چرا اصرار در ارایه لیست انتخاباتی برای مجلس؟

زیباکلام از خودکشی اصلاح طلبان میگوید

زیبا کلام میگوید از نظر من اصرار اصلاح‌طلبان برای لیست دادن و مشارکت فعال در انتخابات نوعی خودکشی بود برای اینکه مشخص بود که کسی به این‌ها رای نخواهد داد. اصلاح طلبان در حقیقت خودشان را گول میزنند.

زیباکلام از خودکشی اصلاح طلبان میگوید

«صادق زیباکلام»، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و تحلیلگر مسائل سیاسی است که درباره مجلس یازدهم و نقش آن در موازنه‌ی سیاسی کشور با ایشان صحبت کردیم.

وی در گفتگو با خبرنگار مستقل‌آنلاین درباره چالش‌هایی که مجلس یازدهم در فضای سیاسی کشور ایجاد خواهد کرد، گفت:

 از ماه‌ها قبل با توجه به ریزش حامیان اصلاح‌طلبان در سطح جامعه که در حقیقت بعد از انتخاب آقای روحانی در اردیبهشت ۹۶ شروع شده بود، و شعار معروف "اصلاح‌طلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا" و ادامه آن شعار، به تدریج به این جمع‌بندی رسیده بودم که بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان بر خلاف سال ۹۴ و ۹۶ دیگر در انتخاباتی شرکت نخواهد کرد. متاسفانه رهبری اصلاحات و جریانات اصلاح‌طلب به جای اینکه به این مسئله بپردازند که چرا بدنه اجتماعی‌شان نسبت به صندوق رای ناامید شده و چرا در اعتمادشان نسبت به رهبری اصلاحات و جریان اصلاحات خلل وارده شده است، باری به هر جهت کردند، مسئله را جدی نگرفتند تا وارد انتخابات اسفند ماه شدیم.

این تحلیلگر مسائل سیاسی بیشترین آراء شرکت کنندگان در انتخابات را متعلق به اصولگرایان افراطی دانست و اظهار داشت: 

 شاید اصلاح‌طلبان امیدوار بودند که چهره‌هایی چون مجید انصاری، کواکبیان و... بتوانند رای بیاورند اما مشخص بود که نارضایتی و سرخوردگی از اصلاح‌طلبان خیلی زیاد است؛ لذا کسانی‌که پای صندوق‌های رای حاضر شدند طرفداران سنتی اصولگرایان بودند. آن‌ها هم مقدار زیادی از رهبری کلاسیک اصولگرایان چون حداد عادل، علی لاریجانی، احمد توکلی، مهندس باهنر و... سرخورده شده بودند؛ بنابراین بر خلاف لایه‌های اجتماعی اصلاح‌طلب که وقتی از رهبرانشان سرخورده شدند، در انتخابات شرکت نکردند این قشر بنابر وظیفه شرعی رای دادند اما به جای رای به اصولگرایان کلاسیک، به اصولگرایان تندرو رای دادند. بارها گفته بودم که جریان تندرو زمام امور مجلس را در دست خواهند داشت.

زیباکلام در خصوص کشمکش‌های احتمالی در مجلس یازدهم، توضیح داد:

در ابتدای مجلس یازدهم کشمکشی بین طرفداران قالیباف و احمدی‌نژاد (آقاتهرانی) به وجود خواهد آمد و پیروز آن احمدی‌نژادی‌ها خواهند بود، نیروی این‌ها در مجلس یازدهم بیشتر از آقای قالیباف خواهد بود. افراد منتخب پیش از شروع مجلس یازدهم در خرداد ماه، هجمه سنگینی را علیه روحانی ادامه خواهند داد، رویکرد حمله به روحانی از زمان تشکیل مجلس یازدهم بسیار نیرومندتر می‌شود و ای بسا استیضاح روحانی کلید بخورد و ای بسا که مجلس رای بدهد البته فکر می‌کنم که مقام معظم رهبری و دیگر بزرگان نظام حاضر نیستند تا این حد روحانی را فلج کنند اما حملات ادامه پیدا خواهد کرد. او افزود: مجلس یازدهم چه روحانی را برکنار کند و چه نکند، در سال ۱۴۰۰ آقای روحانی دیگر نخواهد بود، معتقدم که یک فرد بسیار تندرو و شاید خود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور شود. سوال اساسی از اصولگرایان تندرو این است که حالا که دولت روحانی و مجلس نیستند چه کسی را می‌خواهید مقصر بنامید؟ سال ۹۸ را در حالی پشت سر می‌گذاریم که رشد اقتصادی کشور به منفی ۹ درصد سقوط کرده، در طول جنگ رشد اقتصادی ما ۲درصد بود. از قریب به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه سال آینده، ۱۵۰ هزار میلیارد تومان معلوم نیست از کجا باید تامین شود. کسری بودجه دولت با چاپ اسکناس و قرض از بانک مرکزی جبران خواهد شد. بنابراین سوال از تندروها این است که با این مسائل چه خواهید کرد؟ با یکی از بالاترین نرخ‌های بیکاری چه خواهید کرد؟

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بعید نیست که تندروها وادار به نرمش قهرمانانه مقابل ترامپ شوند، خاطرنشان ساخت:

اما برعکس برجام، علیه توافق خودشان با آمریکا اقدام نمی‌کنند، توافق آن‌ها کار خواهد کرد و واقعی خواهد بود، مقداری وضع اقتصادی بهبود خواهد یافت تا به مردم بگویند منشاء مشکلات دولت و اصلاح‌طلبان بوده‌اند. خیلی‌ها به تندروها اعتماد خواهند کرد چرا که تندروها نگران خیزش مجدد حاشیه‌نشین‌ها و محرومین جامعه هستند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی درباره چالش‌های پیش روی اصلاح طلبان بعد از انتخابات مجلس یازدهم، گفت:

اصلاح‌طلبان مدت‌ها بود که شاهد از دست دادن طرفداران خود بودند وقتی که اصلاح‌طلبان در اعتراضات سال ۹۶ شعار "اصلاح‌طلب اصولگرا دیگه تموم ماجرا" را شنیدند، فکر کردند که تنها شعار است اما این شعار تا به امروز ادامه پیدا کرده و فراگیرتر شده است، شوربختانه اصلاح‌طلبان حتی یکبار نخواستند خیلی جدی به پرسش چه باید کرد بپردازند که با توجه به اینکه محبوبیت ما انقدر کاهش پیدا کرده است، باید چه کار کنیم و چرا محبوبیت ما در حال از بین رفتن است بخشی از آن به خاطر عملکرد روحانی است اما اگر عمیق‌تر نگاه کنیم چرا نظر مردم نسبت به ما برگشته است متاسفانه اصلاح‌طلبان هیچ وقت نخواستند واقعیات جامعه را بپذیرند. به نظر من اصرار اصلاح‌طلبان برای لیست دادن و مشارکت در انتخابات نوعی خودکشی بود برای اینکه مشخص بود که کسی به این‌ها رای نخواهد داد

زیباکلام مشارکت اصلاح‌طلبان در انتخابات را نوعی سرمایه‌گذاری سیاسی نامید و عنوان کرد:

اصلاح‌طلبان می‌گویند از باب وظیفه و تکلیف در انتخابات شرکت کرده‌اند اما ممکن است در کنار وظیفه و تکلیف نیت‌های سیاسی هم در کار بوده باشد که بخواهند به مسئولین نظام پیام بدهند که ببینید ما در بزنگاه‌ها همراه شما هستیم و در واقع خواسته‌اند که یک به علاوه کنار اسمشان ثبت شود یعنی به نوعی دست به سرمایه‌گذاری سیاسی زدند.

او با بیان اینکه تقویت ارتباط با بدنه اجتماعی بهانه است، اظهار داشت:

این که می‌گویند باید ارتباطمان را با بدنه جامعه تقویت کنیم نوعی لفاظی است، نمی‌شود گفت اصلاح‌طلبان نمی‌دانستند که اگر در انتخابات شرکت کنند، محبوبیت شان از آنچه هست کمتر خواهد شد. آن‌ها می‌دانستند که بخش قابل توجهی از بدنه اجتماعی، نظاره‌گر آن‌هاست که آیا در انتخابات شرکت می‌کنند یا خیر؛ علیرغم این آگاهی در انتخابات شرکت کردند. به نظر من صحبت‌هایی از این دست که می‌خواهیم ارتباطمان را با بدنه اجتماعی تقویت کنیم بهانه است.

زیباکلام در پایان گفت:

من معتقدم که این‌ها راه حل نیست، اصلاح‌طلبان در حقیقت خودشان را گول می‌زنند. این صحبت‌ها بهانه‌ای است که در انتخابات شرکت کنند برای اینکه از عقوبت عدم مشارکت در انتخابات نگران بودند. اصلاح‌طلبان در گام اول باید صورت مسئله را بپذیرند یعنی قبول کنند که به شدت از محبوبیت آن‌ها کاسته شده است سپس با یکدیگر بنشینند و کاری که سال‌ها پیش باید انجام می‌دادند را انجام دهند؛ یعنی بپرسند که ما را چه می‌شود و چرا جامعه دانشجویان، تحصیل‌کردگان و بدنه اجتماعی، از ما بریده‌اند؟ تا جایی که من می‌دانم هیچ یک از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب به دنبال این پرسش نرفتند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها