پیمان شکنی زناشویی در آقایان 22 تا 25 درصد و در خانم ها 11 تا15 درصد

پیمان شکنی زناشویی در آقایان 22 – 25 درصد و در خانم ها 11 – 15 درصد مشاهده می شود.

پیمان شکنی زناشویی در آقایان 22 تا 25 درصد و در خانم ها 11 تا15 درصد

پیمان شکنی زناشویی، بحرانی بسیار بزرگ برای ازدواج است که اگر از مرحله پیمان شکنی عاطفی به مرحله پیمان شکنی جنسی برسد، در اغلب موارد منجر به فروپاشی ازدواج خواهد شد.

پیمان شکنی زناشویی  یکی از بحران های ازدواج است که در اغلب موارد باعث فروپاشی خانواده می شود. زمانی که پیمان شکنی زناشویی اتفاق می افتد با این که مقصر اصلی شخصی است که پیمان شکنی کرده ولی ممکن است همسر او هم سهمی در این پیمان شکنی داشته باشد.

اگر پیمان شکنی زناشویی هنوز در مراحل اولیه است و خیلی پیش نرفته است که تبدیل به فاجعه شود میتوانید از این هشدار برای بهبود رابطه خد استفاده کنید و با ترمیم مشکلات موجود بین خودتان این تهدید را از بین ببرید. 

پیمان زناشویی بین دو نفر به این معنی است که رابطه جنسی و رابطه عاطفی و رابطه لمسی فقط محدود به همسرمان باشد و شخص سومی نباید در این رابطه حضور پیدا کند.

از آنجا که عشق از نظر خانم ها ماهیت رومانتیک دارد نسبت به پیمان شکنی زناشویی حساسیت سختگیرانه تری دارند و حتی رابطه عاطفی شوهرشان با شخص سوم به صورت پنهانی برایشان معنی خیانت دارد ولی از آنجا که عشق از نظر مردان ماهیت اروتیک دارد معمولا در مورد پیمان شکنی زناشویی برای خودشان سهل انگارانه تر برخورد می کنند و تا زمانی که بین خودشان و نفر سوم رابطه جنسی جسمی برقرار نشده باشد ، کارشان را پیمان شکنی زناشویی نمی دانند. 

منشا تمام پیمان شکنی های زناشوی کمبود عشق و صمیمیت است ، در رابطه ای که عشق و صمیمیت در آن موج بزند حتی اگر یک سال هم نزدیکی فیزیکی وجود نداشته باشد ، زوجین درگیر پیمان شکنی زناشویی نمیشوند. 

از سویی دیگر رشد عاطفی بالا در زنان باعث کاهش احتمال پیمان شکنی زناشویی از جانب ان ها می شود.

درجات مختلف پیمان شکنی زناشویی

عشق از نظر زنان به ترتیب سه بعد صمیمیت ، تعهد و میل جنسی را در بر می گیرد ولی از نظر مردان ترتیب آن متفاوت است. در تعریف مردان از عشق میل جنسی قبل از صمیمت و تعهد قرار می گیرد به همین دلیل در روابط فرازناشویی که مرتبط با خودشان باشد سهل انگارانه تر رفتار می کنند. 

روابط فرازناشویی که به منزله پیمان شکنی زناشویی شناخته می شوند درجات مختلفی دارند از جمله :

1 – بی وفایی : مثل روابط یک شبه که صرفا ارتباط جنسی است . در این روابط معمولا همسر دور است و برای حذف هیجان خواهی و لذت طلبی زودگذر برقرار می شود که در افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی و ضد اجتماعی بیشتر مشاهده می شود. 

2 – پیمان شکنی زناشویی : عاشق شدن و شیفتگی که با دوستی شروع می شود و به رابطه جنسی می رسد. در این روابط ارتباط با یک دوستی یا درددل ساده شروع می شود و با توجه به نیاز عاطفی طرفین رابطه عمیق تر می شود و علاقه بدون قصد قبلی ایجاد می شود.

احساس صمیمیت بین دو نفر باعث تداوم و حفظ رابطه می شود. این روابط در شخصیت وابستهت و شخصیت نمایشی بیشتر دیده می شود. 

در بی وفایی آسیب کم تر و بخشش بیشتر است ولی در پیمان شکنی زاشویی آسیب بیشتر و بخشش کمتر می شود. 

پیمان شکنی زناشویی در آقایان 22 – 25 درصد و در خانم ها 11 – 15 درصد مشاهده می شود. 

3 – پیمان شکنی عاطفی : بر خلاف دو مورد قبلی در این نوع پیمان شکنی ارتباط فیزیکی وجود ندارد و به دلیل وجود مولفه های عاطفی مانند صمیمیت ودلبستگی به شخصی غیر از همسر ایجاد می شود. پیمان شکنی عاطفی زمانی ایجاد می شود که توجه ، وقت و عشق رمانتیک مورد نیاز فرد توسط همسر ارضا نشود.

انواع پیمان شکنی زناشویی

پیمان شکنی زناشویی بر اساس انگیزه های فرد طبقه بندی می شود . هر فردی با توجه به شخصیتش ، انگیزه های مختلفی برای پیمان شکنی زناشویی  دارد . از جمله : 

1 - پیمان شکنی از روی کنجکاوی : دوستی در شبکه های اجتماعی که بیشتر ذهنی است تا عینی ، پیام های تلفنی و چت های جنسی که نیازی به تعامل جسمی ندارد. این نوع پیمان شکنیدر شخصیت اسکیزوئید و اجتنابی بیشتر دیده می شود. 

2 – پیمان شکنی برای خاتمه دادن به ازدواج : فرد به هر علتی از ازدواجش پشیمان از و قصد به همزدن رابطه را دیاد. 

3 – پیمان شکنی مرتبط با بحران های زندگی : مانند مردی که در بحران 40 سالگی یا دوره بارداری همسرش پیمان شکنی میکند. باور غلطی بین زوجین وجود دارد که تصور میکنند داشتن رابطه جنسی در حاملگی اشتباه است میتواند مردان را به سمت پیمان شکنی سوق بدهد.

4 – پیمان شکنی احساسی : کمبود صمیمیت در رابطه زوجین . 

5 – پیمان شکنی جنسی : کمبود رابطه جنسی به اندازه و با کیفیت . اغلب پیمان شکنی آقایان از این نوع است. 

6 – پیمان شکنی جنسی ، احساسی : به دلیل کمبود میل جنسی و صمیمیت همسر ایجاد می شود. 

7 – پیمان شکنی تلافی جویانه : در واکنش به تعهد نداشتن همسر روی میدهد و برای لجبازی و تلافی کردن عدم تعهد همسر روی میدهد.

 پیمان شکنی زناشویی, رهایی از پیمان شکنی زناشویی, پیمان‌شکنی در زناشویی

عوامل پیمان شکنی زناشویی

برای رخ دادن بحران پیمان شکنی زناشویی 3 عامل کنار هم قرار می گیرند. 

عوامل درونی پیمان شکنی زناشویی

برخی عوامل درونی باعث می شوند که فرد از نظر شخصیتی مستعد خیانت باشد از جمله: 

تنوع طلبی :  این دسته افراد اگر آب ببینند شناگران ماهری هستند و اگر خیانت نمی کنند به این دلیل است که شرایطش برایشان فراهم نشده است. معمولا علایمی از جمله اضطراب ، افسردگی ، آسیب پذیری ، سطح تجریه و هیجان منفی بالا در این افراد دیده می شود. 

هیجان خواهی : میل به هیجان در برخی شخصیت ها زیاد است و از داشتن رابطه جنسی با یک نفر خیلی زود خسته می شوند.

عامل بازدارندگی ضعیف : افرادی که عامل بازدارنده از خیانت یا داشتن تعهد در وجودشان کم است . این شرایط در اختلال شخصیت وابسته ، اختلال شخصیت نمایشی ، اختلال شخصیت ضد اجتماعی ، اختلال شخصیت اسکیزوتایپال ( باور دارند که داشتن رابطه جنسی برایشان ضروری است ) واختلال شخصیت مرزی بیشتر دیده می شود.

خودشیفتگی: احتمال این که افراد خودشیفته روابط زناشویی را تجربه کنند بیشتر است . از آنجا که افراد خودشیفته فقط نیازهای خودشان را می بینند و فکرمیکنند هیچ دلیلی منبی بر برآورده نشدن نیازهایشان وجود ندارد میتوانند به خودشان از طریق نوفر سوم لذت برسانند حتی اگر همسرشان آسیب ببیند.

دلبستگی بزرگسال: افراد با شخصیت سبک دلبستگی ایمن کمترنی تمایل به روابط  فرازناشویی دارد. آن ها ار بودن در رابطه احساس اطمینان و آرامش دارند که همین مسئله مانعی بزرگ در برابر پیمان شکنی است. افراد با سبک دلبستگی نا ایمن و اجتنابی بیشترین کششر را به روابط فرازناشویی داند.

عزت نفس : افرادی که عزن نفس پایین تری دارند احتمال این که وارد روابط فرازناشویی شوند بیشتر است آن ها از پیمان شنی به عنوان روشی برای افزایش عزت نفس خود استفاده میکنند. 

رهایی از پیمان شکنی زناشویی, درجات مختلف پیمان شکنی زناشویی

برخی عوامل هستند که وقتی برای یک فرد ایجاد می شود او را به سمت پیمان شکنی زناشویی پیش می برد به عنوان مثال فردی که مستعد پیمان شکنی زناشویی است زمانی که رابطه اش را همسرش خراب شود به سمت پیمان شکنی زناشویی سوق پیدا میکند. 

یا شخصی که مستعد پیمان شکنی است در صورتی که در یک الگوی ارتباطی معیوب قرار بگیرید به سمت پیمان شکنی زناشویی پیش می رود. 

عوامل تسهیل کننده پیمان شکنی زناشویی

این عوامل میتوانند اجتماعی ، اقتصادی یا فرهنگی باشند.

هنجارهای اجتماعی و فرهنگی : پیمان شکنی زناشویی برای مردان راحت تر است چون  هنجارهای اجتماعی به نفع آنهاست . 

باورهای اعتقادی : باورهای اعتقادی به نفع مردان است مثل داشتن صیغه در کنار همسر یا حجاب که برای زنان پوشاندن تمام بدن است و برای مردان پوشاندن آلت تناسلی . 

دسترسی داشتن : هر چه دسترسی به نفر سوم راحت تر باشد پیمان شکنی زناشویی راحت تر می شود.

تکنولوژی های ارتباطی : شبکه های اجتماعی مختلف ، برقراری ارتباط در تمام جهان با افراد بسیار زیادی را ممکن میکند که میتواند باعث تسهیل پیمان شکنی زناشویی شود. 

شرایط مالی: موقعیت خوب اقتصادی از جمله عوامل تسهیل کننده است. 

نوع شغل : مشاغلی که در آن ها زن و مرد ارتباط بیشتری با هم دارند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها