کدام واکسن خطر آلزایمر را ۴۰ درصد کم می کند؟

ما در مطالعات جدید خود دریافتیم که واکسیناسیون آنفولانزا در افراد مسن خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را برای چندین سال کاهش می دهد

کدام واکسن خطر آلزایمر را ۴۰ درصد کم می کند؟

سیناپرس نوشت: بر خلاف نظر بسیاری از مخالفان واکسن، استفاده از این داروها می تواند فواید زیادی داشته باشد. مطالعات جدید نشان می دهد که واکسن آنفولانزا ممکن است یک اثر جانبی بسیار جالب در مقابل زوال عقل داشته باشد.

 نتایج یافته های جدید محققان نشان می‌دهد افرادی که حداقل یک دوز واکسن آنفولانزا دریافت کرده اند، ۴۰ درصد کمتر از افراد غیر واکسینه شده در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر در طول یک دوره چهار ساله هستند.

 برای رسیدن به این یافته، محققان خطر ابتلا به آلزایمر را در میان بیمارانی که علیه آنفولانزا واکسینه شده بودند و کسانی که واکسینه نشده بودند، مقایسه کردند. گروه بزرگی از آمریکایی‌های بالای ۶۵ سال در سراسر کشور در این مطالعه شرکت کردند.

دکتر بوخبایندر (Bukhbinder)، استاد دانشگاه McGovern در این رابطه می گوید: ما در مطالعات جدید خود دریافتیم که واکسیناسیون آنفولانزا در افراد مسن خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را برای چندین سال کاهش می دهد. قدرت این اثر محافظتی با تعداد سال هایی که یک فرد واکسن آنفولانزای سالانه دریافت می کند افزایش می یابد .

به عبارت دیگر، میزان ابتلا به آلزایمر در بین افرادی که به طور مداوم واکسن آنفولانزا را هر سال دریافت می کردند، کمتر بود. تحقیقات بعدی باید ارزیابی کند که آیا واکسیناسیون آنفولانزا با میزان پیشرفت علائم در بیمارانی که قبلاً به زوال عقل آلزایمر مبتلا هستند، مرتبط است یا خیر.

این مطالعات در واقع ادامه تحقیقات قبلی محققان در سال ۲۰۲۰ است که به ارتباط احتمالی بین واکسن آنفولانزا و کاهش خطر آلزایمر اشاره کرده بود. این بار، نویسندگان مطالعه از مجموعه داده بسیار بزرگتری استفاده کردند که شامل شرایط سلامتی ۹۳۵ هزار و ۸۸۷ بیمار واکسینه شده و همین تعداد  بیمار غیر واکسینه شده بود.

محققان دریافتند طی چهار سال بعد از ثبت شرایط افراد فوق، تقریباً ۱/۵ درصد از شرکت کنندگان واکسینه شده به آلزایمر مبتلا شدند. در مقایسه، ۵/۸ درصد از بیمارانی که واکسینه نشده بودند نیز به آلزایمر مبتلا شدند.

در حالی که نویسندگان مطالعه می گویند واضح است که نوعی اثر محافظتی از واکسن آنفولانزا مربوط به زوال عقل وجود دارد، اما آنها نمی توانند بدون انجام تحقیقات بیشتر توضیح دهند که در اینجا چه اتفاقی می افتد.

دکتر ریک مک کورد، استاد اعصاب در مک گاورن مدیکال و پژوهشگر ارشد این تیم مطالعاتی می ‌گوید: از آنجایی که شواهدی مبنی بر این وجود دارد که چندین واکسن ممکن است از بیماری آلزایمر محافظت کنند، ما فکر می‌کنیم که این اثر خاص و ویژه واکسن آنفولانزا نیست.

در عوض، ما معتقدیم که سیستم ایمنی انسان پیچیده است و برخی تغییرات، مانند ذات الریه، ممکن است آن را به نحوی فعال کند که بیماری آلزایمر را بدتر کند.

 اما چیزهای دیگری که سیستم ایمنی را فعال می ‌کنند ممکن است به روشی متفاوت این کار را انجام دهند ، روشی که از بیماری آلزایمر محافظت می‌کند. واضح است که ما باید در مورد نحوه بدتر شدن یا بهبود نتایج این بیماری سیستم ایمنی بیشتر بیاموزیم.

 واکسن آنفولانزا اولین واکسنی نیست که مزایای بالقوه مبارزه با زوال عقل را نشان می دهد. تحقیقات قبلی چندین واکسن دیگر مانند کزاز و فلج اطفال را با کاهش خطر زوال عقل مرتبط کرده است. نویسندگان این مطالعه در تلاش هستند دریابند که آیا واکسن‌های کووید-۱۹ دارای ارتباط مشابهی هستند یا خیر.

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله بیماری آلزایمر منتشر شده است.

مترجم: مولود یوسفی

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها