پوتین به قلب اوکراین می‌زند

جنگ سرنوشت ساز در خارکف/ پوتین آماده حمله بزرگ به قلب اوکراین/ زلنسکی نگران از دست رفتن حساس ترین منطقه/ ورق جنگ بر می گردد؟

پوتین به قلب اوکراین می‌زند

خارکف یکی از استراتژیک ترین مناطق اوکراین است و از دست رفتن آن می تواند زلنسکی و دولتش را با خطر بزرگی مواجه کند.

به گزارش خبر فوری، الجزیره قطر در گزارشی که اخیرا نوشته به موضوع جنگ اوکراین و روسیه و به خصوص نبرد سرنوشت ساز خارکف پرداخته است. خارکف یکی از استراتژیک ترین مناطق اوکراین است و از دست رفتن آن می تواند زلنسکی و دولتش را با خطر بزرگی مواجه کند.

در زیر خلاصه گزارش الجزیره ارائه می گردد.

حمله بزرگ روسیه به خارکف

روسیه اعلام کرد که کنترل روستایی در نزدیکی ووچانسک در منطقه خارکف در شمال شرقی اوکراین را به دست گرفته است. این منطقه اهمیت استراتژیک فوق العاده زیادی دارد و دو طرف سخت تلاش دارند که این منطقه را در اختیار و تسلط خود بگیرند. روسیه هفته گذشته یک حمله زمینی جدید را به این منطقه آغاز کرد. حمله بزرگ مسکو باعث نگرانی کی‌یف شد و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین ترس خود را نسبت به وقوع یک حمله گسترده تر ابراز کرد.

خبرها گویای این است که روسیه پیشروی زیادی در خارکف داشته است. وزارت دفاع روسیه روز شنبه اعلام کرد که یگان‌ های گروه شمالی، روستای «استاریتسیا» در منطقه خارکف را به تصرف درآورده و به پیشروی خود در عمق خاک اوکراین ادامه داده است.

مسکو قبلاً بخش‌های وسیعی از این منطقه را (در مراحل اولیه جنگ و قبل از اینکه کی‌یف آنها را پس بگیرد) به کنترل خود درآورده بود. در میانه جنگ، اوکراین مناطق وسیعی از خارکف را پس گرفت و روسیه مجددا قصد در اختیار گرفتن آنها را دارد.

بر اساس تحلیلی که پنج شنبه گذشته توسط خبرگزاری فرانسه ارائه گردید، بر اساس داده های بدست آمده توسط تحلیلگران موسسه آمریکایی مطالعات جنگ، روسیه از 9 تا 15 ماه مه حدود 278 کیلومتر مربع از اراضی اوکراین در شرق، به ویژه در منطقه خارکف را به دست گرفته است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز جمعه تایید کرد که هدف از حمله جدید به خارکف ایجاد یک "منطقه حائل" در برابر حملات ارتش اوکراین به خاک روسیه است. این ادعا اگر درست باشد، نشان می دهد که نیروهای روسیه قصد حمله به شهر خارکف را ندارند اما هنوز مشخص نیست که این ادعا درست باشد.

از سوی دیگر، مسکو کی‌یف را متهم کرده که از سلاح های کشتارجمعی علیه نیروهایش استفاده کرده است. روز شنبه، مسکو کی‌یف را متهم کرد که با بمب های هدایت شونده فرانسوی «هامر» و موشک های ضد رادار آمریکایی «هارم» به منطقه بلگورود روسیه در مرز اوکراین حمله کرده است.

تحلیلگران نظامی بر این باورند که ادعای اخیر مسکو بهانه دست پوتین می دهد که با تمام قوا به خارکف حمله کند. برخی کارشناسان معتقدند حمله به خارکف ممکن است به منظور از بین بردن بیشتر نیروها و منابع اوکراینی صورت گرفته باشد، زیرا روسیه نیروی انسانی و مهمات بیشتری را دارد و از طریق برتری قوای خود می تواند اوکراین را تحت فشار قرار دهد.

ترس کی‌یف نسبت از تصرف قلب اوکراین

همانطور که بیان شد، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین ابراز نگرانی کرد که حمله زمینی روسیه به منطقه خارکف در 10 ماه مه صرفاً مقدمه ای برای حمله گسترده تر به شمال و شرق این کشور باشد.

زلنسکی در اولین مصاحبه خود با یک رسانه خارجی از زمان آغاز حمله مسکو به خارکف گفت که نیروهای روس قبل از اینکه نیروهای اوکراینی آنها را متوقف کنند بین 5 تا 10 کیلومتر در امتداد مرز شمال شرقی جلو آمده و به مناطق خارکف نفوذ کردند.

در حالی که وی خاطرنشان کرد که وضعیت هنوز "تثبیت نشده است"، تاکید کرد: «با این وجود، به لطف نیروهای کمکی مستقر، وضعیت تحت کنترل است و اوضاع بهتر از روز اول حمله است.»

زلنسکی اذعان کرد که کمبود نیروهای نظامی اوکراینی کاملا محسوس است و این کمبود بر روحیه سربازان تأثیر گذاشته و می‌ گذارد. کی‌یف برای جبران این نقیصه، قانون جدید «بسیج عمومی افراد مشمول سربازی» را از روز شنبه اجرا کرده است تا صفوف ارتش خود را تقویت کند. در حالی که در شرایط کنونی هیچ پایانی برای جنگ قابل تصور نیست و سربازان ارتش اوکراین دچار خستگی و خشم شدیدی شده اند، کی‌یف برای جذب نیروی جدید نظامی تلاش می کند.

زلنسکی در گفتگوی اخیر خود بار دیگر از غرب درخواست کرد تا به اوکراین تسلیحات جدید بدهد. او گفت که اوکراین تنها یک چهارم سامانه‌های پدافند هوایی مورد نیاز خود را در اختیار دارد و افزود که برای مقابله با نیروی هوایی روسیه به ۱۲۰ تا ۱۳۰ فروند هواپیمای جنگنده F-16 نیاز است.

منبع: خبر فوری

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها