رحمت اله حافظی از نامحرم شدن مردم میگوید

رحمت اله حافظی میگوید ملاحظه کاری و مخفی کاری در نظام سلامت ما سابقه دارد. سالها پیش با پیدا شدن بیماران اچ آی وی مثبت عده ای تا مدت طولانی انکار میکردند و موضع سختی داشتند. گرچه فارغ از حوزه سلامت همه‌ی دولتها چنین رویه ای را داشته اند.

رحمت اله حافظی از نامحرم شدن مردم میگوید

شیوع کرونا و ابتلا به این ویروس به یک مسئله جهانی و هشدار امنیتی تبدیل شده و صدر اخبار رسانه‌های دنیا به این ویروس و تاثیرات آن بر جنبه‌های مختلف سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی اختصاص یافته است. در ایران نیز با تشکیل ستاد ملی مبارزه با کرونا، ظرفیت‌های اجرایی و مدیریتی کشور به کنترل این ویروس اختصاص یافته است. اما آنچه محل شبهات و اختلاف است، عدم اطلاع‌رسانی دقیق در خصوص اعلام آمار مبتلایان، کشته‌شدگان و حتی زمان دقیق ورود این ویروس به کشور است.

با رحمت‌الله حافظی در این‌باره گفتگو کردیم. «حافظی»، پزشک و عضو شورای چهارم شهر تهران است که حضور طولانی مدت در جبهه‌های جنگ داشته و از فعالان انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود. او همچنین به مبارزه با فساد سیاسی در شورای چهارم تهران معروف بوده و به عنوان یک چهره‌ی اصولگرای ضد فساد میان تمامی جناح‌های سیاسی از محبوبیت بسیاری برخوردار است.

گفتگوی ما با این پزشک فعال سیاسی را بخوانید:

حافظی درباره نحوه اطلاع‌رسانی اپیدمی و مواجهه دولت با آن می‌گوید:

 ملاحظه کاری‌ها اقدام جدیدی نیست حتی به سال‌ها قبل اگر برگردیم و زمانی که شیوع ایدز مطرح شد و گفته شد که بیماران مبتلا به ایدز در کشور وجود دارند، عده‌ای در برابر این امر به شدت موضع گرفتند و آن را انکار کردند بعد از مدتی که به اصطلاح دم خروس پیدا شد، موضوع را کتمان کردند. 

بنابراین پنهان‌کاری چیز جدیدی نیست و همه دولت‌ها چنین اقداماتی را انجام داده‌اند و به نظر می‌رسد که این امر ناشی از نامحرم دانستن مردم و عدم شفافیت است در حالیکه اگر مشکلی که وجود دارد راحت و سریع با مردم در میان گذاشته شود و مردم و افکار عمومی توجیه شوند قطعا کمک مردم می‌تواند در مهار مشکل موثر باشد.

او افزود

متاسفانه این نگرش غلط طی سه دهه گذشته وجود داشته است و امیدواریم از این اتفاقاتی ناخوشایندی که رخ می‌دهد و اخیرا هم زیاد شاهد آن هستیم درس عبرتی گرفته شود و صادقانه با مردم صحبت کنند.

حافظی با اشاره به پنهان‌کاری در دیگر حوزه‌ها، اظهار داشت:

 ایدز را به عنوان یک مثال عرض کردم. در سایر مسائل نیز لاپوشانی وجود دارد. مثلا اتفاقاتی که در دوره قبل شهرداری رخ داد نیز چنین پنهانکاری وجود داشت. گزارش متقن و غیرقابل انکار حسابرس را وقتی بیان می‌کردیم منکر می‌شدند. کرونا هم از این قاعده مستثنی نیست.

عضو پیشین شورای شهر تهران درباره طب اسلامی توضیح داد:

 اصولا چیزی به نام طب اسلامی نداریم. آنچه به عنوان طب اسلامی معرفی می‌شود تنها چند حدیث و روایت است که محدود به توصیه‌های بهداشتی ائمه و پیامبر اسلام(ص) می‌شود. چند تن از مراجع دینی متقن و موثق چنین چیزی را تایید می‌کنند. 

حافظی خاطرنشان ساخت:

 البته طب اسلامی و سنتی در برخی از دانشگاه‌ها تدریس می‌شود و در برخی از موارد طب سنتی توصیه‌هایی درباره استفاده از گیاهان دارویی موثر دارد. به عنوان مثال گیاه دارویی شیرین بیان در داروسازی استفاده می‌شود اما طب اسلامی در مجموع مشتمل از برخی موارد کلی است و راهکارهای این طب به درمان موثر منجر نمی‌شود.

 این پزشک متخصص درباره علت عدم اعتماد عمومی به آمارهای وزارت بهداشت از مبتلایان به کرونا در کشور، بیان داشت: 

در کل دنیا اعلام شده که آمار کشته‌شدگان بیماران مبتلا به این ویروس ۲ درصد است نه کمتر و نه بیشتر؛ اما در ایران گفته می‌شود که آمار کشته‌شدگان بیشتر از ۲ درصد است. در اینجا دو احتمال وجود دارد یا آمار مبتلایان به کرونا به درستی اعلام نمی‌شود و در دسترس نیست یا آمار کشته‌شدگان با واقعیت انطباق ندارد. اخبار شیوع ویروس کرونا در ایران باید از روز اول به درستی و با شفافیت اعلام می‌شد تا چنین شائبه‌هایی ایجاد نشود. 

پنهان‌کاری در اعلام ورود ویروس به کشور و ارائه اطلاعات درست و شفاف از روز اول، باعث شده است که مردم به آمارهای رسمی اعلام شده اعتماد نداشته باشند.

عضو شورای چهارم شهر تهران در پاسخ به این سوال که اخیرا در سنای آمریکا وزیر امنیت ملی بخاطر عدم ارائه اطلاعات شفاف از امکانات مقابله‌ای این کشور با کرونا مورد سوال قرار گرفت،آیا مجلس ما می‌تواند وزارت بهداشت که دستگاه سلامت کشوراست اینگونه شفاف به چالش بکشد، گفت: 

ویدیویی که در آن یکی از مسئولان امنیت ملی آمریکا توسط یک سناتور با بمباران سوال مواجه می‌شود را دیدم. صراحت و قاطعیت در طرح سوالات و بازخواست این مسئول امنیت ملی آمریکا به حدی بود که تعجب من را برانگیخت. قطعا چنین وظیفه‌ای در ایران بر عهده نمایندگان مجلس است که وزیر بهداشت را به عنوان متولی و مسئول در برابر پدیده شیوع ویروس کرونا به مجلس فرابخوانند و از او سوال کنند. 

او درباره اینکه نمایندگان مجلس دهم فاقد انگیزه کافی برای ادامه مسیر هستند، اظهار داشت: 

با وجود تمام مشکلات و انتقادات باید توجه داشت که نمایندگان مجلس دهم تا خرداد ماه و تشکیل مجلس یازدهم، نمایندگان مردم در مجلس هستند و باید شرعا و قانونا وظایف نمایندگی خود را انجام دهند.

حافظی درباره راهکارهای برون‌رفت از بحران موجود عنوان کرد: 

 اطلاع‌رسانی درست و صحیح اولین گام است. به عنوان اولین اقدام صدا و سیما باید یک شبکه را به صورت ۲۴ ساعته در اختیار وزارت بهداشت بگذارد تا هم اخبار لحظه به لحظه مخابره شود و هم آموزش‌های لازم در اختیار شهروندان قرار بگیرد فکر می‌کنم برای این کار شبکه سلامت مناسب‌ترین گزینه است. در حال حاضر می‌بینیم که مردم در این مسئله از مسئولین کشور جلوتر هستند و پیشاپیش اطلاعات و توصیه‎‌های لازم را به واسطه فضای مجازی دریافت می‌کنند و با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. 

او درباره قرنطینه و مخالفت‌ها با این روش، گفت:

 اقدام بعدی قرنطینه شهرهایی است که ویروس کرونا در آن شهرها شیوع بیشتری دارد. در این اثنا شاهد بودیم که یکی از مسئولین وزارت بهداشت قرنطینه را شیوه قرون وسطایی توصیف کرده است اما خود او وقتی به ویروس کرونا مبتلا شد به قرنطینه رفت. اگر قرنطینه شیوه قرون وسطایی است چرا خود او از این روش استفاده کرده است؟ قرنطینه به معنای این نیست که شهر را تعطیل کنیم بلکه به معنای بستن راه‌های خروجی و ورودی شهر و کنترل شریان‌های آن است تا از ورود بیماران به شهرها و خروج مبتلایان از شهر جلوگیری شود. در حال حاضر ماسک و اقلام بهداشتی مورد نیاز از شهرهای دیگر به سمت تهران سرریز شده‌اند در حالیکه تا چند وقت دیگر خود این شهرها نیاز مبرمی به اقلام بهداشتی پیدا خواهند کرد. 

این پزشک متخصص در خصوص طرح کنترل خانه به خانه هشدار داد:

 در حال حاضر روشی که به عنوان طرح کنترل خانه به خانه معرفی شده است خود می‌تواند عامل انتقال بیماری باشد. طرح کنترل خانه به خانه به مانند یک بمب انتقال بیماری عمل خواهد کرد و نه تنها پیشگیرانه نیست بلکه فاجعه‌ای به بار خواهد آورد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها