با اجازه‌ی "آقای سفیر"؛ چین درباره کرونا صادق نبود

جعفرزاده ایمن آبادی نماینده رشت میگوید: با اجازه از سفیر چین باید بگوییم که متاسفانه چینی‌ها با ما صادق نبودند.  وی ادامه داد: متاسفانه چین اطلاعات درستی نداد به همین خاطر دنیا امروز کشته های زیادی میدهد. نماینده رشت میگوید: سفیر چین امروز متاسفانه در برخی امور داخلی ما اظهار نظر می‌کند و به همین دلیل ما از وزیر امور خارجه خواسته‌ایم تا تذکرات کافی را در این رابطه مطرح کند.

 با اجازه‌ی "آقای سفیر"؛ چین درباره کرونا صادق نبود

 "غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی" نماینده رشت در مجالس نهم و دهم شورای اسلامی است. او از جانبازان دفاع مقدس و مدتی نیز رئیس بنیاد شهید استان گیلان بود. جعفرزاده ایمن‌آبادی رئیس فراکسیون مستقلین ولایی در مجلس می‌باشد. با او درباره اصطلاح "شوخی تلخ" که معاونت وزارت بهداشت بکار برد و وظایف دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی در این حوزه گفتگو کردیم.

گفتگو از سعید قلیچی/

دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی بود که برای نخستین بار خبرهایی درباره شیوع یک بیماری ویروسی جدید در شهر ووهان چین منتشر شد. زمانی که آمار قربانیان ویروس کرونا از مرز یک هزار نفر عبور کرد، سازمان جهانی بهداشت برای بیماری ویروسی جدید نام رسمی کووید ۱۹ را انتخاب کرد. ۳۰ ژانویه ۲۰۲۰ سازمان جهانی بهداشت با انتشار بیانیه‌ای، اعلام کرد که شیوع کروناویروس جدید جهان را در یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی قرار داده است. این سازمان بین المللی همچنین در ۱۱ مارس سطح شیوع این بیماری را دنیاگیری اعلام کرد. آخرین روز بهمن ماه سال گذشته بود که خبرهایی درباره فوت ۲ بیمار با عوارض تنفسی در یکی از بیمارستان‌های شهر قم منتشر شد و زمزمه‌هایی درباره مرگ این بیماران به علت کروناویروس مطرح شد. اسفندماه و پس از آن در دوران تعطیلات نوروزی آمارهای مختلفی درباره رشد آمار مبتلایان به ویروس کرونا در شهرها و استان های مختلف ایران منتشر شد.

موجی که "شوخی تلخ" به راه انداخت

 

همه چیز هم از یکشنبه هفته گذشته آغاز شد. زمانی که سخنگوی وزارت بهداشت ایران آمار دولت چین را «شوخی تلخ» با دنیا خواند. پس از آن بود که سفیر چین در ایران با لحن تندی به این سخنان او واکنش نشان داد. پس از اظهار نظر سفیر چین بود که حمید سوری، عضو ستاد ملی کرونا و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، روز سه‌شنبه، ۱۹ فروردین، به ایرنا گفت: «یک نوع خدشه» در داده‌های دولت چین درباره کرونا وجود داشت و هرچه جلوتر ‌رفتیم، متوجه می‌شدیم واقعیت اپیدمی با گزارش‌های چینی‌ها همخوانی ندارد. همچنین مینو محرز، عضو دیگر کمیته ملی مبارزه با کرونا است نیز به خبرگزاری ایلنا گفته است که؛ از چینی‌ها انتظار نمی‌رفت که اطلاعات دقیق بدهند و ما می‌دانیم که نباید به داده‌های آنها اتکا کنیم. حالا پس از گذشت یک هفته ماجرا هنوز ادامه دارد و حالا عده‌ای از نمایندگان مجلس در تذکری به وزیر خارجه خواستار احضار سفیر چین شده‌اند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس دهم در گفتگو با «مستقل آنلاین» با اعلام این موضوع گفت:

تعدادی از نمایندگان مجلس از وزیر امور خارجه کشورمان خواسته‌اند تا به سفیر چین تذکرات کافی را داده و از اظهار نظر و دخالت او در امور داخلی کشورمان جلوگیری کند.

دو دلیل تاخیر در تصمیم های اجتماعی برای مقابله با کرونا در آخرین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره مقابله با شیوع ویروس کرونا، ارزیابی اقدامات حمایتی دستگاه‌ها از اقشار ضعیف و آسیب پذیر آمده است که همه دستگاه‌ها و نهادها سعی کرده‌اند که از اقشار نیازمند حمایت کنند اما در عین حال اقدامات صورت گرفته از یک‌ سو تابع سیاست اجتماعی مشخص و روشنی نبوده و از سوی دیگر اقدامات ماهیتی تأخیری، پسینی و منفعلانه‌‌ داشته‌اند.

جعفرزاده ایمن آبادی با درست خواندن این گزاره در گزارش بازوی پژوهشی مجلس شورای اسلامی می‌گوید:

حقیقت این است که عمده تصمیم‌های گرفته شده در ستاد مقابله با کرونا ماهیت تاخیری داشته و پس از وقوع و فراگیر شدن، سیاست‌گذاری‌های اجتماعی انجام می‌گرفته است.

رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس دهم تصریح کرد:

این موضوع دو دلیل عمده دارد؛ دلیل اول اینکه شیوع این بیماری ماهیتی جدید داشت و آشنایی قبلی با آن برای اخذ تصمیمات مشخص از قبل وجود نداشته است.

دوم اینکه ما می‌توانستیم با استفاده از تجربیات چینی‌ها تصمیمات صحیح را سریع‌تر اتخاذ کنیم، اما با اجازه از سفیر چین باید بگوییم که متاسفانه چینی‌ها با ما صادق نبودند.

وی ادامه داد: سفیر چین امروز متاسفانه در برخی امور داخلی ما اظهار نظر می‌کند و به همین دلیل ما از وزیر امور خارجه خواسته‌ایم تا تذکرات کافی را در این رابطه مطرح کند. اگر چینی ها بیشتر صداقت داشتند، این بیماری کشته‌های کمتری در تمام کشورهای جهان می‌داشت که متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

در کشور سازمان تامین اجتماعی نداریم

 

در بخش دیگری از گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درباره مشخص نبودن ساز و کار حمایتی نهادها و دستگاه‌هایی مانند بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، شهرداری‌ها، بنیاد مستضعفان، آستان قدس رضوی و ... اشاره شده است؛ سازمان‌ها و نهادهایی که به طور موازی در حال خدمت رسانی به اقشار ضعیف جامعه هستند، اما هماهنگی کافی با یکدیگر و دولت را ندارند. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، علت اصلی این ناهماهنگی را عدم اجرای ماده ۷ قانون هدفمندی یارانه‌ها و ایجاد سازمان تامین اجتماعی در کشور توسط دولت‌ها می‌داند.

به گفته جعفرزاده ایمن آبادی؛ امروز در کشور سازمانی به عنوان سازمان تامین اجتماعی نداریم، تمامی تابلوهایی که امروز مشاهده می‌شود در حقیقت تنها مربوط به خدمات درمانی تامین اجتماعی است.

این نماینده مجلس دهم ادامه داد: قرار بود طبق قانون سازمان تامین اجتماعی در کشور شکل بگیرد و تمام این سازمان‌ها در آنجا جمع شده و ارائه خدمات کنند، اما نداشتن سازمانی تحت عنوان سازمانی که به صورت متمرکز خدمات را به اقشار ضعیف و نیازمند کشور ارائه کند در عمل موجب موازی کاری شده و به اعتقاد من خسارت بزرگی را به کشور وارد کرده است که به سادگی جبران پذیر نمی‌تواند باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها