چراغ سبز آنکارا برای ورود آوارگان و مهاجران به اروپا

ترکیه مرزهای آبی و خاکی‌اش را باز کرد

ساعتی قبل در جریان حمله هوایی ارتش ترکیه به یک مقر نظامی در ادلب سوریه، ۱۰ نفر از نیروهای حزب الله لبنان کشته و ۵۰ نفر دیگر مجروح شدند. ترکیه همچنین بعد از کشته شدن ۲۹ نظامی کشورش در ادلب مرز خودش را به روی مهاجران سوری باز کرد و به آنها اجازه داده راهی اروپا شوند. به گفته ترکیه اینها اقداماتی تلافی جویانه در مقابل کشته شدن سربازانش در سوریه بود.

ترکیه مرزهای آبی و خاکی‌اش را باز کرد

دیده‌بان حقوق بشر سوریه پنجشنبه شب اعلام کرد که حداقل ۳۴ نظامی ترکیه در حمله هوایی در حومه ادلب کشته شدند، هرچند که مقام‌های ترکیه تنها کشته شدن ۲۹ نظامی و زخمی شدن ۳۶ سرباز این کشور در حمله هوایی را تایید کرده‌اند.

مرزهای ترکیه به اروپا باز شد

دیده‌بان حقوق بشر سوریه، بامداد جمعه مدعی شد ۳۴ سرباز ترکیه در استان ادلب سوریه کشته شدند. اما استاندار «هاتای» که با «ادلب» هم‌مرز است کشته شدن ۳۳ سرباز را تأیید کرد.

به گزارش سرویس بین الملل مستقل آنلاین وزارت دفاع ترکیه چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که ۲ نظامی این کشور در حمله هوایی در استان ادلب واقع در شمال غرب سوریه کشته شدند.

استان ادلب در شمال غرب سوریه در هفته‌های اخیر شاهد درگیری‌های شدید میان نیروهای ارتش این کشور با تروریست‌های مورد حمایت برخی کشورهای خارجی به ویژه ترکیه برای آزادسازی آخرین پایگاه اصلی تروریست‌ها در سوریه است.

مرزهای ترکیه به اروپا باز شد

ادامه پیشروی‌های ارتش سوریه برای محاصره تروریست‌ها در آخرین پایگاه‌های خود در مناطق شمال غرب این کشور در استان‌های ادلب و حلب، تنش جدیدی را میان آنکارا و دمشق ایجاد کرده و ‌تنش‌های نظامی میان ۲ طرف را رقم زده است.

استان ادلب ۱۱ درصد خاک سوریه را تشکیل می‌دهد و نیروهای سوری در ماه‌های اخیر بخش‌های زیادی از آن را آزاد کرده‌اند.

هم‌زمان رسانه‌های ترکیه‌ای گزارش دادند که شورای امنیت ملی ترکیه به ریاست «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه، تشکیل جلسه داد.

مرزهای ترکیه به اروپا باز شد

شبکه خبری المیادین گزارش داد این سربازها در یک حمله هوایی که در نزدیکی روستای «الباره»، واقع در «جبل الزاویه»، در حومه استان ادلب انجام شد، کشته شدند.

رسانه‌های آمریکایی هم می‌گویند «مارک اسپر»، وزیر دفاع آمریکا، با «حلوصی آکار»، وزیر دفاع ترکیه درباره «حمله ارتش سوریه به گروه‌های مسلح در ادلب» گفت‌وگو کرده است.

شبکه المیادین به نقل از خبرنگارش در سوریه گزارش داد ۴ بالگرد ارتش ترکیه برای انتقال اجساد سربازان کشته‌شده و نظامیان مجروح وارد حریم هوایی سوریه شده بود.

به گزارش مستقل آنلاین خبرگزاری «آناتولی» به نقل از استاندار «هاتای» شمار سربازان کشته شده در جریان این حمله هوایی را ۳۳ نفر اعلام کرد. استاندار هاتای مدعی شد این سربازان ترکیه‌ای در حمله جنگنده‌های ارتش سوریه کشته شدند. برخی منابع دیگر نیز اطلاع دادند که این حمله هوایی توسط روسیه انجام شده است.

ادامه پیشروی‌های ارتش سوریه برای محاصره تروریست‌ها در آخرین پایگاه‌های خود در مناطق شمال غرب این کشور در استان‌های ادلب و حلب، تنش جدیدی را میان آنکارا و دمشق ایجاد کرده و ‌تنش‌های نظامی میان ۲ طرف را رقم زده است.

تهدید ترکیه به برگرداندن مهاجران

صدها مهاجر بعد از آنکه ترکیه مرزهای خود به سوی اروپا را گشود، به مرز میان ترکیه و یونان برای ورود به حوزه اروپا هجوم آورده‌اند.

به گزارش روز جمعه دیلی صباح، با اعلام ترکیه در مورد تصمیم برای مانع نشدن ورود پناهجویان سوریه به اروپا، گروهی از مهاجران در شمال غربی ترکیه به سمت مرز خود با یونان هجوم آوردند.

مرزهای ترکیه به اروپا باز شد

به گزارش رسانه‌های داخلی ترکیه، حدود ۳۰۰ مهاجر از جمله زنان و کودکان در این گروه قرار دارند که از نیمه شب به سمت مرز در استان ادرنه ترکیه شروع به حرکت هستند.

بر اساس گزارش‌ها، مهاجران سوری، ایرانی و عراقی از جمله افراد گروه هستند.

مرزهای ترکیه به اروپا باز شد

مقامات ترک اعلام کردند که نیروهای امنیتی مانع عبور مهاجران از جمله از سوریه و کشورهای دیگری مانند افغانستان و ایران نخواهند شد.

یک مقام ارشد ترکیه در پاسخ به کشته شدن ۳۳ سرباز ترک در حمله هوایی نیروهای دولت سوریه در شمال غرب ادلب گفت: آنکارا دیگر از رسیدن پناهجویان سوری به اروپا جلوگیری نخواهد کرد.

یک مقام ترکیه‌ای به رویترز گفت: با انتظار ورود قریب‌الوقوع پناهندگان از ادلب، به مقامات پلیس، پاسدار ساحلی و مرزبانی ترکیه دستور داده شده که از کنترل گذرگاه‌های زمینی و دریایی پناهندگان به سمت اروپا پرهیز کنند.

مرزهای ترکیه به اروپا باز شد

این مقام مسئول ترکیه که خواست نامش فاش نشود افزود: ما به طور موقت تصمیم گرفته‌ایم که مانع ورود پناهندگان سوری از طریق دریا یا زمین به اروپا نشویم.

به گفته این مقام ترکیه، از ورود پناهجویان به ویژه سوری‌ها برای رسیدن به اروپا استقبال می‌شود.

اما در مقایل، به نقل از اسکای نیوز، اتحادیه اروپا روز جمعه اعلام کرد: ترکیه باید به تعهداتی که سابق بر این در معاهده مهاجرتی با اروپا داده عمل کند.

شبکه ماهواره‌ای الغد نیز به نقل از کمیساریای عالی اتحادیه اروپا اعلام کرد که ترکیه هیچ بیانیه رسمی درباره تغییر سیاست‌های مهاجرتی‌اش نداده است.

مرزهای ترکیه به اروپا باز شد

این واکنش اروپا پس از آن صورت گرفت که دیروز یکی از مسئولان ترکیه اعلام کرد کشورش دیگر مانع ورود آوارگان به اروپا نخواهد شد.

به گزارش منابع پس از چراغ سبز آنکارا شمار زیادی از آوارگان و مهاجران به سمت اراضی اروپایی از طریق مرزها و سواحل ترکیه راهی شدند.

همچنین دولت یونان اعلام کرده است در پی این تصمیم دولت ترکیه، تمامی مرزهای زمینی و هوایی خود را تحت تدابیر شدید امنیتی قرار خواهد داد.

بامداد جمعه ۳۳ نظامی ترکیه در حمله ارتش سوریه به ادلب کشته شدند. در پی این رخداد بود که ترکیه نشست فوق‌العاده امنیتی را به ریاست رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور برگزار کرد.

به گزارش خبرنگار بین الملل مستقل آنلاین روزنامه «نیویورک تایمز» به دنبال کشته شدن شماری از سربازان ترکیه در حمله هوایی نیروهای سوریه، نوشت: آنکارا در اقدامی متقابل مانع ورود مهاجران سوری به حوزه اروپا از طریق مرزهای خود نخواهد شد.

مرزهای ترکیه به اروپا باز شد

خبرگزاری دولتی آناتولی ترکیه نیز اعلام کرد: رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه، ریاست یک نشست اضطراری در مورد این حمله را در آنکارا برگزار کرد، در حالی که خلوصی آکار وزیر دفاع و فرماندهان نیروهای ترکیه عملیاتی را در سوریه در مرزهای ترکیه انجام دادند.

حدود یک میلیون غیر نظامی از ماه دسامبر (آذر/ دی) در نزدیکی مرز ترکیه آواره شده‌اند.

ادامه پیشروی‌های ارتش سوریه برای محاصره تروریست‌ها در آخرین پایگاه‌های خود در مناطق شمال غرب این کشور در استان‌های ادلب و حلب، تنش جدیدی را میان آنکارا و دمشق ایجاد کرده و ‌تنش‌های نظامی میان دو طرف را رقم زده است.

سخنگوی حزب حاکم ترکیه در واکنش به گزارش‌های منتشرشده در برخی رسانه‌ها در خصوص قصد این کشور برای گشودن مرزها به روی مهاجران سوری گفته بود: سیاست آنکارا در خصوص مهاجران تغییر نکرده، اما ترکیه دیگر قادر به جلوگیری از ورود آنها نخواهد بود.

دسترسی به فضای مجازی در ترکیه محدود شد

ترکیه در بحبوحه گزارش‌ها از کشته و زخمی شدن شمار زیادی از سربازانش در حومه استان ادلب سوریه، دسترسی کاربرانش به فضای مجازی را محدود کرده بود.

منابع خبری گفته بودند سرویس‌دهنده‌های اینترنت در ترکیه دسترسی به توئیتر، فیسبوک، اینستاگرام و سایت «Ekşi Sozluk» (یک دیکشنری مشارکتی در ترکیه) را محدود کردند. طبق گزارش‌ها دسترسی به این سایت‌ها از روز جمعه به حالت عادی برگشت.

رهگیری موشک‌ های شلیک‌ شده از خاک ترکیه

گزارش‌ها حاکی از آن است که پدافند هوایی سوریه در پایگاه هوایی حمیمیم، دو موشک شلیک‌شده از خاک ترکیه را رهگیری کرده‌ است. این پایگاه محل استقرار نیروهای روسیه‌ای است.

سوریه از عبور ۱۱ خودرو آمریکایی جلوگیری کرد

المیادین در خبر دیگری گزارش داد یک گذرگاه مرزی سوریه در شهر «قامشلی» از عبور ۱۱ خودروی نظامی نیروهای اشغالگر آمریکایی جلوگیری و آنها را وادار به بازگشت کرده است. رسانه‌ها گزارش داده بودند که خودروهای آمریکایی از نوع «هاموی» بوده‌ و مردم به سمت آنها سنگ پرتاب می‌کردند.

ترکیه به مواضع سوریه حمله کرد

دولت ترکیه ساعتی بعد از آنکه اعلام شد سربازان این کشور در نزدیکی ادلب کشته شدند گفت که مواضع ارتش سوریه را بمباران کرده‌ است.

خبرگزاری آناتولی به نقل از «فخرالدین آلتون»، مدیر بخش ارتباطات دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه نوشت: «همه مواضع شناخته‌شده دولت سوریه هدف حمله یگان‌های زمینی و هوایی ترکیه قرار گرفتند. ترکیه تصمیم گرفته این حمله را تلافی کند.»

823193_117

وزیر دفاع ترکیه مدعی شد که جنگنده‌ها و توپخانه‌های ترکیه ۲۰۰ مقر ارتش سوریه را هدف قرار دادند و این حملات منجر به انهدام پنج بالگرد، ۲۳ تانک و سامانه دفاعی و کشته و زخمی شدن ۳۰۹ نفر از ارتش سوریه شده است.

وی در ادامه مدعی شد که مقامات روسی از محل حضور نیروهای ترکیه آگاه بوده و هیچ کدام از «عناصر مسلح» در کنار نیروهای ترکیه حضور نداشتند.

احتمال کشته شدن ۵۰ نظامی ترکیه

در ادامه خبرنگار سی‌بی‌اس مدعی شد که تلفات حمله به نظامیان ترکیه در ادلب که ظاهراً توسط روسیه صورت گرفت حدود ۵۰ نفر است.

واکنش سفیر آمریکا در ناتو چه بود؟ 

«کی بیلی هاچیسون»، سفیر آمریکا در ناتو، که هنگام انتشار اخبار مربوط به کشته شدن سربازان ترکیه‌ای در یک کنفرانس خبری در جمع خبرنگاران حضور داشت، سعی کرد تا این موضوع را به خرید سامانه پدافند اس-۴۰۰ مرتبط کند. او گفت: «امیدوارم اردوغان ببیند که متحد گذشته و آینده ترکیه، ما هستیم. الان دارند می‌بینند روسیه چیست و چه کارهایی انجام می‌دهد. امیدوارم ترکیه از خرید اس-۴۰۰ از روسیه منصرف شود.»

مرزهای ترکیه به اروپا باز شد

طبق نوشته برخی از خبرنگاران حاضر در این کنفرانس خبری، این مقام آمریکایی از پاسخ مشخص به سؤال خبرنگاران درباره فعال‌کردن ماده ۵ پیمان ناتو (اصل دفاع جمعی) خودداری کرد.

به گزارش روز جمعه خبرگزاری فرانسه، هاچیسون که در جمع خبرنگاران در واشنگتن سخن می‌گفت، تصریح کرد که ترک‌ها باید بدانند که متحد قابل اتکای آنان (آمریکا) و کشوری (روسیه) که نمی‌شود به آن اعتماد کرد، کدام است.

نماینده آمریکا در ناتو افزود: ترکیه باید ماهیت و حقیقت روسیه را درک کنند و ببینند که امروز روس‌ها دست به چه کارهایی می‌زنند.

سفیر آمریکا در ناتو درباره فعال ‌کردن ماده ۵ پیمان ناتو (اصل دفاع جمعی) که به معنای ورود ناتو به این بحران است، خودداری کرد.

در آخرین تحولات شمال غرب سوریه و حمله پنجشنبه شب به نیروهای ترکیه در ادلب و درخواست آنکارا٬‌ ناتو روز گذشته نشست فوق العاده برگزار کرد.

سخنگوی دولت ترکیه پیشتر گفته بود که کشورش روز جمعه از اعضای ائتلاف ناتو خواسته است که تشکیل جلسه اضطراری دهند.

به دنبال پیشروی‌های ارتش سوریه برای محاصره تروریست‌ها در آخرین پایگاه‌های خود در مناطق شمال غرب این کشور در استان های ادلب و حلب، تنش‌ها میان ترکیه و روسیه از یک سو و میان دولت آنکارا و دمشق از سوی دیگر شدت گرفته است.

آمریکا امیدوار است با توجه به تنش های اخیر میان آنکارا و مسکو،‌ ترکیه قرارداد خرید،‌ اس ۴۰۰ از روسیه را لغو کند.

ترکیه به عنوان عضو ناتو سال گذشته و با وجود مخالفت آمریکا، قرارداد خرید سامانه دفاعی اس ۴۰۰ را با روسیه امضا کرد.

رجب طیب اردوغان چندی پیش خرید سامانه «اس ۴۰۰» روسی را ضرورتی برای صلح در منطقه دانست و اعلام کرده بود که فرآیند نصب آن در ماه آوریل (فروردین ۹۹) تکمیل می‌شود.

نشست مشورتی ناتو

عصر دیروز سخنگوی دولت ترکیه گفت اعضای ائتلاف ناتو را به یک نشست مشورتی در خصوص اوضاع ادلب دعوت کرد.

مرزهای ترکیه به اروپا باز شد

نشست غیر علنی پارلمان ترکیه

در همین راستا رهبر «حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه» که حزب اصلی مخالف دولت رئیس‌جمهور «رجب طیب اردوغان» است خواستار نشست پارلمان پشت درهای بسته برای بررسی تحولات ادلب شد.

مقام بلندپایه ترکیه پنجشنبه شب به خبرگزاری رویترز گفته بود که آنکارا تصمیم گرفته تا مرزهایش را به روی آوارگان سوری برای رفتن به اروپا باز بگذارد.

به گزارش خبرگزاری رویترر، این مقام بلندپایه ترکیه که نامش ذکر نشده، افزود: ترکیه تصمیم گرفته تا از رفتن آوارگان سوری به اروپا، چه زمینی و چه دریایی جلوگیری نکند.

این مقام ترکیه در ادامه گفت: دستورات لازم در این خصوص به نیروهای پلیس، گارد ساحلی و نیروهای مرزبانی مبنی بر عدم ممانعت از آوارگان صادر شد.

نشست امنیتی اضطراری ترکیه

شوک کشته شدن این تعداد از نیروهای ترکیه رسانه‌ها و فضای سیاسی و خبری ترکیه را متاثر کرده است. پس از انتشار خبر حمله، رجب طیب اردوغان ریاست نشست کابینه امنیتی را بر عهده گرفت و بیش از 6 ساعت جلسه برگزار شد؛ اما از مصوبات دقیق این نشست خبری مخابره نشد، جز آنکه "فخرالدین آلتون" مدیر رسانه‌ای دفتر اردوغان پس از این نشست اعلام کرد کلیه اهداف شناخته شده دولت سوریه هدف گلوله‌باران هوایی و زمینی ترکیه قرار گرفته‌اند.

رسانه‌های ترکیه طی روزها و هفته های گذشته از حملات نیروهای این کشور به مواضع ارتش سوریه در داخل خاک این کشور خبر می‌دادند و بر اساس اعلام وزارت دفاع ترکیه در طی 17 روز عملیات ارتش ترکیه به اهدافی در خاک سوریه بیش از 1700 نیروی سوری هدف حمله قرار گرفته و دهها تانک و هلی کوپتر ارتش سوریه منهدم شده است.

دولت ترکیه تا پایان ماه جاری میلادی به ارتش سوریه مهلت داده تا از استان ادلب عقب‌نشینی کند؛ اما دولت سوریه با تاکید بر اینکه ادلب بخشی جدایی‌ناپذیر از خاک سوریه است که در اشغال نیروهای تروریستی قرار دارد؛ بر ضرورت پاکسازی این استان خود از وجود گروه‌های تروریستی تاکید می‌کند.

دولت ترکیه می‌گوید تبعات امنیتی این عملیات پاکسازی سوریه به شکل آوارگی صدها هزار سوری دیگر و روانه شدن آنها به داخل مرزهای ترکیه خواهد بود.

اوضاع استان ادلب از ماه دسامبر سال 2019 با عزیمت واحدهای ارتش سوریه به منظور پاکسازی این استان از وجود گروه‌های تروریستی رو به وخامت گرایید و در طی این مدت نزدیک به 1 میلیون آواره سوری مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفت: در کنار ترکیه که متحدمان در ناتو است، می‌ایستیم و خواستار پایان فوری تهاجم نیروهای نظام سوریه، روسیه و نیروهای مورد حمایت ایران هستیم.

این سخنگو که نامش ذکر نشده است، افزود: ما به دنبال بررسی گزینه‌هایی برای حمایت بهتر از ترکیه در این بحران هستیم.

رییس جمهوری ترکیه هم در ادامه گفت: سوریه تاوان حمله هوایی بزدلانه به محل استقرار نیروهای مسلح آنکارا در ادلب را پرداخت خواهد کرد.

اردوغان و پوتین

به گزارش روز جمعه آناتولی، فواد اوکتای با صدور بیانیه‌ای افزود: سوریه به عنوان جنایت‌کار جنگی تاوان این حمله بزدلانه را خواهد پرداخت.

وی نیروهایی را که در این حمله کشته شدند، شهید خواند و به خانواده‌های آنان و ملت ترکیه تسلیت گفت.

اعزام دو ناوشکن مجهز به موشک کروز روسیه

ناوگان روسی مستقر در دریای سیاه از اعزام دو ناوشکن مجهز به موشک کروز به سواحل سوریه خبر داد.

مرزهای ترکیه به اروپا باز شد

به گزارش شبکه تلویزیونی "روسیا الیوم" "الکسی رولف" نماینده نیروی دریایی روسیه در ناوگان دریای سیاه گفت: این دو ناوشکن از تنگه‌های آبی ترکیه عبور کرده و در حال حرکت به سوی دریای مدیترانه هستند.

تلویزیونی روسیه ۲۴ از گلوله باران مواضع ارتش سوریه و تیراندازی به سوی هواپیماهای روسیه توسط ارتش ترکیه در ادلب خبر داد.

در این گزارش که از منطقه ادلب مخابره شده، گفته شد: نیروهای ترکیه در پاسخ به حمله هوایی که بر اثر آن دست کم دو نظامی ترکیه کشته و دو نظامی دیگر مجروح شدند، به سوی هواپیماهای روسیه و مواضع ارتش سوریه در استان ادلب تیراندازی کردند.

به گفته پادوبنی، هواپیماهای نیروی هوایی سوریه و نیروی هوافضای روسیه با پروازهای منظم بر فراز استان ادلب، حملات تروریست‌ها را دفع و پیشروی آنها را متوقف می‌کنند.

در گزارش شبکه روسیه ۲۴ گفته شد که نظامیان ترکیه و تروریست‌ها در ادلب از تسلیحات پدافند هوایی دوش پرتاب (قابل حمل) استفاده کردند. هواپیماهای روسیه و سوریه پس از بمباران مراکز تروریست‌ها، برای اینکه هدف قرار نگیرند، اشیاء داغ پرتاب کردند تا موشک‌های پرتاب شده به آن اصابت کند.

روسیه در ادامه ترکیه را تهدید کرد که هر گونه اقدام نظامی‌اش در ادلب "پایان بدی" برایش خواهد داشت.

همچنین روسیه اعلام کرده که ترکیه درباره حضور نظامیانش در ادلب اطلاعی نداده بود و سربازان کشته شده ترک در میان تروریست‌های مسلح در ادلب بودند؛ ادعایی که ترکیه آن را رد می‌کند.

در هفته‌های اخیر منطقه امن ادلب بر اثر تحرکات تروریست‌ها متشنج شده و ورود ارتش ترکیه به این منطقه و درگیری آن با نیروهای ارتش سوریه و نیز گلوله باران مناطق پیرامون ادلب از سوی گروه‌های تروریستی بر تنش‌ها به شدت افزوده است.

یکی از مسائل مهم در عملیات سرنوشت‌ساز ارتش سوریه و متحدان آن در استان ادلب، به عنوان مهم‌ترین منطقه تحت اشغال تروریست‌ها در سوریه تلاش آنکارا برای جلوگیری از پیشروی ارتش سوریه است.

بیانیه وزارت دفاع روسیه درباره تحولات روز گذشته ادلب

عناصر مسلح روز گذشته به مواضع ارتش سوریه در ادلب حمله کردند.

آنکارا درباره حضور نظامیان خود در ادلب به ما اطلاع نداده بود.

سربازهای کشته شده ترکیه در صفوف تروریست‌ها بودند.

با کشته شدن 33 سرباز ارتش ترکیه در استان ادلب خطر جنگ بین ترکیه از سویی و نیروهای سوری و روسیه بالا گرفته است.

"رحمی دوغان" استاندار استان " هاتای" ترکیه با اعلام این موضوع گفته است زخمی های حمله سوریه برای مداوا به داخل ترکیه منتقل شده اند.

شوک کشته شدن این تعداد از نیروهای ترکیه رسانه ها و فضای سیاسی و خبری ترکیه را متاثر کرده است. دیشب پس از انتشار خبر حمله، رجب طیب اردوغان ریاست نشست کابینه امنیتی را بر عهده گرفت و بیش از 6 ساعت جلسه برگزار شد؛ اما از مصوبات دقیق این نشست خبری مخابره نشده است، جز آنکه "فخرالدین آلتون" مدیر رسانه‌ای دفتر اردوغان پس از این نشست اعلام کرد  کلیه اهداف شناخته شده  دولت سوریه هدف گلوله‌باران هوایی و زمینی ترکیه قرار گرفته‌اند.

رسانه‌های ترکیه طی روزها و هفته های گذشته از حملات نیروهای این کشور به مواضع ارتش سوریه در داخل خاک این کشور خبر می‌دادند و بر اساس اعلام وزارت دفاع ترکیه در طی 17 روز عملیات ارتش ترکیه به اهدافی در خاک سوریه بیش از 1700 نیروی سوری هدف حمله قرار گرفته و دهها تانک و هلی کوپتر ارتش سوریه منهدم شده است.

دولت ترکیه تا پایان ماه جاری میلادی به ارتش سوریه مهلت داده تا از استان ادلب عقب‌نشینی کند؛ اما دولت سوریه با تاکید بر اینکه ادلب بخشی جدایی‌ناپذیر از خاک سوریه است که در اشغال نیروهای تروریستی قرار دارد؛ بر ضرورت پاکسازی این استان خود از وجود گروه‌های تروریستی تاکید می‌کند.

ارتش ترکیه

دولت ترکیه می‌گوید تبعات امنیتی این عملیات پاکسازی سوریه به شکل آوارگی صدها هزار سوری دیگر و روانه شدن آنها به داخل مرزهای ترکیه خواهد بود.

اوضاع استان ادلب از ماه دسامبر سال 2019 با عزیمت واحدهای ارتش سوریه به منظور پاکسازی این استان از وجود گروه‌های تروریستی رو به وخامت گرایید و در طی این مدت نزدیک به 1 میلیون آواره سوری مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده‌اند.

صبر ترکیه رو به پایان است

شامگاه جمعه «رجب طیب اردوغان» رییس جمهور ترکیه در سخنانی در جمع اعضای حزب عدالت و توسعه، گفت که دولت آنکارا هر کاری لازم باشد می‌کند تا به قول او «ثبات» به سوریه باز گردد؛ حتی اگر «گزینه نظامی» مورد نیاز باشد.

اردوغان اعلام‌ کرد: علی‌رغم آنکه تعداد زیادی از نیروهای ترکیه در «ادلب» حضور دارند، مسکو همچنان برای از بین بردن تروریست‌ها به بمباران‌های خود در این منطقه ادامه می‌دهد.

رئیس‌جمهور ترکیه در این خصوص به روسیه هشدار داد که صبر ترکیه رو به پایان است و مسکو به توافقات خود در قالب (نشست‌های) آستانه و سوچی در خصوص سوریه پایبند نیست. "به روسیه اعلام کردیم که صبر ما در مقابل بمباران‌های پی در پی و افزایش تنش‌ها در ادلب رو به پایان است".

در واکنش به سخنان اردوغان، وزارت خارجه روسیه نیز اعلام کرد که مسکو به تمامی تعهداتش در قبال سوریه پایبند است.

ارتش ترکیه هم اکنون به طور غیر قانونی بیش از ۱۲ پایگاه دیده‌بانی در استان ادلب و شرق حلب ایجاد کرده است.

پوتین و بشار اسد

ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان روسای جمهوری روسیه و ترکیه آخرین بار جمعه گذشته تلفنی در خصوص اوضاع منطقه ادلب مذاکره کردند.

بعد از آن گفتگو دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین اعلام کرد: در مرکز توجه دو طرف، بار دیگر اوضاع متشنج منطقه امن ادلب قرار داشت. پوتین از ادامه اقدامات خصمانه گروه‌های افراط گرا در این منطقه ابراز نگرانی جدی کرد.

رئیس جمهوری روسیه بر ضرورت احترام بدون قید و شرط به حق حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه ترکیه تأکید کرد.

سربازهای کشته شده ترکیه در میان تروریست‌ها بوند

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای در واکنش به کشته شدن نظامیان ترکیه‌ای اعلام کرد که سربازهای کشته شده ترکیه در میان تروریست‌ها حضور داشتند و آنکارا درباره حضور نظامیانش در ادلب به مسکو اطلاع نداده بود.

به دنبال پیشروی‌های ارتش سوریه برای محاصره تروریست‌ها در آخرین پایگاه‌های خود در مناطق شمال غرب این کشور در استان‌های ادلب و حلب، تنش‌ها میان ترکیه و روسیه از یک سو و میان دولت آنکارا و دمشق از سوی دیگر شدت گرفته است.

آنکارا انتظار حمایت عملی از آمریکا دارد

ریاست جموری ترکیه اعلام کرد که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور این کشور به «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا ابلاغ خواهد کرد که حمایت شفاهی از ترکیه کافی نبوده و آنکارا انتظار حمایت عملی از آمریکا دارد.

اردوغان

ریاست جمهوری ترکیه در ادامه بیانیه خود افزود: «اردوغان به پوتین اعلام کرد که تمامی عناصر ارتش سوریه به اهدافی مشروع برای ترکیه تبدیل شده و آنها را هدف قرار خواهد داد.»

در حملات هوایی روز پنج شنبه سوریه و روسیه به مواضع تروریست‌ها، بیش از ۳۰ نظامی ارتش ترکیه کشته شدند که همین مسئله باعث خشم مقامات ترکیه شد. روسیه می‌گوید حضور نیروهای ارتش ترکیه در منطقه بر اساس هماهنگی نباید اتفاق می‌افتاد و شماری از نیروهای ترکیه با گروه‌های مسلح و تروریستی مانند جبهه النصره (شاخه سوری القاعده) همراه بودند که هدف قرار گرفتند.

بنا به گزارش شبکه «تی.آر.تی»، دفتر ریاست جمهوری ترکیه همچنین گفت که اردوغان، روز جمعه قرار بود با «آنگلا مرکل»، صدر اعظم آلمان و «دونالد ترامپ» و «امانوئل ماکرون»، رؤسای جمهور آمریکا و فرانسه در خصوص اوضاع ادلب سوریه گفت‌وگو کند.

ترکیه به عنوان عضوی از پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) انتظار دارد اعضای این ائتلاف از او در قضیه ادلب حمایت کند با این حال، کمک‌های این اعضا به ویژه آمریکا عملی نبوده و تنها محدود به اظهارات مقامات آمریکایی و اروپایی بوده است.

گفتگوی تلفنی اردوغان و ترامپ 

مرزهای ترکیه به اروپا باز شد

رؤسای جمهور ترکیه و آمریکا شامگاه جمعه تلفنی درباره تحولات در ادلب سوریه و ضرورت اتخاذ گام‌هایی درباره آن گفت‌وگو کردند.

به گزارش «تی‌آرتی» رؤسای جمهور ترکیه و آمریکا در این تماس تلفنی درباره روابط دوجانبه و موضوعات منطقه‌ای به خصوص تحولات ادلب گفت‌وگو کردند.

بر اساس اعلام رسانه‌های ترکیه، اردوغان و ترامپ بر ضرورت اتخاذ گام‌هایی برای مقابله با بحران انسانی در ادلب توافق کردند.

پیشتر ریاست جموری ترکیه اعلام کرده بود که اردوغان به ترامپ ابلاغ خواهد کرد که حمایت شفاهی از ترکیه کافی نبوده و آنکارا انتظار حمایت عملی از آمریکا دارد.

ترکیه به عنوان عضوی از پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) انتظار دارد اعضای این ائتلاف از او در قضیه ادلب حمایت کند با این حال، کمک‌های این اعضا به ویژه آمریکا عملی نبوده و تنها محدود به اظهارات مقامات آمریکایی و اروپایی بوده است.

تنش‌ها در ادلب پس از آن افزایش یافت که در پی پیشروی‌های ارتش سوریه در این استان و عقب راندن تروریست‌ها، ترکیه حمایت های خود از گروه های مسلح حاضر در این استان را افزایش داد و حتی به کمک پهپادها اقدام به بمباران مواضع ارتش سوریه کرد.

همچنین منبعی مسؤول در وزارت خارجه سوریه جمعه (نهم اسفند) در مورد تحولات اخیر ادلب گفت: «تبلیغات دروغینی که ترکیه و کشورهای غربی علیه سوریه طی روزهای گذشته انجام دادند، حمایت آن‌ها به ویژه رژیم ترکیه از گروه‌های مسلح تروریستی طی سال‌های گذشته را اثبات می‌کند و نشان می‌دهد که آن‌ها برای اجرای نقشه‌های خود علیه خواسته‌های مردم سوریه از جمله نابودی تروریسم در این کشور، سرمایه‌گذاری کرده و روی این نقش‌ها حساب باز کرده بودند». 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها