آشنایی با تاریخچه فوتبال در جهان و در ایران

امروزه از پرطرفدارترین رشته های ورزشی ایران و جهان فوتبال می باشد، که این رشته ورزشی قدمتی طولانی دارد. به همین منظور در این بخش از آرگا قصد داریم، تاریخچه فوتبال در جهان و در ایران را در اختیار علاقمندان به این ورزش قرار دهیم.

آشنایی با تاریخچه فوتبال در جهان و در ایران

فوتبال بازی بسیار مهیج و سرگرم کننده ای که در سر تا سر جهان طرفداران زیادی دارد و در کشورهای مختلف برای این رشته ورزشی سرمایه گذاری های کلانی صورت می گیرد. بر اساس برخی مدارک تاریخی ثبت شده، بازی با توپ یا چیزی مدور شبیه به آن، پیشینه ای چند هزار ساله دارد. برای آشنایی با تاریخچه فوتبال می توانید، در ادامه با آرگا همراه شوید.

تاریخچه فوتبال در جهان

پیشنیه بازی کردن با توپ و لگد زدن به آن در جهان طبق سوابق ثبتی تقریبا به زمان سلسه دودمان هان چین باستان(حدود سده دوم یا سوم قبل از میلاد) بر می گردد، که این بازی توسط سربازان بازنده انجام می شده است و با توپ چرمی که از مو و پر پر شده بود، بازی می کردند و اندازه این توپ ها تقریبا ۳۰ الی ۴۰ سانتیمتر بوده است. این بازی با نام «تسوچو» به تدریج در سرتاسر چین به واسطه امپراتوری هان گسترش یافت.

  • شکل دیگری از این بازی تقریبا ۵۰۰ الی ۶۰۰ سال بعد در ژاپن پایه گذاری شد، که آن را «کمری» می نامیدند. نحوه بازی ژاپنی ها تفاوت زیادی با شکل امروزی فوتبال داشت و به این صورت بود که بازیکنان در مکان کوچک دایره مانند قرار می گرفتند و توپ را از یکدیگر عبور می دادند.

    بعد از ژاپن، فوتبال با نام هارپاستوم(بازی با توپ کوچک) در یونان گسترش یافت، البته فوتبال در بازهای رومیان شکل جدیدتری پیدا کرد، به نحوی که بازیکنان در محوطه مستطیلی شکل به بازی کردن مشغول می شدند، البته این میدان یک خطی میانی داشت و شیوه بازی کردن یونانی ها بسیار خشن بود و بازیکنان به هر شکلی سعی در عبور توپ از خط دروازه ها و پاس دادن توپ به دیگری داشتند، در آن سو، تیم مقابل نیز به هر طریقی قصد بازپس گیری توپ را داشت و نوع بازی هر دو تیم هیچ قاعده و قانونی نداشت.

    شکل مدن تر فوتبال در انگلستان، در قرن دوازدهم میلادی اتفاق افتاد و در انگلستان طرفداران زیادی پیدا کرد، به خاطر محبوبیت این بازی و همچنین با احتمال کاهش محبوبیت ورزش های سنتی انگلستان(شمشیر بازی و تیر اندازی با کمان) پادشاهان، هنری دوم و هنری چهارم انگلستان انجام بازی فوتبال را برای این کشور ممنوع اعلام کردند.

    تاریخچه معاصر فوتبال در حدود بیش از ۱۰۰ سال قبل می باشد، هنگامی که در انگلستان به شکل رسمی ورزش فوتبال و اتحادیه فوتبال انگلستان ایجاد شد. این ورش جهانی در ۷ مدرسه عمومی در انگلستان  و در ابتدای سال ۱۸۰۰ میلادی به وجود آمد. البته از بین این ۷ مدرسه تنها مدرسه راگبی انگلستان شکل متفاوت و امروزی تری از این ورزش را ارائه می داد. تاریخ تاسیس این مدرسه در سال ۱۵۶۷ میلادی بوده است. مدارس دیگر نسخه قدیمی تر فوتبال را ارائه می کردند و بعدها با ایجاد قوانینی، بازی فوتبال مدرن را پایه گذاری کردند. در طی آن سال ها وزن و اندازه توپ ها استاندارد گردید و در سال ۱۸۶۶ میلادی اولین بازی ۹۰ دقیقه ای بین ۲ تیم فوتبال شفلید و لندن برگزار گردید.

    تاریخچه فوتبال

    بعد از گسترش فوتبال در سراسر انگلستان، این ورزش توسط سربازان، ملوانان و بازرگانان بریتانیا به دیگر نقاط جهان نظیر آلمان، اتریش، ایتالیا، آراژانتین، برزیل و اروگوئه نیز راه یافت. تاریخچه فوتبال در آرژانتین در سال ۱۸۶۷ می باشد. در طی آن سال ها و با گسترش فوتبال در جهان، این ورزش را تنها مردان انجام می دادند، ولی در اواخر قرن نوزدهم زنان نیز به این عرصه ورود کردند. البته در طی جنگ جهانی اول، مردان درگیر مشاغل خود و جنگ بودند، زنان بیشتر از مردان ورزش فوتبال را انجام می دادند.

    ادوارد سوم پادشاه انگلستان در سال ۱۸۷۵ میلادی، فوتبال را به خاطر خشونت ممنوع و مجازات سرپیچی از این دستور را زندانی شدن اعلام کرد.

    در سال ۱۹۰۰ میلادی در فرانسه و در بازی های المپیک تابستانی پاریس ورزش فوتبال برای نخستین بار به این بازی ها راه پیدا کرد. در این بازی ها قرار بود تیم ملی فرانسه با تیم ملی فوتبال انگلستان، آلمان، بلژیک و سوئیس رقابت کند، ولی به دلیل عدم حضور سوئیس و آلمان در پاریس، برنامه بازی ها شکلی نا منظم به خود گرفت و در نهایت تیم ملی فوتبال انگلستان جام قهرمانی را بالای سر برد.

    چهار سال بعد و در ۲۱ مه سال ۱۹۰۴ میلادی، فیفا(فدراسیون بین المللی فوتبال) در فرانسه پایه گذاری شد. برگزاری فوتبال در بازهای المپیک تابستانی موجب گردید تا رئیس وقت فیفا «ژول ریمه» برگزاری مسابقات جهام جهانی فوتبال را پیشنهاد دهد و این ایده در کنگره ای که در آمسترادم هلند و در تاریخ ۲۸ مه سال ۱۹۲۸ میلادی برگزار شد، مورد موافقت قرار گرفت.

    میزبانی اولین جام جهانی فوتبال را اروگوئه برعهده داشت، که در نهایت تیم ملی فوتبال اروگوئه قهرمان این رقابت ها شد و عنوان اولین قهرمان جام جهانی فوتبال را کسب نمود. پیش از این قهرمانی، اروگوئه در سال ۱۹۲۴ و ۱۹۲۸ میلادی قهرمان بازی های المپیک تابستانی شده بود.

    تیم های باشگاهی فوتبال در ایران

    نخستین باشگاه فوتبال تاسیس شده در جهان باشگاه فوتبال شفلید می باشد که قدمت آن در حدود  ۱۵۲ سال می باشد و این باشگاه در ۱۸۵۷ میلادی پایه گذاری شده است.

    تاریخ تاسیس لیگ قهرمانان اروپا در سال ۱۹۵۵ میلادی است، که این لیگ، یکی از جام های معتبر باشگاه های فوتبال می باشد. در ۵ دروره ابتدای این لیگ باشگاه رئال مادرید عنوان قهرمانی این رقابت ها را کسب کرده است.

    از جمله رقابت های معتبر بین المللی فیفا، یعنی جام باشگاه های جهان نیز در سال ۲۰۰۰ میلادی پایه گذاری شده است. اولین قهرمان این مسابقات باشگاه کورینتیانس برزیل می باشد. در حال حاضر ۲۰۷ کشور تیم ملی فوتبال دارند.

    ابعاد زمین فوتبال

     زمین بازی فوتبال باید مساحتی استاندارد داشته باشد. به این صورت که طول زمین ۹۰ تا ۱۲۰ متر و عرض زمین ۴۵ تا ۹۰ متر باشد و با خط میانی این زمین مستطیلی شکل به دو قسمت یعنی منطقه دفاع و حمله هر دو تیم تقسیم شود و هر دو طرف زمین دارای محوطه جریمه به طول ۴۰ متر باشند. نقطه پنالتی در داخل این محوطه و در فاصله ۱۱ متری خط دروازه قرار بگیرد. فاصله بین ۲ تیرک عمودی دروازه  ۷.۳۲ متر و فاصله تیرک افقی تا زمین نیز  ۲.۴۴ متر باشد و سطح زمین نیز باید جنسی از چمن داشته باشد. تعداد بازیکن های حاضر برای هر تیم در زمین نیز ۱۱ بازیکن است.

    شکل زمین فوتبال

    تاریخچه فوتبال در ایران

    تاریخچه فوتبال در ایران نیز قدمتی ۱۰۰ ساله دارد و فوتبال به شکل رسمی نخستین مرتبه در سال ۱۲۷۸ در شهر مسجد سیلمان و به واسطه کارگران انگلیسی که برای استخراج نفت مقیم این شهر شده بودند، تاسیس شد.

    نخستی ایرانی که در یک تیم فوتبال ایجاد شده در ایران به همراه انگلیسی ها و به صورت رسمی به میدان رفته، کریم زندی بوده است و مدت حضور وی طی سال های ۱۲۸۷ الی ۱۲۹۷ می باشد.

    سال ۱۳۰۰ با شکل گیری انجمنی به نام انجمن ترقی و ترویج فوتبال در تهران موجب شد، تا برای نخستین بار مدرسه آمریکایی فوتبال(دبیرستان البرز فعلی) برای آموزش فوتبال تاسیس شد.

    نخسین بازی رسمی فوتبال ایران در سال ۱۳۰۸ است که در این مسابقه ایران با تیم بادکوبه شوروی بازی داشت.

    آغاز فوتبال در اروپا

    طی سال های ۱۳۱۲ و ۱۳۱۳ انجمن ملی تربیت بدنی و پیش آهنگی بنیان گذاری شد. از این رو فوتبال در ایران، شکل جدیدتری به خود گرفت، به نحوی که تعداد تیم های ایجاده شده در سال ۱۳۱۴، ۱۵۲ تیم و در سال ۱۳۱۵، ۳۶۷ تیم بوده است. مسئولیت گسترش ورزش فوتبال ایران در سال ۱۳۱۶ نیز به حسین صدقیانی محول شد، که به تازگی از اروپا بازگشته بود.

    تیم ملی فوتبال ایران طی سال های ۱۳۱۷ و ۱۳۱۸ تاسیس شد و در اولین مسابقه خود، در ورزشکاه امجدیه به مصاف تیم افغانستان رفت. فدارسیون فوتبال ایران نیز در سال ۱۳۲۵ تاسیس گردید و در سال ۱۳۲۶ به عضویت فیفا در آمد. ریاست فدارسیون فوتبال ایران را شخصی به نام علی کنی بر عهده داشت.

    فوتبال ایران تا ده ۵۰ خورشیدی تحولات چشمگیری داشت و از جمله این تحولات آغاز جام تخت جمشید(اولین جام باشگاه های ایران) بود. در سال ۱۳۵۷ تیم ملی توانست برای اولین بار جواز حضور در جام جهانی را بدست بیاورد و جزو تیم های مطرح آسیا گردد.

    پیشینه فوتبال در ایران

    بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، فوتبال ایران در زمینه ملی و همچنین باشگاهی پیشرفت بسیاری داشت و تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه، ۲۰۰۶ آلمان، ۲۰۱۴ برزیل و ۲۰۱۸ روسیه حضور داشت.

    تیم ملی فوتبال ایران

    فوتبال ایران نیز در زمینه تیم های باشگاهی، تیم های بزرگی همچون تیم پرسپولیس، استقلال، سپاهان، ذوب آهن دارد، که در آسیا موفقیت های زیادی بدست آورند و دو تیم بزرگ پایتخت استقلال و پرسپولیس دو قطب فوتبال ایران هستند، که طرفداران میلیونی در ایران و حتی خارج از ایران دارند و به همین خاطر تقابل این دو تیم از دید هواداران فوتبال بسیار حائز اهمیت و جذاب می باشد و این دو تیم باشگاهی به نوعی رقیب سنتی یکدیگر می باشند

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها