علائم چشمی کلسترول بالا کدامند؟/ ۳ نشانه کلیدی کلسترول بالا که نباید نادیده بگیرید

۳ نشانه کلیدی کلسترول بالا که در چشم ظاهر می‌شود و نباید نادیده بگیرید. کلسترول برای عملکرد صحیح بدن مورد نیاز است اما مقدار بیش از حد آن خطر ابتلا به بیماری های تهدیدکننده زندگی را افزایش می‌دهد. دانستن رقم کلسترولتان برای آگاهی از سلامت کلی و کاهش خطر بیماری های جدی نظیر مشکلات قلبی حیاتی است.

علائم چشمی کلسترول بالا کدامند؟/ ۳ نشانه کلیدی کلسترول بالا که نباید نادیده بگیرید

کلسترول برای عملکرد صحیح بدن مورد نیاز است اما مقدار بیش از حد آن خطر ابتلا به بیماری های تهدیدکننده زندگی را افزایش می‌دهد. دانستن رقم کلسترولتان برای آگاهی از سلامت کلی و کاهش خطر بیماری های جدی نظیر مشکلات قلبی حیاتی است.

 

برخی از علائم کلسترول بالا می‌توانند در بدن ظاهر شوند؛ ازجمله سه نشانه که می‌توانید داخل یا اطراف چشمانتان مشاهده کنید.

زانتلاسما (Xanthelasma)

وقتی صحبت از شایع ترین علائم چشمی مرتبط با سطح کلسترول بالا می‌شود، زانتلاسما یا چربی پلک بیش از همه به چشم می‌آید.

این عارضه باعث می‌شود ناحیه صاف یا تا حدودی برجسته زردرنگی در اطراف چشم یا نزدیکی بینی دیده شود. این لایه ها در نتیجه‌‌ی تجمع کلسترول در زیر پوست ایجاد می‌شوند. مطالعات نشان داده است که حدود نیمی از افراد مبتلا به چربی پلک، سطح کلسترول بالایی دارند.

قوس پیری قرنیه (Arcus senilis)

کلسترول بالا همچنین ممکن است باعث ایجاد یک حلقه آبی، سفید یا خاکستری روشن در اطراف قسمت بیرونی جلوی چشم شود. این بیماری به نام قوس پیری قرنیه یا آرکوس سنیلیس شناخته می‌شود و در اطراف قسمت رنگی چشم یعنی عنبیه قابل مشاهده است.

این وضعیت ممکن است از بالا یا پایین قرنیه شروع شود اما به مرور زمان یک حلقه کامل را تشکیل می‌دهد.

انسداد ورید شبکیه (Retinal vein occlusion)

انسداد ورید شبکیه، بسته شدن رگ های خونی است که شبکیه را تغذیه می‌کنند و می‌تواند منجر به مشکلات بینایی ناگهانی و جدی شود.

انسداد یکی از رگ هایی که خون را از چشم خارج می‌کند باعث نشت خون و دیگر مایعات به شبکیه شده و به کبودی و تورم و همچنین کمبود اکسیژن می‌انجامد. این موضوع با سلول‌های گیرنده نور تداخل کرده و بینایی را کاهش می‌دهد.

علائم چشمی کلسترول بالا کدامند؟

به خاطر داشته باشید که چک کردن منظم چشم برای همه مهم است به این دلیل که برخی از بیماری های جدی چشمی هیچ علائم هشداردهنده اولیه قابل مشاهده‌ای ندارند. اگر در خانواده شما سابقه مشکلات چشمی وجود دارد بسیار مهم است که به‌طور منظم به چشم‌ پزشک یا اپتومتریست مراجعه کنید.

چطور سطح کلسترول را کاهش دهیم؟

کلسترول نوعی چربی است که به طور طبیعی در کبد تولید می‌شود که به عملکرد بدن کمک می‌کند چون همه سلول‌های بدن از آن استفاده می‌کنند. با این حال، همه انواع کلسترول مفید نیستند. کلسترول LDL که معمولاً از آن به عنوان کلسترول مضر یاد می‌شود، به درون دیواره عروق خونی می‌‌چسبد. این مسأله باعث مسدود شدن عروق خونی و باریک شدن شریان هایی می‌شود که کار خون رسانی به قلب را برعهده دارند؛ موضوعی که ریسک حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

از طرفی کلسترول HDL نوع مفید کلسترول است که ضد این فرآیند مضر عمل می‌کند. کلسترول HDL کلسترول LDL را جدا می‌کند و آن را به کبد برمی‌گرداند که در آنجا از بدن دفع می‌شود.

 

یکی از بدترین انواع غذاهایی که باعث بالا رفتن سطح کلسترول می‌شوند، غذاهای دارای چربی اشباع بالا هستند. لازم است تا حد امکان از این غذاها اجتناب کنید:

  •     رولت گوشت، سوسیس و گوشت چرب
  •     کره و روغن حیوانی
  •     پنیر خامه ای و پنیر سفید مانند چدار
  •     کیک و بیسکوییت
  •     مواد غذایی حاوی روغن نارگیل یا روغن پالم.

 

از طرف دیگر تحقیقات نشان داده برخی مواد غذایی میزان کلسترول LDL خون را کاهش و در عین حال سطح کلسترول HDL را افزایش می‌دهند، بنابراین با گنجاندن این مواد غذایی در رژیم غذایی خود می‌توانید این ماده مضر را تحت کنترل نگه دارید. ازجمله مواد غذایی که غنی از چربی اشباع نشده هستند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •     ماهی های چرب مثل سالمون و ماهی خال مخالی
  •     برنج قهوه ای، نان و پاستا
  •     مغزها و دانه های خوراکی
  •     میوه ها و سبزیجات

داشتن یک سبک زندگی پرتحرک هم می‌تواند به کاهش سطح کلسترول خون کمک کند. این فعالیت‌ها می‌تواند ورزش های ساده ای مانند پیاده روی و دوچرخه سواری تا فعالیت های سنگین تری همچون دویدن و رقص پرتحرک باشد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها