شبی برای سیامک شایقی

به پاس فعالیت‌های دلسوزانه‌ کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس «سیامک شایقی» برای سینما، کانون کارگردانان سینمای ایران با همکاری بنیاد فارابی، مراسمی بزرگداشتی را برای تقدیر و تشکراز این کارگردان فقید سینما برگزار کردند.

شبی برای سیامک شایقی

سرویس فرهنگی مستقل آنلاین: شامگاه دیشب نهم تیرماه با همکاری بنیاد فارابی و کوشش کانون کارگردانان سینمای ایران، آئین بزرگداشت از سالها فعالیت دلسوزانه سیامک شایقی بعنوان کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس در سینمای ایران برگزار شد. در این مراسم هنرمندان و مدیرانی چون فاطمه معتمد آریا، همایون اسعدیان، بهمن فرمان‌آرا، حجت قاسم‌زاده، احمد حامد، ماهور موساییان، محسن امیریوسفی، رضا درمیشیان، مهدی فخیم زاده، خسرو معصومی، وحید موساییان، محمدعلی سجادی، هوشنگ گلمکانی منتقد سینما، بهروز افخمی، مرجان شیرمحمدی، ناصر غلامرضایی، نیما راد، رضا کیانیان و غلامرضا موسوی  و مدیرانی همچون علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، حبیب ایل‌بیگی قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی حضور داشتند.

امیر پوریا منتقد سینما اجرای این برنامه را برعهده داشت. رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران محسن امیریوسفی، در سخنانی گفت: تا امروز غفلت‌های صورت گرفته است که ما در شورای مرکزی تصمیم گرفتیم در شب سی‌امین سال تاسیس کانون کارگردانان سینمای ایران، با تقدیر از سیامک شایقی تا حدی جبران کنیم. و این روند در سال‌های آتی نیز قطعا ادامه خواهد داشت.

در بخشی دیگر علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمای فارابی نیز گفت: کارگردان یک اثر مهر تایید بر کل یک مجموعه است که  تحسین و انتقاد و پیشنهادات هم به او وارد خواهد است. کارگردانان بزرگ ایران با خلق آثار ماندگار نام‌شان را در تاریخ نه چندان طولانی این اثر جاویدان کردند.

همچنین افزودند: طی جلسات متعددی با کانون کارگردانان، یکی از مواردی که اتفاق نظر داشتیم این مراسم است. امشب با کوشش کانون کارگردانان سینمای ایران و به پاس بزرگداشت سالها حضور مستمر آقای شایقی در خلق آثاری با نگاه خالصانه و اصلاح‌گرایانه،  گرد هم آمده‌ایم تا صمیمانه‌ترین درودها را نثار تک تک شما عزیزان کنیم.

در قسمتی دیگر فاطمه معتمدآریا که بازیگر یکی از فیلم‌های آقای شایقی بود گفت: خوشحالم که امشب دور هم جمع شدیم تا با تقدیر از دوست و همکار خوبم سیامک شایقی، برای این آشتی فرهنگی سببی شویم. امیدوارم این کار ادامه دار باشد.

مهدی فخیم‌زاده هم در تقدیر از این برنامه بروی سن آمد و از تجربیات همکاری با آقای شایقی گفت: تصور من از سیامک یک جوان مو مشکی است و باور اینکه سی سال از حضورش در سینما گذشته، سخت است.

رسول صدرعاملی نیز بعنوان کارگردان در جملات کوتاهی گفت: خیلی خوشحالم که امشب در جمع‌تان هستم. کار پسندیده‌ای است که این مراسم با سیامک شایقی شروع شده اما لطفا ادامه‌دار باشد و امشب را همینجا تمام نکیند. اینروزها ما بیشتر از همیشه نیازمند باهم بودن هستیم.

رضا کیانیان نیز در قسمتی دیگر از مراسم افزود: سیامک دنیای شبیه چخوف دارد و امیدوارم دنیای خاص فیلم‌هایش شناخته شود. او کار بلد است و خوشحالم امشب این را یادآوری کردید.

سپس هوشنگ گلمکانی منتقد سینما و سردبیر سابق مجله فیلم که از همکاران سابق آقای شایقی بودند گفت: برایم سخت است که باور کنم من و سیامک پیشکسوت شده‌ایم. من شاهد ورود او به سینما بودم. از مجله فیلم یا به تعبیر آقای فخیم زاده "اسمش را نبر" وارد دنیای سینما شدند. در کارهای سیامک «شراره» محبوب من است و برای من مهم بود که مجله فیلمی‌ها، برای اعتبار خود فیلم خوب بسازد.

او در زمانی که انتقاد جنبه سیاسی داشت، در جانب انصاف و تعادل با لحنی نرم انتقاد می‌کرد که نشان از کار بلدی او است. امیدوارم در چهارمین دهه فعالیتش فیلمی در حد نقدهایش بسازد.

محمد علی سجادی نیز با بیان خاطراتش در قسمتی از این بزرگداشت افزود: اولین تجربه سینمایی من بعنوان دستیار آقای شایقی در فیلم «جدال» بود. نباید وقتی هنرمندی را از دست دادیم برایش مراسم بزرگداشت برگزار کنیم. ما درگیر حواشی هستیم و این باعث شده از موضوعات اصلی دور شویم. سیامک آدم ساکت و آرامی است و اینگونه افراد هستند که کار هنری می‌کنند.

در پایان مراسم صندوق اعتبار هنر کانون کارگردانان و بنیاد فارابی، هدایای را برای تقدیر از سیامک شایقی به او تقدیم کردند.

در پایان نیز آقای شایقی در حالی که می‌گفت این مراسم مرا شوکه کرده  و همچنان نیز غافلگیرام، ادامه داد: ما فیلمسازان حرف‌های ناگفته زیادی داریم که امشب اگر در یک کلمه بتوانم خلاصه کنم، فقط می‌گویم سپاس‌گزارم، سپاس گزار از تمام افراد تاثیرگذار در زندگی ام از جمله مادرم که در دوران بارداریش به سینما می‌رفته و موجب آشنایی من با این هنر شده است. از برادرم که مرا با خسرو دهقان و اساتید مهم سینما آشنا کرده است. از هادی اسلامی، جهانگیر فروهر، حمید حمزه، نعمت گرجی و … همکارانش در شورای مرکزی کانون کارگردانان یاد و قدردانی کرد.

همچنان وی در مطالبی دیگر بیان کرد: یک واحد صنفی باید مستقل از هر ارگانی بخصوص دولت باشد. من یکی از موسسین شواری مرکزی کارگردانان سینمای ایران بودم. کانون فعلی جسارت، پیشرو بودن و استقلال دارد که این ویژگی آنها را در حال حاضر بهترین کرده است. این که من با وجود فعالیت و تلاش زیادم اصطلاحا بازهم کلاهم پس معرکه است، به این خاطر است که به کسی باج نمی‌دادم و جناحی نداشتم.

آقای شایقی به یاد بهزاد رحیمیان نویسنده «رؤیای صادقه؛ سیری در مستندات سال‌های آغازین سینما در ایران» گفت: درکتاب ایشان سینما باعث ورود مدرنیته و مدنیت به ایران است. بنظر من به همین خاطرست که مواجه با مدنیت مشکلاتی را ایجاد کرده؛ زیرا جامعه ایران فضای سنتی دارد و باید تلاش کنیم تا تعادل را بین سنت و مدرنیته ایجاد کنیم تا از سینما بیشتر بیاموزیم.

در پایان از همسر، خانواده و پزشک معالجش بخاطر حمایت در این دوسال تشکر کرد؛ و ادامه داد که آخرین قدردانی را از سینما می‌کنم که در رشد من کمک کرد زیرا مرا مجبور کرد فکر کنم و افکارم را غنا ببخشم. او به من قوت قلب داد.

بعد از صحبت‌های سیامک شایقی برادر ایشان فرهاد شایقی بروی صحنه آمد و گفت: در جامعه حال حاضر ما هیولا بودن و زیستن به یک هنجار تبدیل شده و نکته قابل تامل در سیامک «شریف بودن و شریف زندگی کردن» است.

در  پایان مراسم فیلم «باغ فردوس پنج بعدازظهر» ساخته سیامک شایقی نمایش داده شد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها