ماه رمضان علت اصلی کاهش معاملات در خرداد ماه

یک کارشناس مسکن می‌گوید:کاهش سطح معاملات در 20 روز ابتدایی خرداد ماه طبیعی است و این به دلیل ماه رمضان بوده است.

ماه رمضان علت اصلی کاهش معاملات در خرداد ماه

مستقل آنلاین/ آزاده کاری – در حالی که حجم معاملات مسکن در اردیبهشت ماه سال جاری رکورد 7‌ماهه را شکست و از مرز 12 هزار فقره قرارداد خرید و فروش فراتر رفت، اما براساس تازه‌ترین اظهارات رییس اتحادیه املاک حجم معاملات در خردادماه روندی کاهشی داشته و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 61 درصد افت کرده است. نگاهی به آمار ارایه شده از سوی مصطفی‌قلی خسروی نشان می‌دهد که در ۲۰ روز ابتدای خردادماه 98 خرید و فروش مسکن در تهران بیش از 60 درصد و در کل کشور ۳۲ درصد کاهش یافته است.

کاهش چشمگیر حجم معاملات مسکن در خرداد ماه در شرایطی رخ می‌دهد که کارشناسان اقتصاد مسکن پیش‌بینی می‌کردند که در خرداد ماه، با ایجاد ثبات نسبی در بازارهای موازی مسکن (طلا، ارز و...) تعداد قراردادهای خرید و فروش نه تنها نسبت به اردیبهشت ماه با کاهش مواجه نشود، بلکه حجم معاملات از مرز13هزار واحد مسکونی هم عبور کند، اما آمار معاملات انجام‌شده در دو‌سوم از روزهای خردادماه نشان می‌دهد که کارشناسان پیش بینی درستی نداشته‌اند.

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن در گفت و‌گو با مستقل آنلاین عنوان کرد که کاهش سطح معاملات در 20 روز ابتدایی خرداد ماه طبیعی است و این به دلیل  ماه رمضان بوده است. او دراین باره بیشتر توضیح داد: هر سال در ماه رمضان برخی بازارها مانند طلا و مسکن تحت تاثیر قرارگرفته و میزان خرید و فروش در این بازارها کاهش ‍ پیدا می کند و این اتفاق عجیبی نیست. طبق روال سال ‌های گذشته همواره ماه رمضان یکی از زمان‌هایی است که بازار خرید وفروش مسکن به طور مقطعی از رونق افتاده و با کاهش تقاضا روبه رو می‌شود.

وی در پاسخ به این که آیا امکان افزایش قیمت مسکن در فصل تابستان وجود دارد یا خیر، ‌تصریح کرد: این امکان وجود دارد اما قطعا کمتر از افزایش قیمت تابستان گذشته خواهد بود اکنون بازار مسکن روند عادی خود را طی می‌کند و این کاهش و افزایش در ماه‌های مختلف طبیعی است.

این کارشناس مسکن در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر این که آیا کاهش قیمت ارز طی دو هفته اخیر بر بازارمسکن هم تاثیر خواهد گذاشت یا خیر، ‌افزود:این اتفاق در صورتی رخ می‌دهد که روند کاهشی ارز ادامه‌دار باشد و اگر این روند ادامه یابد طی چند ماه آینده تاثیر خود را بربازار مسکن خواهد گذاشت.

حسن محتشم، عضو هیات‌مدیره انجمن انبوه‌سازان محتشم نیز در این باره توضیح داد: اگرچه طی یک سال گذشته با کاهش ارزش پول ملی مواجه بودیم اما در خردادماه، کاهش ارزش پول ملی متوقف شده و حتی بهبود هم یافته است اما واقعیت این است که قیمت مسکن هم با افزایش نرخ ارز رشد کرد و ارزش واحد مسکونی 500 میلیون تومانی به یک میلیارد تومان رسید و درهمین راستا توان مالی متقاضی مصرفی مسکن کاهش یافت. طی یک ماهه گذشته هم اگرچه شاهد وقوع اتفاقات مثبتی بودیم اما قیمت مسکن، تغییری نداشته است که برروی توان خریدار اثرگذار بوده و موجب بهبود در معاملات شود.

وی ادامه داد: درچنین شرایطی که متقاضی خرید مسکن دیگر قادر به خرید نیست به بازار اجاره روی می‌آورد و همین موضوع موجب افزایش نرخ اجاره می‌شود زیرا یکی از عوامل اثرگذار بر بازار اجاره علاوه برافزایش قیمت مسکن، بحث عرضه و تقاضاست و با افزایش تقاضا، نرخ اجاره هم افزایش می‌یابد. به گفته این عضو هیات ‌مدیره انجمن انبوه‌سازان، تا زمانی که شرایط افزایش قیمت برای متقاضی حل شود و خریداران بتوانند نقدینگی لازم برای خرید یک واحد مسکونی را تأمین کنند پیش‌بینی می‌شود که حجم قراردادهای خرید و فروش قابل ملاحظه نباشد.

لازم به یادآوری است همزمان با رکورد شکنی تعداد معاملات در اردیبهشت ماه سال جاری، تورم ماهانه ملک نیز در این ماه رکورد تازه و کم سابقه‌ای را برجای گذاشت. قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در اردیبهشت ماه با 12.5 درصد رشد نسبت به فروردین و همچنین 112 درصد رشد نسبت به اردیبهشت ماه سال 97، به 12 میلیون و 700 هزار تومان رسید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها