در مریخ یک تکه فویل براق روی یک سنگ کشف شد

ثبت تصویری غیرمنتظره توسط مریخ نورد. ناسا: بررسی‌ها نشان می‌دهد این فویل براق قطعه‌ای از پتوی حرارتی است که به دور مریخ نورد پیچیده شده است.

در مریخ یک تکه فویل براق روی یک سنگ کشف شد

مریخ‌نورد «استقامت» تصویری از یک قطعه فویل براق چسبیده به یکی از سنگ‌های مریخی را ثبت کرد که روزنه‌های کوچکی نیز روی آن قابل مشاهده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد این فویل براق قطعه‌ای از پتوی حرارتی است که به دور مریخ نورد پیچیده شده است.

 

مهندسان پس از مشاهده تصویر فویل که توسط استقامت ثبت شده است، آن را با نمونه اصلی پتوی حرارتی ساخته شده توسط کارخانه آن مقایسه کردند. با بررسی نقاط موجود بر روی این تکه دریافتند فویل براق قطعه‌ای از همان پتوی حرارتی است که به دور مریخ‌نورد پیچیده شده بود.

مریخ

تیم مهندسان مریخ‌نورد در توییتی در روز چهارشنبه گفت: « این فویل یک تکه پتوی حرارتی است که احتمالا به دور موشک محموله پیچیده شده بود و در حین فرود از آن کنده شد.»

«اندرو گود» سخنگوی ناسا در «JPL» گفت:

« در این که تکه فویل مشاهده شده متعلق به یک پتوی حرارتی باشد، شکی نیست. اما نمی‌دانیم این تکه فویل از کدام قسمت فضاپیما آمده است. احتمالا در مرحله فرود این تکه فویل از بدنه جدا شده است. اما چطور به اینجا رسیده است؟ منطقه فرود فضاپیما تا محل پیدا شدن فویل حدود دو کیلومتر فاصله دارد و ما نمی‌دانیم این مسافت چطور طی شده است.»

این مریخ‌نورد در فوریه 2021 موفق شد در اطراف دهانه «Jezero» بر سطح مریخ فرود آمد. مهندسان برای محافظت از تجهیزات این مریخ‌نورد، آن را با پتوی حرارتی پوشش دادند. این پتوها به تنظیم دما در طول فرآیند ورود به جو مریخ و فرود بر سطح آن کمک کردند. این فرآیند در حدود هفت دقیقه طول کشید و به علت دمای بالا و دشواری آن به «هفت دقیقه وحشت» معروف شد.

استقامت اکنون درحال بررسی یک منطقه رودخانه باستانی در داخل دهانه Jezero است. تیم مهندسان امیدوار است شواهدی از حیات میکروبی باستانی در مریخ بیابد. علت بررسی منطقه‌ای با سابقه وجود آب نیز همین است. در این ناحیه امکان وجود مولکول‌های آب درون سنگ‌ها وجود دارد.

 

این ناحیه چشم‌انداز خیره‌کننده‌ای دارد. اکنون کشف یک لایه فویل براق در آن، به تعداد سوالات بی‌پاسخ دانشمندان می‌افزاید. اینکه چگونه این تکه فویل به این ناحیه رسیده است، می‌تواند تا روزی که مریخ‌شناسان خودشان از این سیاره بازدید کنند، به عنوان یک معما باقی بماند

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها