آغاز جنگ دریایی میان ایران و آمریکا؟

منطقه در نقطه جوش/ اوج التهابات در دریای سرخ؛ تهدید، ارسال ناو و تغییر استراتژی/ میان ایران و آمریکا جنگ دریایی رخ می دهد؟

آغاز جنگ دریایی میان ایران و آمریکا؟

تنش در دریای سرخ بالا است و با تغییر موقعیت ناوهای ایران و آمریکا و نزدیک شدن آنها به یکدیگر و حائل شدن قایق های تندرو یمنی میان آنها، امکان تصادم و برخورد میان آنها زیاد است. ارسال ناوهای انگلستان و کشورهای دیگر به دریای سرخ، احتمال درگیری را بیشتر هم می کند.

به گزارش خبر فوری، در 24 ساعت اخیر اتفاقات مختلفی در دریای سرخ به وقوع پیوسته و تنش میان جبهه مقاومت و غرب بیش از پیش شده است. پیش از این گفته شد که افزایش تنش میان مقاومت و غرب ممکن است شرایط را غیر قابل کنترل کند.

اگرچه هنوز اوضاع در کنترل است اما ممکن است وضعیت بدتر و بدتر شود.

افزایش تنش در دریای سرخ؛ تهدید، ارسال ناو و تغییر استراتژی

نیروهای یمنی بعد از حمله اسرائیل به غزه و طرفداری کشورهای غربی از رژیم صهیونیستی شروع به توقیف کشتی های مرتبط با اسرائیل کردند. این اتفاق باعث درگیری میان نیروهای مقاومت و آمریکا شد. این درگیری ها در 48 ساعت اخیر اوج گرفته است. روز قبل سنتکام اعلام کرد که تعدادی قایق‌ مربوط به ارتش یمن به یک کشتی در دریای سرخ حمله کردند که با دخالت نیروهای آمریکایی تعدادی از قایق‌ ها غرق شدند.

از آن سو، انگلستان نیز اعلام کرده که قصد فعالیت نظامی در یمن را دارد. روز قبل، وزیر دفاع انگلیس مدعی شد که کشورش آماده انجام اقدامات مستقیم برای جلوگیری از تهدیدهای کشتیرانی در دریای سرخ است.

روز یک شنبه هم نشریه انگلیسی «تایمز» گزارش داد که ارتش انگلیس در حال تدارک یک طرح تحریک آمیز برای دست زدن به موجی از حملات هوایی علیه مواضع نیروهای یمنی در دریای سرخ است که چشم‌انداز تشدید چشمگیر تنش ‌ها در منطقه را مطرح می‌ کند. به نوشته تایمز، بر مبنای این برنامه، نیروهای بریتانیا به نیروهای آمریکایی و احتمالا نیروهای یک کشور اروپایی دیگر (احتمالا فرانسه یا آلمان) ملحق شده تا حملات موشکی علیه اهداف از پیش برنامه ‌ریزی شده در یمن را اجرا کنند.

یک منبع وابسته به دولت انگلیس گفته که لندن برای اجرای این حملات هماهنگ از جنگنده ‌های نیروی هوایی خود و ناو جنگی اچ.ام.اس دیاموند بهره خواهد گرفت.

همزمان، نیویورک تایمز آمریکا نیز مدعی شد که آمریکا در حال تدارک برای حمله به یمن است. نیویورک تایمز در مقاله اخیرش نوشته که درگیری بین جنگجویان حوثی و بالگردهای نیروی دریایی آمریکا در دریای سرخ، در حالی به وقوع پیوسته که آمریکا در حال بررسی طرح حمله مستقیم به نیروهای نیابتی و متحد ایران (انصار الله یمن) است.

بعد از انتشار این اخبار، نیروهای مقاومت نیز شروع به اقدام متقابل کردند. در مهم ترین اقدام، ناو جنگی «البرز» در قالب ناوگان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران وارد دریای سرخ در نزدیکی یمن شد و با این اقدام، ناوهای آمریکایی را که با قایق های یمنی درگیر شده بودند، تهدید کرد.

همچنین، ایران و عراق اعلام کردند که به زودی نخستین رژه دریایی مشترک شناورهای دو کشور را برگزار خواهند کرد. طبق اعلام ایران، این رژه دریایی روز 13 دی همزمان با سالروز شهادت سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس برگزار خواهد شد.

این رژه دریایی می تواند تهدیدی علیه آمریکا و غرب و حضورشان در دریای سرخ باشد.

آیا میان ایران و آمریکا جنگ دریایی رخ می دهد؟

در حالیکه اخبار تهدیدات کشورهای غربی و جبهه مقاومت ادامه داشت، اخباری در مورد درگیری قایق های یمنی و ناو جنگی آمریکا در دریای سرخ منتشر شد. این اخبار در رسانه های یمنی منتشرگردید اما توسط مقامات رسمی تایید نگردید. با این حال، صرف انتشار این اخبار نشان می دهد که تنش در دریای سرخ بالا است و با تغییر موقعیت ناو ایران و آمریکا و نزدیک شدن آنها به یکدیگر و حائل شدن قایق های تندرو یمنی میان آنها، امکان تصادم و برخورد میان آنها زیاد است.

اگر انگلستان یا کشور دیگر اروپایی نیز وارد ماجراجویی  شده و ناوهای خود را به دریای سرخ بفرستند، تراکم ناوهای مخالف بیشتر شده و احتمال درگیری بیشتر هم می شود. شکی نیست که درگیری دریایی ایران و متحدانش یا غرب به انفجاری بزرگ تبدیل می شود و ممکن است نتایج غیرقابل باور و اجتنابی داشته باشد.

با این حال، همانطور که پیش از این گفته شد، نه آمریکا و نه ایران علاقه ای به درگیری مستقیم ندارند  چرا که با توجه به وضعیت سیاسی جو بایدن و نزدیکی به انتخابات، ورود به یک جنگ بزرگ می تواند جو مسمومی علیه دموکرات ها ایجاد کرده و همه چیز را به هم بریزد.

ایران نیز با مشکلات اقتصادی روبه رو است و ترجیح می دهد وارد جنگی که هزینه های بالایی دارد نشود. با این حال، همان طور که در «تئوری بازی» بیان شده، افزایش تنش ها و بالا رفتن ضربات محدود می تواند اوضاع را از کنترل خارج کند.

منبع: خبر فوری

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها