آیا روسیه در مواجهه با تحریم‌ها ایرانیزه می‌شود؟

روسیه به یک پرسترویکای جدید نیاز دارد. اگر موفق نشود، تهدیدی برای تبدیل شدن به ایران دوم است.

آیا روسیه در مواجهه با تحریم‌ها ایرانیزه می‌شود؟

 آیا روسیه در مواجهه با تحریم‌ها ایرانیزه می‌شود؟

 

رسانه‌های آلمانی زبان از جمله سایت خبری شبکه دو آلمان ZDF و روزنامه نوی سورشه سایتونگ سوئیس در تحلیل‌های جداگانه به اقدامات آتی روسیه در برابر تحریم‌های غرب پرداخته و آن را با ایران مقایسه کرده‌اند.

روزنامه نوی سورشه سایتونگ

روزنامه نوی سورشه سایتونگ درباره وضعیت تحریم‌زده روسیه نوشت:

 

آیا تهاجم پوتین منجر به افول اقتصادی، اقتصاد دولتی فراگیر و یا حتی کنترل داخلی همراه با سرکوب بیشتر خواهد شد؟ بسیاری از روس‌ها به درستی از سناریویی می‌ترسند که تا همین اواخر گمان داشتند که غیرقابل تصور است. روسیه نیاز به تغییر مسیر دارد، یک پرسترویکای جدید.

 

برای روس‌ها، زندگی ناگهان سخت‌تر شده است. با توجه به تحریم‌ها و در نتیجه تضعیف گسترده روبل که می‌تواند منجر به بحران ارزی شود و ثبات مالی را به خطر بیندازد، بانک مرکزی به طور خلاصه، نقل و انتقالات خارج از کشور را عملا غیرممکن کرده است. در داخل، دلار و یورو دیگر به سختی در دسترس هستند. روبل ضعیف شده و کمبود کالاهای غربی و قطعات یدکی که مشخصه زندگی روزمره روسیه است، قیمت ها را افزایش می دهد و فقر را دوباره در این کشور دو چندان می‌کند.

 

تحریم‌های غرب روسیه را منزوی کرده و آن را از نظر اقتصادی مسدود می‌کند. آنها روی جمعیت یا حداقل نخبگان حساب می‌کنند که جنون تهاجم پوتین را تشخیص داده و سیاست یا رژیم را از درون تغییر دهند. اما رژیم پوتین مدت‌هاست که ویژگی‌های دیکتاتوری فزاینده ای به خود گرفته است. مقاومت زندگی افراد را تهدید می‌کند.

 

اما تحریم‌ها حتی می‌تواند برای پوتین و اطرافیانش مفید باشد. آنها عموم مردم نیازمند را با شعارهای میهن پرستانه مطیع نگه می‌دارند و هرگونه مخالفت را به عنوان خیانت تلقی می‌کنند. ثروت شخصی نخبگان پوتین به سختی در معرض خطر جدی قرار دارد - خریداران برای مواد خام روسیه همچنان پیدا خواهند شد. پوتین حتی می تواند از فلاکت اقتصادی و از هم گسیختگی با غرب برای تقویت بیشتر کنترل آهنین خود بر اقتصاد و جمعیت استفاده کند. در صورت نیاز، فناوری و کالاهای چینی جایگزین محصولات غربی می‌شوند. اگرچه صنعت منزوی-سرمایه داری دولتی رقابت بین المللی خود را از دست می‌دهد، اما با این وجود آلترناتیوهای محدودی برای روس ها وجود خواهد داشت.

 

اما سؤال بزرگ این است که آیا - و با چه سرعتی - روس‌ها نیروی خود را برای یک پرسترویکای جدید، یک سیاست جدید اصلاحات و گشایش تحت رهبری تغییر یافته جمع‌آوری خواهند کرد. پس از افول فلج کننده در دوران لئونید برژنف و یک دوره گذار کوتاه، میخائیل گورباچف ​​در سال 1985 به قدرت رسید. او با شعار بازسازی (به روسی: perestroika)، اتحاد جماهیر شوروی را باز کرد، سعی کرد اقتصاد دولتی ناکارآمد را اصلاح کند و روس‌ها را قادر سازد که آینده اقتصادی خود را در یک سیستم انسانی‌تر به دست خود بگیرند. 

 

اکنون روسیه به یک پرسترویکای جدید نیاز دارد. اگر موفق نشود، تهدیدی برای تبدیل شدن به ایران دوم است.

 

 

 

پرسترویکا (به روسی: перестро‌йка): اصطلاحی روسی است که به یک سری از اصلاحات اقتصادی که در ۱۹۸۵ و با روی کار آمدن رهبر وقت شوروی، میخائیل گورباچف، معرفی گشت اطلاق می‌شود. به فارسی تاجیکی این پدیده را «بازسازی» با «بازسازی گورباچف» می نامند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها