بر عهده خریدار می باشد.

تعویض پلاک خودرو

نکات مهم در هنگام تعویض پلاک خودرو

۱ – در زمان طی کردن مراحل تعویض پلاک نیازی نمی باشد که حساب عوارض شهرداری را تسویه کنید، تسویه حساب عوارض شهرداری برای دفاتر اسناد رسمی و در زمان انتقال سند لازم خواهد شد.

۲ – نیازی به تسویه خلافی پیش از مراجعه به مرکز تعویض پلاک نمی باشد زیرا، خلافی خودرو از طریق دستگاه POS موجود در مرکز تعویض پلاک پرداخت می‌شود که این دستگاه مجهز به بارکد خوان می باشد.

۳ – انتخاب زوج یا فرد بودن پلاک به صورت تصادفی می باشد.

۴ – مراحل تعویض پلاک در صورتی که مورد خاصی پیش نیاید ۲ تا ۳ ساعت زمان نیاز دارد.

۵ – از خرید خودرو وکالتی خودداری کنید زیرا اگر خودرو به هر دلیلی مشکل داشته باشد تا انجام مراحل قانونی در پارکینگ تعویض پلاک توقیف می شود.

۶ – در صورتی که خریدار چند پلاک آزاد داشته باشد در زمان انتقال پلاک از او سوال می شود که مایل است کدام پلاک بر روی خودرو نصب شود.

۷ – اگر خریدار پلاک آزاد داشته باشد و در مرکز تعویض پلاکی که به آن مراجعه کرده وجود ندارد دو راه در پیش رو دارد اول اینکه مدارک خودرو پس گرفته شود و خریدار به همراه فروشنده به مرکز تعویض پلاکی بروند که پلاک آزاد در آنجا قرار دارد و دوم اینکه که خریدار مبلغ ۵۰ هزار تومان پرداخت کند تا پلاک آزاد در مرکز تعویض پلاک قبلی قیچی شده و در مرکز تعویض پلاک فعلی یک پلاک جدید با همان شماره صادر شود که این مراحل تقریبا به یک ساعت زمان نیاز دارد.

نکته :  برای انجام مراحل تعویض پلاک باید کارت عابر بانک همراه داشته باشید زیرا هزینه پلاک و پست به صورت نقدی دریافت نمی شود و در بیشتر موارد در کنار مراکز تعویض پلاک دفتر خانه ثبت اسناد نیز وجود دارد که می توانید به منظور دریافت وکالت تعویض پلاک و سند قطعی و … به آن مراجعه کنید، هم چنین لازم است بدانید این کار در مراکز خصوصی و شبه دولتی متعلق به شرکت راهگشا وابسته به بنیاد تعاون نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است، انجام می گیرد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها