رابطه سیاسی ایران و آمریکا به شدت پرتنش شد/ وحشت آمریکا از توان هسته‌ای ایران

ایران می تواند دو هفته ای بمب اتم بسازد؟ / وحشت آمریکا از توان هسته ای ایران.

رابطه سیاسی ایران و آمریکا به شدت پرتنش شد/ وحشت آمریکا از توان هسته‌ای ایران

رسانه های تندرو و غالبا جمهوری خواه آمریکایی به دنبال افزایش تنش واشنگتن و تهران و افزایش "ایران هراسی" در غرب هستند. این در حالی است که بسیاری از محافل سیاسی و رسانه ای جهان و اروپا متوجه جنایات اسرائیل در غزه هستند.

به گزارش خبر فوری، در حالیکه رابطه سیاسی ایران و آمریکا به شدت پرتنش شده، رسانه های تند آمریکایی نیز شروع به نوشتن مقالات متعدد در این رابطه کرده اند. برخی از این پایگاه ها و رسانه ها با به میان کشیدن مجدد مساله هسته ای ایران سعی دارند از مساله درگیری های نیابتی فراتر رفته و مجددا نوعی "ایران هراسی" گسترده را در غرب و به خصوص آمریکا ایجاد کنند.

پایگاه نشنال اینترست در یکی از تحلیل هایی که اخیرا نوشته به موضوع غنی سازی اورانیوم ایران اشاره داشته و آن را بزرگترین خطر و تهدید برای آمریکا می داند. نویسنده این تحلیل مدعی است ایران در وضعیتی است که هر وقت بخواهد و "تصمیم" بگیرد، می تواند سلاح هسته ای بسازد.

نویسنده نشنال اینترست در مقاله خود می نویسد؛ عملکرد دیپلماتیک دولت بایدن در قبال ایران موقعیت این کشور را در خاورمیانه برجسته تر کرده و قابلیت های هسته ای اش را هم تقویت نموده است. پیشرفت های قابل توجه در برنامه هسته ای ایران، همراه با افزایش انگیزه های امنیتی، سناریوی قابل قبولی را نشان می دهد که در آن، ایران ممکن است تصمیم به تولید سلاح هسته ای بگیرد.

نشنال اینترست مدعی می شود که علیرغم تحریم‌ها و بررسی‌ های بین‌المللی، ایران پیشرفت‌ های قابل‌توجهی در زمینه غنی‌سازی اورانیوم داشته است و این مساله می تواند تهدیدی بزرگ برای امنیت آمریکا باشد.

این پایگاه در ادامه می نویسد؛ تمرکز کنونی جهان بر سایر درگیری ها ممکن است فرصتی را برای ایران فراهم کند تا اهداف هسته ای خود را بیشتر محقق کند. مقامات ایرانی آشکارا در مورد توانایی این کشور جهت تولید تسلیحات هسته‌ای در صورت "انتخاب این گزینه" صحبت کرده‌اند که این امر نشان‌دهنده تغییر گفتمان ایران به سمت موضع قاطع‌تر در مورد قابلیت‌ های هسته‌ ای تهران است. پتانسیل ایران برای توسعه قابلیت های هسته‌ای اش، نگرانی‌ های بزرگی را برای امنیت آمریکا ایجاد می‌کند و بر نیاز واشنگتن به یک رویکرد استراتژیک جهت جلوگیری از دستیابی ایران به غنی سازی کامل هسته‌ای تاکید می‌ کند.

وضعیت غنی سازی اورانیوم رآکتورهای ایران

نشنال اینترست در ادامه مقاله، مروری بر آخرین وضعیت رآکتورهای ایران دارد. نویسنده تاکید دارد که بعد از خروج ترامپ از برجام در ماه می ۲۰۱۸، ایران پیشرفت فنی بسیار زیادی در برنامه هسته ای خود داشته است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تخمین زده که تا ۲۸ اکتبر ۲۰۲۳، ذخایر اورانیوم ایران به 4130.7 کیلوگرم به شکل هگزافلوراید (UF6)، 2218.1 کیلوگرم با غنی سازی 5 درصد، 567.1 کیلوگرم با غنی سازی 20 درصد و 128.3 کیلوگرم با غنی سازی 60 درصد برسد.

این درحالیست که آژانس دیرکز اذعتن کرد حجم اورانیوم با غنای ۶۰ درصد ایران کاهش یافته است.

با این حال، بر اساس برآورد برخی نهادهای آمریکا، ایران اورانیوم غنی سازی شده کافی برای ساخت سه سلاح اتمی در دو هفته و ساخت چهار الی پنج سلاح در  سه هفته در صورت "تصمیم به ساخت سلاح هسته ای" دارد.

چرخش نگاه از اوکراین و غزه به ایران

نشنال اینترست سپس مدعی می شود که اولویت خارجی دولت بایدن در رابطه با ایران باید غنی سازی هسته ای اش باشد نه مسائل منطقه ای.

این پایگاه در تحلیل خود می نویسد: عوامل دیگری نیز می‌ توانند توانایی ایران برای ساخت تسلیحات اتمی را تسهیل کنند. جنگ در اوکراین و درگیری بین اسرائیل و حماس به طور قابل توجهی تمرکز و منابع ایالات متحده و اتحادیه اروپا را منحرف کرده و توجهات را از خود ایران دور کرده است.

در سطح بین‌المللی، حدود 30 کشور غربی منابع خود را برای دفع تجاوز روسیه به اوکراین بسیج کرده‌اند، چون رهبران اروپایی نگران هستند که این درگیری به اروپای غربی کشیده شود و همین مساله، باعث شده توجه بیشتر از ایران منحرف شود. جمهوری اسلامی ایران ممکن است از این مساله منتفع شده و برنامه هسته ای خود را پیش ببرد.

نشنال اینترست سپس مدعی می شود که بایدن سیاست خارجی اشتباهی را برگزیده است. نویسنده تندرو این پایگاه خطاب به دولتمردان آمریکایی می نویسد: واشنگتن و متحدانش باید ایران را تحت فشار قرار دهند تا به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی بیشتر به مراکز حساس اتمی خود بدهد.... بایدن باید به ایران هشدار دهد و  روشن کند که عدم همکاری تهران با آژانس و آمریکا ممکن است ایالات متحده را به فکر اقدام نظامی بیندازد.

مقاله نشنال اینترست نشان می دهد که رسانه های تندرو و غالبا جمهوری خواه آمریکایی به دنبال افزایش تنش واشنگتن و تهران و افزایش "ایران هراسی" در غرب هستند. این در حالی است که بسیاری از محافل سیاسی و رسانه ای جهان و اروپا متوجه جنایات اسرائیل در غزه هستند. انحراف توجه از فاجعه در غزه هدفی است که لابی های صهیونیستی و رسانه های همراهشان دنبال می کنند و بحران سازی از مساله هسته ای ایران یکی از مصادیق این انحراف فکری است.

منبع: خبر فوری

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها