با انجام آزمایش خون، سرطان پروستات را تشخیص دهید

پژوهشگران موسسه "کارولینسکا"، نوع جدیدی از آزمایش خون را ارائه داده‌اند که می‌تواند به تشخیص کم‌هزینه و به موقع سرطان پروستات کمک کند.

با انجام آزمایش خون، سرطان پروستات را تشخیص دهید

پژوهشی که در موسسه "کارولینسکا"(Karolinska) انجام شده است، نشان می‌دهد که ترکیب نوع جدیدی از آزمایش خون با ام‌آرآی می‌تواند تشخیص افراطی سرطان‌های کم خطر و همچنین هزینه‌های اجتماعی تشخیص سرطان پروستات را کاهش دهد. به گفته پژوهشگران، یافته‌های این پژوهش از آزمایش سازمان‌یافته سرطان پروستات در سوئد پشتیبانی می‌کنند.

یکی از موانع غربالگری سرطان پروستات در سراسر سوئد، این بوده است که آزمایش‌های "پادگن ویژه پروستات" یا "پی‌اس‌آ"(PSA) همراه با نمونه‌برداری‌های سنتی، به تشخیص تعداد زیادی تومور کم‌خطر جزئی منجر می‌شوند. این موضوع مشخص شده است که ام‌آرآی می‌تواند تشخیص بیش از اندازه را کاهش دهد اما به دلیل محدودیت منابع بهداشتی، چالشی را ایجاد می‌کند. پیشتر مشخص شده بود که آزمایش خون "استکهلم ۳"(Stockholm3) که توسط پژوهشگران موسسه کارولینسکا ابداع شده است، می‌تواند تعداد ام‌آرآی مورد نیاز برای غربالگری را کاهش دهد. همان گروه پژوهشی در حال حاضر گزارش داده‌اند که این ترکیب در سوئد، در مقایسه با عدم غربالگری و آزمایش پی‌اس‌آ در بررسی مبتنی بر ام‌آرآی، مقرون به صرفه تلقی می‌شود.

کاهش نیاز به ام‌آرآی

"مارک کلمنتز"(Mark Clements)، دانشیار بخش پزشکی موسسه کارولینسکا گفت: جدیدترین نتایج ما نشان می‌دهند که استفاده از استکهلم ۳، تعداد ام‌آرآی مورد نیاز طی عمر را تا ۶۰ درصد کاهش می‌دهد. همچنین این روش تا ۹ درصد از بافت‌برداری‌های غیر ضروری جلوگیری می‌کند که تشخیص بیش از اندازه سرطان‌های کم خطر را کاهش می‌دهد.

این تجزیه و تحلیل‌ها پیش‌بینی کرد که غربالگری مبتنی بر ام‌آرآی همراه با پی‌اس‌آ یا استکهلم ۳ در مقایسه با عدم غربالگری، مرگ و میر ناشی از سرطان پروستات را بین هفت تا ۹ درصد کاهش می‌دهد. ارزیابی‌های اقتصادی نشان داد که غربالگری با پی‌اس‌آ، استکهلم۳ و ام‌آرآی در افراد در معرض خطر، در مقایسه با عدم غربالگری، تعدیل هزینه را به همراه دارد. علاوه بر این، پی‌اس‌آ همراه با ام‌آرآی در مقایسه با استکهلم ۳ همراه با ام‌آرآی، هزینه بسیار بالایی را به همراه دارد.

"شوانگ هاو"(Shuang Hao)، دانشجوی مقطع دکتری در بخش پزشکی موسسه کارولینسکا و پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: این ترکیب جدید با استکهلم ۳ می‌تواند به ذخیره منابع مراقبت‌های بهداشتی کمک کند، هزینه‌های اجتماعی را کاهش دهد و در عین حال، مزایای تشخیص زودهنگام سرطان پروستات را برای سلامتی به همراه داشته باشد. این یک روش جالب برای غربالگری سرطان پروستات در سوئد است.

"توبیاس نورستروم"(Tobias Nordström)، دانشیار بخش علوم بالینی موسسه کارولینسکا و از پژوهشگران این پروژه گفت: شواهد پژوهش ما، از کاربرد استکهلم ۳ به عنوان یک آزمایش اضافه در غربالگری مبتنی بر ام‌آرآی پشتیبانی می‌کنند.

این پژوهش، در مجله "European Urology" به چاپ رسید.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها