24 حقیقت خواندنی درباره زندگی و آثار ویلیام فاکنر نویسنده آمریکایی برنده جایزه نوبل

ویلیام فاکنر (۱۸۹۷ - ۱۹۶۲) نویسنده آمریکایی و برنده جایزه نوبل ادبیات بود. او در سبک‌های گوناگون شامل رمان، داستان کوتاه، نمایشنامه، شعر و مقاله آثار ماندگاری از خود به جا نهاد.

ویلیام فاکنر

سرویس فرهنگی مستقل‌آنلاین: در مطلب پیش رو نگاهی داریم به 24 حقیقت خواندنی درباره زندگی و آثار ویلیام فاکنر.

1.فاکنر در سال ۱۸۹۷ میلادی در نیو آلبانی، میسیسیپی به دنیا آمد. در ۱۹۰۲ خانواده‌اش به آکسفورد، مرکز دانشگاهی می‌سی‌سی‌پی، نقل مکان کرد.

کودکی و نوجوانی ویلیام فاکنر

2. به گفته‌ خود ویلیام فاکنر، کودکی و نوجوانی وی، زمان شروع تفکرات متفاوتش در مورد مسائل زندگی عصر خود بوده است. او زمانی‌که تنها هفت سال داشت، علاقه‌اش را به تاریخ زادگاه خود و کلا جنوب آمریکا، همین‌طور به هنر ادبیات و نویسندگی نشان داد. مادر وی نیز نقش مهمی در شکوفایی استعدادهای وی بازی کرد. برای مثال کتاب‌های نویسندگان معروفی هم‌چون «ویلیام شکسپیر» و «چارلز دیکنز» را به او معرفی کرد.

3. پایه‌‌های فکری و هنری ویلیام فاکنر در کودکی و نوجوانی وی شکل گرفت. او در جوانی و سن ۲۵ سالگی، مسیر زندگی‌اش به سمت عالم ادبیات داستانی را از سر گرفت. او ابتدا شعری به نام «پرتره» را در مجله‌ی معروف «Double Dealer» به چاپ رساند. به مرور اشعار وی شناخته شد و او نیز با شعرسرایی به پخته‌‌تر شدن تفکرات خویش کمک کرد.

ویلیام فاکنر 4

4. فاکنر به دلیل وزن کم و قد کوتاه در ارتش ایالات متحده پذیرفته نشد ولی به عنوان دانشجوی دانشگاه افسری در یگان پرواز سلطنتی در تورنتوی کانادا نام‌نویسی کرد و در ۲ دسامبر ۱۹۱۸ به عنوان افتخاری ستوان دومی نایل شد.

5. فاکنر وارد دانشگاه می‌سی‌سی‌پی شد و در سال ۱۹۲۴ از دانشگاه انصراف داد و در ۱۹۲۵ همراه با دوستش با یک کشتی باربری به ایتالیا رفت و از آنجا پای پیاده رهسپار آلمان و فرانسه شد.

6. فاکنر در نوجوانی نیز علاقه‌اش به ادبیات را در شعر و شاعری رشد داد و شیفته‌‌ی اشعار «جان دل» شد. به گفته‌ی ویلیام فاکنر، به جز اشعار جان دل، بسیاری از ارجاعات و تفکرات او در نویسندگی از آثار بزرگ نویسندگان و شاعرانی نظیر «فیتز جرالد»، «جان کیتز»، هم‌چنین کتبی نظیر «انجیل» و تراژدی‌های تاریخ یونان باستان اقتباس و شکل گرفته است.

نقش دوران سربازی ویلیام فاکنر در آثار او

7. معمولا در داستان‌های وی، سرباز کهنه‌کاری شخصیت اصلی اوست که از جنگ برگشته و با مشکلات مختلفی مواجه شده است. در همین‌راستا او با حمایت شخصی به نام «اندرسون» اولین رمان خود را به نام «مزد سرباز» (Soldier’s Pay) در دوران شروع رکود آمریکا، روانه‌ی بازار کرد. تقریبا تمام این داستان حول و حوش زندگی‌نامه‌ی فاکنر نوشته شد. او با اقتباس از دوران خدمت سربازی خود در ارتش آمریکا، به انتقاد از وضعیت اجتماعی و زندگی مردم پرداخته است.

ویلیام فاکنر 3

8. شهرت ویلیام فاکنر بیشتر به خاطر رمان‌ها و داستان‌های کوتاهش است که بسیاری از آن‌ها در شهر خیالی یوکناپاتافا (به انگلیسی: Yoknapatawpha County) یه وقوع می‌پیوندد که فاکنر آن را بر اساس ناحیه لافایت (به انگلیسی: Lafayette)، که بیشتر زندگی خود را در آنجا سپری کرده بود، و ناحیه هالی اسپرینگز/مارشال (به انگلیسی: Holly Springs/Marshall) آفریده‌است.

9. فاکنر یکی از مهم‌ترین نویسندگان ادبیات آمریکا و مشخصاً ادبیات جنوب آمریکاست. با اینکه اولین آثار فاکنر از سال ۱۹۱۹، و بیشترشان در دهه‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ منتشر شده بود، وی تا هنگام دریافت جایزه نوبل در سال ۱۹۴۹ نسبتاً ناشناخته مانده بود.

افتخارات ویلیام فاکنر

10. ویلیام فاکنر تقریبا در تمام قسمت‌های ادبیات، آثاری دارد. این رزومه و توان وی در ادبیات منجر شد تا در سال ۱۹۵۰، او را لایق جایزه‌ی نوبل ادبیات بدانند. او جوایز دیگری نیز پس از نوبل دریافت کرد. جوایزی مانند «پولیتزر» که اولی را در دوران حیاتش به او دادند. و دومی را بعد از مرگ وی به ترتیب به خاطر رمانش‌هایش، یعنی «حرامیان» و «حکایت»، لایق فاکنر دانستند و به نام او ثبت کردند.

ویلیام فاکنر 5

رمان خشم و هیاهو اثر ویلیام فالکنر

11. رمان خشم و هیاهو توسط کتاب‌خانه‌ی مدرن در رتبه‌ی ششم صد کتاب برتر انگلیسی در قرن بیستم قرار دارد. او از معدود هنرمندانی است که اکثر آثار وی در صنعت سینما نیز اقتباس شده است. فاکنر هم‌اکنون جزو برترین نویسندگان آمریکایی جهان است. او به خاطر دریافت جایزه‌ی نوبل ادبیات، شناخته شده و کتاب‌های وی نظیر «گور به گور»، «روشنایی ماه اوت»، به هم‌راه رمان خشم و هیاهو در فهرست صد رمان انگلیسی برتر قرن بیستم قرار دارد.

در این میان، رمان خشم و هیاهوی او با بهترین رتبه، در رتبه‌ی ششم این فهرست قرار دارد. با این‌که نوشته‌ها‌ و جملات ویلیام فاکنر به خاطر ویژگی‌‌های منحصر به فرد در نگارش مورد توجه دنیا بوده، اما اشعار وی موفقیت چندانی کسب نکرده است. شاید اگر او نصیحت بزرگان خود را گوش نمی‌کرد و به سمت داستان‌ کوتاه‌نویسی روی نمی‌‌آورد، امروزه تا این اندازه شناخته شده نبود.

تک‌گویی درونی در آثار ویلیام فاکنر

12. ویلیام فاکنر برای اولین بار، شخصیت‌های داستان خود را مستقل از زمان و مکان خودشان ترسیم و خلق می‌کرد. یعنی در اصطلاح امروزی «جریان سیال ذهن» یا به گفته‌ی منتقدین «تک‌گویی درونی»، روایت متفاوت و هیجان‌انگیز را برای شخصیت‌های داستانی خود به وجود آورده است. این سبک باعث شده تا مخاطبین بتوانند اعماق وجود شخصیت‌های داستان را بهتر درک کنند. ویلیام شکسپیر این سبک نوشتاری را متاثر از قسمتی از نمایش‌نامه‌ی «مکبث»، اثر ویلیام شکسپیر می‌داند.

ترجمه فارسی آثار ویلیام فاکنر

13. بیشتر کتاب‌های فاکنر توسط مترجمانی مانند صالح حسینی و نجف دریابندری به فارسی برگردانده شده‌اند.

14. در ژوئن ۱۹۲۹ ویلیام فاکنر با استل اولدم ازدواج کرد.

ویلیام فاکنر 2

15. مطالعات در مورد فاکنر در ۱۹۴۶ به صورت جدی توسط ملکم کاوی آغاز شد. در ۱۹۴۹ جایزه نوبل ادبیات به او داده شد و خطابه مشهور خود را در آنجا خواند. بعداً نیز جایزه پولیتزر را برای کتاب شهر در سال ۱۹۵۷ دریافت نمود.

16. از بسیاری جهات، ویلیام فاکنر نماد سفیدپوست «میانه‌رو» جنوبی بود، هویتی که با اوج‌گیری جنبش حقوق مدنی مورد یررسی دقیق قرار گرفت. او خشونت را تقبیح می‌کرد و لزوم پایان‌دادن به تبعیض نژادی را به رسمیت می‌شناخت، اما آنچه را مارتین لوتر کینگ بعدها «فوریت آتشین لحظۀ حال» نامید مورد تردید قار داد.

17. اپرا وینفری، در پنجاه‌وپنجمین معرفی کتابی که برای باشگاه کتاب‌خوانی تأثیرگذارش انجام داد دست به انتخابی غیرمنتظره زد اپرا ماه‌های پیشِ رو را «تابستان فاکنر» نامید و سه رمان از این نویسنده را در کانون توجه قرار داد: گوربه‌گور، خشم و هیاهو و روشنایی ماه اوت. این سه رمان در یک مجموعۀ سه‌جلدیِ مخصوصِ .۱۱۰۰ صفحه‌ای با وزنی بیش از ۹۰۰ گرم در دسترس بود. وب‌سایت اپرا وینفری چند ویدیوی کوتاه از درس‌گفتارهای سه‌ نفر از اساتید ادبیات را در اختیار گذاشت تا خوانندگان بتوانند با کمک آن‌ها قلم بسیار دشوار این نویسنده را بفهمند. سه‌گانۀ فاکنر فوراً به جایگاه دوم در لیست پرفروش‌های آمازون رسید. برخی منتقدین ادبی وینفری را برای معرفی دوبارۀ ویلیام فاکنر به عموم مردم ستودند؛ برخی دیگر هم هر حرفی دربارۀ معرفیِ دوباره یا احیای فاکنر را زیر سؤال بردند و گفتند اصلاً فاکنر هیچ‌گاه از ذهن مردم جدا نشده بود.

مرگ ویلیام فاکنر

18. ویلیام فاکنر در ۶ ژوئیه ۱۹۶۲، سه هفته بعد از آنکه از اسب سقوط کرد، بر اثر سکته قلبی در بیهالیا، می‌سی‌سی‌پی در گذشت.

ویلیام فاکنر 1

19. فاکنر از اوایل دهه بیست میلادی تا شروع جنگ جهانی دوم، که به کالیفرنیا نقل مکان کرد، ۱۳ رمان و تعداد زیادی داستان کوتاه منتشر کرد. مجموعه این آثار پایه شهرت او شد و در نهایت منجر به دریافت جایزه نوبل در سن ۵۲ سالگی شد. این مجموعه مفصل، که محرک اصلی‌اش نیاز یک نویسنده ناشناخته به پول بود، مشهورترین آثار او را دربردارد: خشم و هیاهو (۱۹۲۹)، گوربه‌گور (۱۹۳۰)، روشنایی در ماه اوت (۱۹۳۲) و آبشالوم، آبشالوم! (۱۹۳۶). فاکنر در این دوره تعداد زیادی داستان کوتاه هم نوشت.

20. نخستین مجموعه داستان کوتاه او این ۱۳ تا شامل بسیاری از داستان‌های تحسین‌شده‌اش مانند یک گل سرخ برای امیلی، سرخ‌پوست می‌رود، خورشید آن عصر، و سپتامبر بی‌باران بود.

21. بسیاری از رمان‌ها و داستان‌های کوتاه فاکنر در یوکناپاتافا روی می‌دهند که از نظر جغرافیایی تقریباً برابر بخش لافایت است که آکسفورد می‌سی‌سی‌پی، شهر محل تولد او، مرکز آن است. فاکنر یوکناپاتافا را همچون تمبر پستی مخصوص خود می‌دانست و بسیاری از منتقدان مجموعه آثاری که آن را به نمایش می‌گذارد عظیم‌ترین آفرینش خیالی در ادبیات می‌دانند.

22. سه رمان ویلیام فاکنر با نام‌های هملت، شهر، و عمارت که با هم به عنوان سه‌گانه اسنوپس خوانده می‌شوند جزئیات شهر جفرسن و محیط آن را شرح می‌دهند که خانواده‌ای به سرپرستی فلم اسنوپس خود را در زندگی و روح و روان مردم محل وارد می‌کنند.

سبک ادبی ویلیام فاکنر

23. شهرت فاکنر به سبک تجربی او و توجه دقیقش به شیوه بیان و آهنگ نوشتار است. فاکنر برخلاف شیوه مینیمالیستی ارنست همینگوی، نویسنده معاصرش، در نوشته‌هایش مکرراً از جریان سیال ذهن بهره می‌گیرد و غالباً داستان‌هایی عمیقاً عاطفی، ظریف، پیچیده، و گاه گوتیک با شخصیت‌های گوناگون شامل برده‌های آزادشده، یا اعقاب برده‌ها، سفیدپوستان تهیدست، جنوبی‌های طبقه کارگر یا اعیان می‌نوشت.

مضمون آثار ویلیام فاکنر

24. ویلیام فاکنر، در ایالت می‌سی‌سی‌پی، یعنی یکی از مهم‌ترین مراکز نژادپرستی در آمریکا متولد شد و زندگی کرد. حل وقوع داستان اغلب رمان‌هایش نیز در همین سرزمین می‌گذرد و از این رو، برده‌داری و تبعیض نژادی موضوعی آشنا در آثار اوست. جالب اینکه برخلاف قریب به اتفاق نویسندگان سفیدپوستِ آن عصر، نشانه‌های آشکاری از اعتراض و مخالفت با تبعیض نژادی در آثار او وجود دارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها