گزارش نیویورک‌تایمز از جشنواره برلین 2020؛

خرس طلای جشنواره برلین به فیلم شیطان وجود ندارد ساخته محمد رسول‌اف رسید

جشنواره بین‌المللی فیلم برلین امسال دیروز برندگان خود را شناخت و فیلم شیطان وجود ندارد ساخته محمد سول‌اف از ایران جایزه خرس طلای بهترین فیلم جشنواره را دریافت کرد. نیویورک تایمز گزارش دارد از برندگان جشنواره امسال.

جشنواره برلین

سرویس فرهنگی مستقل‌آنلاین: خرس طلایی بهترین فیلم بلند در جشنواره بین المللی فیلم برلین روز شنبه به فیلم شیطان وجود ندارد ساخته کارگردان ایرانی محمد رسول‌اف رسید. فیلم زندگی افرادی را روایت می‌کند که مامورین انجام مراسم اعدام در زندان‌ها هستند.

شیطان وجود ندارد ساخته محمد رسول اف

رسول‌اف، که در سال 2019 به دلیل تبلیغات ضدحکومتی در ایران به زندان در محکوم شد و ممنوعیت ساخت فیلم و خروج از کشور را داشت، نتوانست در این مراسم شرکت کند. این فیلم در حالی که رسول‌اف در حال طی مراحل تجدیدنظر در حکمش بود به طور مخفیانه ساخته شد.

[ محمد رسول‌اف فیلمساز ایرانی در سال‌های گذشته با حکم زندان و ممنوعیت از کار دست و پنجه نرم کرده اما دقیقا مشخص نیست با این وجود چطور توانسته چند فیلم در همین مدت بسازد.]

غیبت محمد رسول‌اف در مراسم اختتامیه جشنواره برلین 2020

باران رسول‌‌اف در حال دریافت جایزه خرس طلای جشنواره برلین
باران رسول‌‌اف در حال دریافت جایزه خرس طلای جشنواره برلین

در یک سخنرانی احساسی هنگام دریافت جایزه ، فرزاد پاک، یکی از تهیه کنندگان فیلم، غیبت کارگردان در جشنواره برلین را بی عدالتی توصیف کرد و بازیگران فیلم را ستود و گفت که آن‌ها زندگی‌شان را برای بازی در این فیلم به‌خطر انداختند.

ریاست هیئت داوران امسال را بازیگر بریتانیایی جرمی آیرونز برعهده داشت و کنت لونرگان، برنیس بژو، بتینا بروکمپر، لوکا مارینلی، آنه‌ماری یاسر و کلبر مندونسا فیلیو دیگر اعضای هیئت داوران بودند.

خرس نقره‌ای جایزه بزرگ هیئت داوران به فیلم «هرگز به ندرت گاهی اوقات همیشه» ساخته کارگردان آمریکایی الیزا هیتمن رسید که قصه یک دختر 17 ساله در حال مسافرت به نیویورک از یک شهر کوچک پنسیلوانیا را روایت می‌کند. این فیلم پیشتر برنده جایزه ویژه هیئت داوران برای نئورئالیسم در جشنواره فیلم ساندنس بود.

جایزه بهترین بازیگر زن به پائولا بیر از آلمان به خاطر بازی در "اندین"، به کارگردانی کریستین پتزلد، داده شد. در این فیلم خانم بیر نقش یک پری دریایی افسانه‌ای را بازی می‌کند که با یک جدایی مواجه شده و عشق جدیدی را در برلین معاصر یافته‌است. جایزه بهترین بازیگر مرد به الیو گرمانو به خاطر ایفای نقش پررنگ او از نقاش ایتالیایی آنتونیو لیگابو در «دور پنهان» اهدا شد. ​

هونگ سانگ سو، فیلم‎ساز پر کار کره‌‌ای، جایزه بهترین کارگردانی فیلم را برای فیلم "زنی که فرار کرد" به خانه برد. فیلمی فروتنانه که درباره زنی است که ضمن بازدید از دوستانش با برخوردهای مختلفی مواجه می‌شود. و دامانو و فابیو دی اینوسنزو برنده جایزه بهترین فیلم نامه را برای فیلم «داستان‌های بد» شدند. فیلم درباره تجربه‌های تلخ‌ چندین خانواده از یک تابستان در زندگی در یک شهر کوچک ایتالیایی است.

فیلم دلخور نباش
فیلم دلخور نباش

جایزه بهترین فیلم داستانی با موضوع ال. جی. بی. تی. به فیلم "دلخور نباش" ساخته فرزدا شریعت فیلم‌ساز ایرانی-آلمانی اختصاص یافت که فیلم آلمانی است و بر رابطه میان یک جوان آلمانی - ایرانی و یک پناهنده ترک دارد. ​​جشنواره امسال اولین جشنواره تحت یک ساختار مدیریت جدید دوگانه بود که توسط کارلو چتری ان، مدیر هنری و ماریت ریسنبک، مدیر اجرایی، رهبری می‌شد. بسیاری از ناظران این جشنواره امیدوار بودند که این دو دوباره به این جشنواره، که در سال‌های اخیر به سهل‌انگاری متهم شده بود، جانی تازه بخشند. ​

​آن‌ها تعداد فیلم‌های نشان‌داده‌شده در برلیناله (جشنواره در آلمان به این نام شناخته شده‌است) را کاهش دادند‌، بخش جدیدی به نام مواجهه‌ها را معرفی کردند که به کارهای جسورانه زیبایی‌شناسی و ساختاری اختصاص دارد، و قول نظارت هنری دقیق‌تری را بر روی آثار دادند. اما بسیاری از منتقدان روال کار جشنواره این سال‌ها را به عنوان یک تجارت متعارف می‌دیدند. آندریاس کیلب منتقد، که در روزنامه آلمانی "فرانفرتر آلگمایین تسایتونگ" نوشته بود، استدلال کرد که این جشنواره تغییرات واقعا بزرگ و یا جایزه‌های بیشتری نسبت به سال‌های گذشته نداشته است. بسیاری هم جشنواره را به سیاسی‌کاری و دادن جوایز بر اساس مسائل و بده‌بستان‌های سیاسی متهم می‌کنند.

هیئت داوران جشنواره فیلم برلین

فضای امسال جشنواره فیلم برلین

​​​​​​​​جشنواره امسال در فضایی جدی‌تر از همیشه افتتاح شد، با یک جشن که شامل لحظاتی سکوت به احترام قربانیان حادثه تیراندازی که در ماه گذشته 9 نفر را در شهر کوچک آلمانی هاناو کشت. این جشنواره همچنین اعلام کرد که تحقیقی مستقل را در مورد بیوگرافی اولین کارگردان حاضر در تاریخ جشنواره، آلفرد بائر آغاز خواهد کرد، پس از اینکه یک روزنامه اعلام کرد که بائر جایگاه بالایی در سیتسم فیلم‌سازی دوران آلمان نازی داشته است.

مدیریت جشنواره همچنین به دلیل پذیرفتن دو فیلم در جشنواره که بخشی از پروژه‌ای بحث‌برانگیز ساخته ایلیا خوارزانوسکی کارگردان روسی است، با فشار روانی زیادی مواجه شد.

در یک کنفرانس خبری، خوارزانوسکی درباره نگرانی‌های ابراز شده در باره فیلم اعلام کرد موارد تجاوز، درد و رنج مردم، دستکاری و دیوانگی موجود در فیلم تنها بخشی از دیدگاه موجود در کل پروژه است.

DAU.Natasha یکی از دو فیلم این پروژه نمایش داده شده در این جشنواره، برنده جایزه بهترین فیلمبرداری شد. با این حال، این سال‌ها برلینال در زمان‌بندی خود خوش‌شانس بود. در روزه‌ای اخیر، تعدادی از مراسم‌ها در سراسر اروپا به دلیل نگرانی در مورد شیوع ویروس کرونا لغو شده‌است. برخی روزنامه نگاران اشاره کرده‌اند که اگر این جشنواره برای دو هفته آینده برنامه‌ریزی شده‌بود، ممکن بود به طور کامل لغو شود. ​

برخی روزنامه نگاران اشاره کرده‌اند که اگر این جشنواره برای دو هفته آینده برنامه‌ریزی شده‌بود، ممکن بود به طور کامل لغو شود.

برندگان جوایز جشنواره برلین ۲۰۲۰

  • خرس طلایی بهترین فیلم: «شیطان وجود ندارد» به کارگردانی محمدرسول‌اف

  • خرس نقره‌ای، جایزه بزرگ هیات داوران: «هرگز به‌ندرت گاهی همیشه» به کارگردانی الیزا هیتمن

  • خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی: هونگ سانگ‌سو برای کارگردانی «زنی که گریخت»

  • خرس نقره‌ای بهترین بازیگر زن: پائولا بیر در «آندین»

  • خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد: الیو جرمانو در فیلم «پنهان»

  • خرس نقره‌ای بهترین فیلمنامه: برادران دینوچنزو برای فیلمنامه «داستان‌های بد»

  • خرس نقره‌ای مشارکت برجسته هنری: یورگن یورگه برای فیلمبرداری «دائو ناتاشا»

 

منبع: nytimes

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها