ترامپ برای فرار از کرونا نگاه‌ها را سمت ایران آورد

آغاز ماجرا از اینجا بود که ترامپ گفت: برای انجام حملاتی علیه نیروهای‌مان در عراق برنامه‌ریزی شده است. من فکر می‌کنم آنها خواستار یک توافق هستند اما نمی دانند واقعا چگونه آغاز کنند. برخی توصیه‌های بد از سوی جان کری، وزیر خارجه سابق به آنها داده می‌شود.

حجم ویدیو: 4.15M | مدت زمان ویدیو: 00:02:11

اتفاقات اخیر ایران و آمریکا از کجا آغاز شد؟ 

رئیس جمهور آمریکا بعد از گفتن آن حرف در کنفرانس خبری ادامه داد: اطلاعاتی در اختیار دارم که نشان می‌دهد برای انجام حملاتی علیه نیروهای‌ آمریکایی در عراق برنامه‌ریزی شده است اما اطلاعات بیشتری در این زمینه نخواهم داد.

ترامپ گفت: به ایران هشدار می‌دهیم. اگر نظامیان ما در عراق را اذیت کنید بهای گزافی برای آن خواهید پرداخت.

تحرکات اخیر آمریکا در عراق

ترامپ در ادامه افزود: واکنش ما به طرف دیگر در عراق دردناک خواهد بود. دارای نیروی هوایی بزرگی در آنجا هستیم و پایگاه هوایی ما در آنجا همچنان فعال است. ایران آنقدر مشکلات دارد که یک مشکل دیگر نخواهد. واشنگتن تحت هر شرایطی اجازه دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را نخواهد داد.

انتقال کاروان نظامیان آمریکا به الحسکه

آمریکا با انتقال یک کاروان نظامی جدید از عراق شامل تعدادی خودرو و کامیون حامل امکانات لجستیکی مورد استفاده برای تقویت نیروهای مهندسی-نظامی به حومه الحسکه، بار دیگر قوانین بین المللی را نقض کرد.

منابع محلی در الحسکه گفتند که ورود کاروانی متشکل از ۲۰ کامیون متعلق به نیروهای اشغالگر آمریکایی را به پایگاهشان در فرودگاه خراب الجیر در حومه المالکیه در استان الحسکه رصد کرده‌اند.

بر اساس این گزارش نیروهای اشغالگر آمریکایی در چند ماه گذشته هزاران کامیون حامل سلاح و ادوات نظامی و لجستیکی را از طریق گذرگاه های غیر قانونی به الحسکه برای تقویت حضور خود در منطقه الجزیره سوریه و غارت نفت و منابع این کشور، منتقل کرده‌اند.

دونالد ترامپ مدعی برنامه ریزی ایران برای حمله به نیروهای آمریکایی در عراق شد.

تحرکات اخیر آمریکا در عراق

رییس جمهور آمریکا در پیامی در حساب توییتری خود مدعی شد: «بر اساس اطلاعات و عقیده ای که هست، ایران و نیروهای نیابتی اش در حال برنامه ریزی برای حمله به نیروهای آمریکا یا دارایی هایش در عراق هستند.» وی با طرح تهدیدی افزود: «البته اگر چنین اتفاقی رخ دهد، ایران تاوان بسیار سختی خواهد داد.»

ترامپ، روز گذشته نیز در ادامه صحبت هایش در پاسخ به پرسشی در خصوص کاهش تحریم‌های ایران برای مقابله با ویروس کرونا مدعی شد: تهران چنین درخواستی از واشینگتن نکرده است تا اجازه ارسال تجهیزات پزشکی به این کشور داده شود.

ترامپ در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره شرایط لغو تحریم‌های ایران در حالی که آن کشور با بحران شیوع ویروس جدید کرونا، کووید۱۹ روبرو است گفت: مقام‌های ایران درخواستی نکرده‌اند و کافی است برای گفت‌وگو تماس بگیرند.

ترامپ همچنین گفت: من فکر می‌کنم ایرانی‌ها عاشق آمریکا هستند. فکر می‌کنم آنها عاشق این هستند که آزاد باشند. دوست دارند برخی از چیزهایی که ما داریم را آنها هم داشته باشند. من ایران را به یاد دارم. خیلی سال پیش، دوستان من همیشه آنجا بودند. در حوزه املاک فعالیت می‌کردند ... خیلی موفق بودند، اما یک روز همه چیز تمام شد. من فکر می‌کنم مردم ایران عاشق آمریکا هستند، آنها عاشق آنچه ما از آن طرفداری می‌کنیم هستند.

رئیس جمهوری ایالات متحده تاکید کرد: ما به دنبال تغییر حکومت [در ایران] نیستیم. این کشور بارها این تجربه را داشته است و این راه به جایی نمی‌برد.

او در نشست خبری شب گذشته نیز در پاسخ به پرسش مشابه گفت: ما باید با آنها مذاکره کنیم. من فکر می‌کنم می‌توانیم خیلی سریع با ایران بر سر یک توافق کار کنیم. تنها کاری که آنها باید بکنند این است که تماس بگیرند.

وی تاکید کرد: ما خواستار دشمنی نیستیم، اما آنها با ما دشمنی می‌کنند و از این بابت پشیمان خواهند شد، طوری که قبلا هرگز نشده‌اند. تنها کاری که باید بکنند این است که تماس بگیرند، یا از کسی بخواهند که تماس بگیرد.

رئیس جمهوری آمریکا افزود، کانال‌هایی هست که ما می‌توانیم به سادگی ارتباط برقرار کنیم.

 مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز روز سه‌شنبه گفته بود: «ما همواره برای محافظت و دفاع از آمریکایی‌ها [به هرگونه حمله‌ای] واکنش نشان می‌دهیم.»

تحرکات اخیر آمریکا در عراق

مایک پمپئو اضافه کرد: «ما شاهد حمله و تلاش برای حمله علیه آمریکایی‌ها، از جمله توسط شبه‌نظامیان شیعه در عراق، بوده‌ایم.» وی تاکید کرد که شیوع ویروس کرونا تاثیری روی توانمندی ایالات متحده برای نشان دادن واکنش نگذاشته است.

فضاسازی رسانه‌ای حمله

روزنامه لبنانی «الاخبار» در گزارشی نوشت: «صرف‌ نظر از بحث در مورد دولت عراق و حوادث اخیر پیرامون تشکیل کابینه توسط عدنان الزرفی، اطلاعات به دست آمده مبنی بر آن است که این کشور در معرض شروع مرحله‌ای از درگیری‌ها بین نیرو‌های آمریکایی و گروه‌های مقاومت قرار دارد.»

به گزارش مستقل آنلاین و به نقل از این روزنامه لبنانی، در ادامه این گزارش تصریح شده، زمانی اهمیت این موضوع بیشتر می‌شود که واشنگتن عمدا طی هفته‌های گذشته اخباری مبنی بر «گفتگو‌های سری پشت در‌های بسته» در مورد «زمینه سازی برای یک حمله نظامی به منظور نابودی گروه‌های مورد حمایت ایران» منتشر کرده است.

در واقع، بر اساس گزارش منابع امنیتی عراق و برخی منابع دیگر که با نیرو‌های ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش به رهبری واشنگتن ارتباطات مستقیمی دارند، نیرو‌های آمریکایی تصمیم به وارد کردن ضربه موشکی به پایگاه‌های وابسته به سازمان بدر به رهبری هادی العامری و عصائب اهل الحق، به رهبری قیس خزعلی و جنبش النجباء، به رهبری اکرم الکعبی و گردان‌های حزب الله عراق، دارند. تعداد این مواضع، حداقل به 10 نقطه یا مرکز می‌رسد که در استان‌های شرقی و مرکزی عراق، پراکنده اند. این در حالی است که برخی فرماندهان نظامی عراقی از اولین بخش این حملات، اگاه هستند.

تحرکات اخیر آمریکا در عراق

این منابع در گفتگو با الاخبار تصریح کردند که زمان حمله آمریکایی‌ها، «نزدیک» است و آن‌ها با درخواست عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر مستعفی عراق، در مورد آتش بس، مخالفت کرده و حتی زمان این حملات را به او ابلاغ نموده‌اند. (برخلاف تعامل واشنگتن با دیگر فرماندهان نظامی در عراق).

این اقدام آمریکا، موجب واکنش عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر مستعفی عراق نیز شد و وی را بر آن داشت تا یک بیانیه شدیداللحن علیه گروه‌های مسلح و همچنین، نیرو‌های آمریکایی صادر کرده و در ضمن آن تاکید کند: «اقدامات غیر قانونی که بعضی طرف‌ها در هدف گرفتن پایگاه‌های نظامی عراقی یا پایگاه‌های وابسته به نیرو‌های خارجی انجام می‌دهند، در واقع ضربه زدن به حق حاکمیت عراق است». وی ضمن محکوم کردن این‌گونه حملات، تاکید کرد که تمام اقدامات لازم برای پیگرد عاملان تهاجم احتمالی اتخاذ کرده و سعی در ممانعت از آن‌ها می‌کنیم.»

این فضاسازی، از یک هفته پیش منجر به آن شد تا گروه‌های حاضر در محور مقاومت و تهران، پیام قاطعی را به نیرو‌های آمریکایی ارسال کنند؛ همچنان‌که گروه «الکتائب» در بیانیه‌ای از اجرای رزمایش‌های نظامی با هدف عملی کردن سناریو‌های مقابله با نیرو‌های آمریکایی، خبر داد و سردار حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران ایران، مسئولان آمریکایی را به فکر کردن در مورد مردم ایالات متحده که درگیر ویروس کرونا هستند، دعوت کرد و از آن‌ها خواست از اجرای سناریو‌های هالیوودی در عراق و کشتن مردم دوری کنند. ضمن آن‌که وی به دولت آمریکا در مورد باقی ماندن نیروهایش در منطقه هشدار داد. چون باقی ماندن نیرو‌های آمریکایی به ضرر آن‌ها و همچنین، ملت‌های منطقه است.

تحرکات اخیر آمریکا در عراق

تنش‌‌های اخیر با موضع‌گیری چندباره نیرو‌های ائتلاف بین‌المللی ضد داعش، همزمان شده و حکومت مرکزی عراق کنترل برخی از پایگاههای نظامی را که پیش از این در اختیار آن‌ها بود را در اختیار گرفت. دلیل این امر، از سوی آمریکا، ترس از شیوع ویروس کرونا در بین افرادش مطرح می‌شود اما به عقیده منابع امنیتی، واقعیت امر آن است که ائتلاف تلاش می‌کند از یک مقابله خوار کننده در عراق، اجتناب کرده و اجازه ندهد پایگاه‌ها و نقاط استقرار نیرو‌های ائتلاف آمریکایی، در معرض هدف حملات موشکی گروه‌های مقاومت قرار بگیرند. آنچه که می‌تواند پاسخی به ترور ابومهدی المهندس و سردار قاسم سلیمانی باشد.

گام بعدی ترامپ‌ چیست؟

بنابراین، در روز‌های آینده، عراق در برابر احتمال درگیری فراگیر و همه‌ جانبه قرار دارد؛ به‌ویژه آن‌که نیرو‌های آمریکا تلاش می‌کنند نگاه‌ها را از شکست خود در مبارزه با کرونا منحرف کرده و متوجه پیروزی‌های فرضی کنند. واشنگتن قصد دارد از این طریق، تهران و هم پیمانانش را وادار به تسلیم کرده و در آستانه انتخابات، دستاورد‌ سیاسی بزرگی را نصیب ترامپ کنند.

تحرکات اخیر آمریکا در عراق

اما سوالی که باقی می‌ماند، میزان خویشتنداری جبهه مقابل، در برابر جنون آمریکا است. اصول و قواعد درگیری جدید ثابت کرده است که معادله ضربه در مقابل ضربه پابرجا است و آمریکایی‌ها باید تبعات هر گونه اقدام تحریک آمیز خود را بپذیرند. به این دلیل که آن‌ها از یک سو با جدول زمانی خروج نیرو‌های خود از عراق مخالفت کرده و از سوی دیگر، تلاش می‌کنند نیروهای‌شان را در پایگاه‌هایی مستقر کنند تا از تیررس نیرو‌های مقاومت دور باشند.

بعد از آن دونالد ترامپ در کنفرانس خبری اش ادعا کرد اطلاعاتی دارد که نشان می دهد نیروهای مردمی عراق که به گفته او از سوی ایران حمایت می‌شوند قصد عملیات علیه آمریکا را دارند. در حالی که در هفته های اخیر نیروهای آمریکایی در عراق گارد جنگی گرفته اند.

او در پاسخ به سوالی درباره لغو تحریم ها به خاطر کرونا ادعاهای عجیبی داشت و بر اساس نوشته خبرگزاری ها، او گفته ایرانی ها خواهان مذاکره هستند ولی نمی دانند چطور آغازش کنند چون جان کری توصیه های بدی به آنها می کند!

ترامپ در پاسخ به پرسشی درباره هشدارش به ایران، گفت: آمریکا اطلاعاتی دارد که نشان می‌دهد ایران در حال برنامه ریزی برای حمله است، البته نه مستقیما ایران بلکه گروه‌هایی که از حمایت ایران برخوردارند. از دید من در هرحال ایران مسئول است. او گفت که ایالات متحده تحولات مربوط به نیروهای خود در عراق را از نزدیک رصد می‌کند و اگر اتفاق بدی بیافتد، برای طرف مقابل پیامدهای بسیار دردناکی خواهد داشت.

وی که در کنفرانس خبری درباره اقدامات دولتش برای مقابله با شیوع ویروس کرونا صحبت می‌کرد درباره توئیت چند ساعت پیش‌تر خود گفت: «به ایران هشدار می‌دهیم. اگر نظامیان ما را در عراق اذیت کنید بهای گزافی برای آن خواهید پرداخت.»

به نوشته بارس، رئیس جمهور آمریکا اضافه کرد: «واکنش ما به طرف دیگر در عراق دردناک خواهد بود. دارای نیروی هوایی بزرگی در آنجا هستیم و پایگاه هوایی ما در آنجا همچنان فعال است. ایران مشکلات زیادی دارد و نیازمند یک مشکل بیشتر نیست.»

ترامپ مدعی شد که ایران به دلیل شیوع ویروس کرونا با مشکلات زیادی مواجه است.

ترامپ در ادامه درباره ایران گفت: «من فکر می‌کنم آنها خواستار یک توافق هستند اما نمی دانند واقعا چگونه آغاز کنند. برخی توصیه‌های بد از سوی جان کری، وزیر خارجه سابق به آنها داده می‌شود.»

رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به سوالی درباره برداشتن تحریم‌ها علیه ایران در دوره شیوع ویروس کرونا گفت: «تمام کاری که ایرانی‌ها باید انجام دهند این است که با ما تماس بگیرند و درخواست کمک کنند.»

"دونالد ترامپ" در ادامه اظهاراتش مدعی شد ایرانی‌ها هم مثل آمریکایی‌ها مردم مغروری هستند و برای همین با آمریکا تماس نمی‌گیرند که به یک توافق سریع دست یابند.

او گفت: " ما لازم است با آنها گفتگو کنیم و فکر می‌کنم می‌توانیم با آنها  به یک توافق سریع دست یابیم. تنها کاری که آنها لازم است انجام دهند یک تماس است. می‌دانید آنها مردم مغروری هستند و رهبران آنها هم مغرورند، درست مثل ما آمریکایی‌ها که مردم مغروری هستیم. شما آمریکایی‌ها هم مغرورید. برای آنها سخت است که تلفن را بردارند و زنگ بزنند و قراری تنظیم کنند ولی آنها می‌توانند (با این کار) به راحتی مشکلات یک کشور را حل کنند."

ترامپ در ادامه مدعی شد:" ما خواستار دشمنی نیستیم اما آنها با ما دشمنی دارند... (اما از این دشمنی) پشیمان می‌شوند طوری که هرگز پشیمان نشده بودند. و همان طور که امروز گفتم تنها کاری که باید بکنند یک تماس ساده است یا به کسی بگویند که تماس بگیرد. می‌دانید که ما کانال‌هایی برای این کار داریم که به آسانی می‌توانیم با یکدیگر در تماس باشیم."

ترامپ در ادامه جان کری را بار دیگر متهم کرد که مشاوره بدی به ایران داده و با نقض قانون "لوگن" از ایرانی‌ها خواسته تا با دولت او مذاکره‌ای نکنند.

مشاوره عالی فرمانده کل قوا در یادداشتی تحلیلی درباره تحولات عراق نوشت که دوران افول قدرت نظامی و سیاسی آمریکا فرا رسیده است.

واکنش مقامات ایران چه بود؟ 

سردار سرلشکر پاسدار سید یحیی صفوی، دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا، طی یادداشتی در تحلیل تحرکات نظامی آمریکا در عراق و در واکنش به ادامه حضور نامشروع و غیر قانونی ارتش تروریستی آمریکا در عراق نوشت: دولت و حاکمیت آمریکا بایستی تکلیف خود را در پایبندی به معاهدات و قوانین بین الملل معین کنند، اگر دولت فعلی پایبند به قوانین حقوقی بین الملل و تصمیمات نمایندگان قانونی ملت ها است، پارلمان عراق طی مصوبه ای در دی ماه تحت عنوان اخراج نظامیان خارجی از کشور خواستار خروج نظامیان تروریست آمریکائی از خاک عراق شد و ادامه حضور این نظامیان بعد از این مصوبه نماد نقض حاکمیت ملی عراق می باشد و اگر دولت و حاکمیت آمریکا پایبند قوانین و معاهدات بین الملل نمی باشند باید تبعات حضور غیر قانونی و اشغال خاک عراق را بپذیرند و دفاع مشروع و قانونی مردم، دولت و ارتش عراق در برابر شرارت ها و ماجراجویی های آمریکا اجتناب ناپذیر است.

تحرکات اخیر آمریکا در عراق

در ادامه این یادداشت آمده است: حضور قانونی بعد از مصوبه پارلمان عراق منتفی است و مردم عراق در برابر حضور غیر قانونی ارتش آمریکا می ایستد و با شرایط  فعلی ایالات متحده و ارتش آمریکا در عراق، نقض حاکمیت ملی عراق به نفع ارتش آمریکا و دولت مرکزی ایالات متحده آمریکا نمی باشد و البته منطقه تحمل تنش های جدید را ندارد.

سرلشکر صفوی ادامه داده: دوران افول قدرت سیاسی و نظامی آمریکا در جهان و منطقه غرب آسیا فرا رسیده است و نظامیان آمریکائی می دانند به نفع آنها نیست که اقدامی بکنند، البته تغییرات نظامی پایگاه های آمریکا در عراق در راستای تغییرات آرایش دفاعی و امنیتی ارتش آمریکا و در جهت تحمل آسیب پذیری کمتر تحلیل می شود، اما به هر جهت ادامه تنش ها با توجه به ادامه اشغالگری آمریکایی ها دور از ذهن نمی باشد و در این بین سیاست کلی جمهوری اسلامی ایران دفاع از دولت، پارلمان و ملت عراق و حقوق قانونی عراق می باشد.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل با اشاره به اوضاع اقتصادی و سیاسی پیش روی آمریکا نوشت: شرایط داخلی آمریکا در رابطه با بیماری کرونا و اشاعه وسیع آن که متاسفانه جان عده ای از مردم آمریکا را گرفته، نزدیکی به انتخابات و رقابت های انتخاباتی پیش رو و سختی کنترل اوضاع داخلی ایالات متحده آمریکا شرایط را برای درگیری نظامی آمریکا در منطقه پیچیده و دشوار می سازد و سیاستمداران و فرماندهان ارشد نظامی آنها از درگیری نظامی وسیع در منطقه پرهیز می کنند و در صورت وخامت اوضاع در منطقه باید منتظر بحران بزرگتری در ایالات متحده آمریکا باشیم. این در حالی است که افکار عمومی آمریکایی ها و سیاستمداران آن قصد ندارند در معادلات میدانی عراق شاهد کشته شدن سربازان آمریکایی باشند و وقوع چنین بحرانی می تواند انتقادات جدی را از جانب حزب مقابل متوجه حزب حاکم نماید.

 به سیاستمداران و ارتش آمریکا توصیه می کنیم قبل از هر اقدامی به مسئولیت و تبعات اقدامات تحریک آمیز خود بیاندیشند، در ماجرای ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی آنها تصور نمی کردند با چنین پاسخی از جانب جمهوری اسلامی ایران روبرو شوند و این اقدام آنها باعث شد هیمنه قدرت آمریکا در منطقه فرو بریزد. هم اکنون نیز ملت عراق، جوانان برومند عراقی و گروه های مقاومت با هوشمندی و درایت کامل آماده دفع تحرکات احتمالی نظامیان آمریکائی هستند و هر اقدام آمریکا شکست راهبردی بزرگتری را در کارنامه رئیس جمهور فعلی آمریکا رقم خواهد زد.

تحرکات اخیر آمریکا در عراق

وزیر امور خارجه، محمدجواد ظریف نیز در یک توییت در واکنش به اظهارات جنگ طلبانه ترامپ نوشت: ایران جنگی را شروع نمی کند، اما آنهایی که چنین کاری کنند را ادب خواهد کرد. ترامپ، دوباره توسط جنگ طلبان همیشگی گمراه نشو. ایران دوستانی دارد: هیچکس نمی تواند میلیون ها «نیروی نیابتی» داشته باشد.

برخلاف ایالات متحده  که مخفیانه دروغ می گوید، تقلب و آدمکشی می کند - ایران فقط به طور علنی از خودش دفاع می کند.

ایران هیچ جنگی را شروع نمی کند، اما آنهایی که چنین کاری کنند را ادب خواهد کرد.

تحرکات اخیر آمریکا در عراق

مجید تخت روانچی نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: در حالی‌که جهان بر همکاری برای مقابله با کرونا متمرکز است و از آمریکا می‌خواهد تروریسم اقتصادی خود را بردارد، «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا بدون توجه به آن، علیه دیپلمات‌های ایرانی دروغ‌ پراکنی می‌کند.

تخت روانچی با تاکید بر این‌که اتهام‌ زنی مقامات آمریکا علیه ایران حد و مرزی ندارد افزود: کسی فریب دروغ‌پراکنی آنان را نمی‌خورد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها