پیام G7 به ایران

ماکرون روز شنبه در حاشیه اجلاس بیاریتز به تلویزیون فرانسه گفت: «ما با یکدیگر بر آنچه قرار است به تهران بگوییم توافق کردیم. یک پیام از سوی گروه هفت درباره اهداف ما وجود دارد». ترامپ در پاسخ به این سوال که آیا او از تماس مکرون با مقامات ایران حمایت می‌کند، گفت مطمئنا [حمایت می‌کنم] اما اضافه کرد که از تماس‌های آبه با ایران نیز حمایت می‌کند. ترامپ گفت: «ما ارتباطات خودمان را خواهیم داشت، اما نمی‌توانیم مانع ارتباط دیگران [با ایران] شویم. اگر دیگران بخواهند صحبت کنند، صحبت می‌کنند».

پیام G7 به ایران

بیاریتز-فرانسه:امانوئل مکرون، روز یکشنبه اعلام کرد، رهبران G7 بر ارسال پیامی مشترک به ایران توافق کرده‌اند. اما دونالد ترامپ گفت، هر کشور کار خودش را انجام می‌دهد.

ماکرون روز شنبه در حاشیه اجلاس بیاریتز به تلویزیون فرانسه گفت: «ما با یکدیگر بر آنچه قرار است به تهران بگوییم توافق کردیم. یک پیام از سوی گروه هفت درباره اهداف ما وجود دارد».

او ادامه داد: «ما بر دو نکته بسیار واضح اتفاق نظر داریم: ما نمی‌خواهیم ایران به بمب اتم دست پیدا کند و ما نمی‌خواهیم منطقه بی‌ثبات شود».

یک مسئول دستگاه دیپلماسی فرانسوی حتی فراتر رفت و بیان کرد، سران هفت کشور، از جمله ترامپ، به ماکرون اجازه گفتگو با رهبران ایران و انتقال پیام G7 به آنها را داده‌اند. او گفت: «سران هفت کشور توافق کردند که ماکرون به عنوان رئیس G7 می‌تواند با مقامات ایرانی صحبت کند و براساس آنچه بر سر میز گفتگو شد، پیامی به آنان ارسال کند».

اما، روز یکشنبه، طی جلسه‌ای که ترامپ و شینزو آبه با خبرنگاران داشتند، به نظر رسید که ترامپ اینطور فکر نمی‌کند. هنگامی که از او سوال شد، آیا بیانیه مشترکی را که مکرون از G7 به ایران می‌رساند امضا کرده است، او گفت: «نه، من در این خصوص بحثی نکرده‌ام».

ترامپ در پاسخ به این سوال که آیا او از تماس مکرون با مقامات ایران حمایت می‌کند، گفت مطمئنا [حمایت می‌کنم] اما اضافه کرد که از تماس‌های آبه با ایران نیز حمایت می‌کند. ترامپ گفت: «ما ارتباطات خودمان را خواهیم داشت، اما نمی‌توانیم مانع ارتباط دیگران [با ایران] شویم. اگر دیگران بخواهند صحبت کنند، صحبت می‌کنند».

اوایل این ماه، به دلیل تماس مکرون با ایران، ترامپ در توییتر شدیدا از او انتقاد کرد و گفت پیام‌های درهم‌آمیخته دیپلماسی با تهران را سخت‌تر می‌کند. او توییت کرد: «می‌دانم که نیت امانوئل مانند بقیه خوب است، اما هیچ کس به جز ایالات متحده از طرف ایالات متحده سخن نمی‌گوید. هیچ‌کس به هیچ شکل و مدلی، ما را نمایندگی نمی‌کند».

نظرات ترامپ و مکرون در بیاریتز نشان داد اگرچه اروپا و ایالات متحده اهداف مشترکی در خصوص ایران دارند، اما بر سر نحوه دستیابی به این اهداف اختلافات عمیقی میانشان وجود دارد.

ترامپ سیاست «حداکثر فشار» را درخصوص ایران دنبال می‌کند. او از توافق هسته‌ای که در زمان اوباما مذاکره شده بود خارج شد و تحریم‌ها را مجددا علیه ایران وضع کرد.

پس از بالا گرفتن تنش‌ها میان ایران و غرب در ماه‌های اخیر، دیپلمات‌ها نگران درگیری ناگهانی نظامی میان ایران و غرب بوده‌اند. در این مدت، فرانسه در کاهش تنش‌ها پیشرو بوده است. مقامات فرانسوی همواره به دنبال ان بوده‌اند که ایران بتواند به صادرات نفت خود برای مدتی محدود ادامه دهد، اما ایران به توافق بازگردد و بندهای نقض شده را به حالت قبل بازگرداند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها