تجمع در حمایت از غزه ممنوع شد!

دولت های فرانسه و آلمان اعلام کرده اند هرگونه تجمع در حمایت از مردم مظلوم غزه غیرقانونی است.

تجمع در حمایت از غزه ممنوع شد!

ترجمه:امیررضا نظری

به گزارش مستقل آنلاین، خبرگزاری رویترز نوشت:

در حالی که ده ها هزار نفر در 13 اکتبر در سراسر جهان در حمایت از فلسطینی ها به خیابان ها آمدند، همه این تظاهرات ها در آلمان و فرانسه ممنوع شد.

این دو کشور - محل زندگی بزرگترین جوامع یهودی و مسلمان اتحادیه اروپا - از زمان وقوع عملیات طوفان الاقصی،گروه های طرفدار فلسطین را سرکوب کرده اند. دولت ها می گویند که محدودیت ها برای توقف بی نظمی عمومی و جلوگیری از یهودی ستیزی است.

اما حامیان فلسطینی‌ها می‌گویند که آنها احساس می‌کنند از ابراز علنی حمایت یا نگرانی از وضعیت وخیم مردم غزه بدون خطر دستگیری، شغل یا وضعیت مهاجرتی آنها جلوگیری می‌کنند.

بیش از 3500 نفر در غزه از زمان آغاز کمپین بمباران تلافی جویانه اسرائیل کشته شده اند، در حالی که محاصره ای که از ورود غذا، سوخت و دارو به داخل غزه جلوگیری می کند، یک بحران انسانی ایجاد کرده است.

مسیکا مدجوب، دانشجوی تاریخ 20 ساله فرانسوی الجزایری، گفت: "ما می ترسیم، نگران متهم شدن به توجیه تروریسم هستیم، وقتی فقط می خواهیم از یک هدف بشردوستانه حمایت کنیم."

او پنج شنبه گذشته در یک تظاهرات ممنوعه در پاریس صحبت می کرد که پلیس با گاز اشک آور و ماشین های آب پاش به آن حمله کرد.

جرالد دارونین وزیر کشور فرانسه هفته گذشته با اشاره به خطر بی نظمی عمومی، اعتراضات طرفدار فلسطین را در سراسر کشور ممنوع کرد. از 7 اکتبر تاکنون 9 نفر در پاریس برای این موضوع بازداشت شده اند.

در آخر هفته، پلیس پاریس «حضور و گردش افرادی را که خود را طرفدار فلسطین معرفی می‌کنند» ممنوع کرد. از 12 اکتبر، آنها 827 جریمه و 43 نفر را دستگیر کرده اند.

به گفته سخنگوی پلیس آلمان، پلیس برلین دو درخواست برای تظاهرات طرفدار فلسطین را تایید کرده است.  

دولت های فرانسه و آلمان می گویند که با توجه به افزایش خشونت های یهودی ستیز پس از آغاز جنگ، باید از جوامع یهودی محافظت کنند. در آلمان، این موضوع به ویژه به دلیل کشتار شش میلیون یهودی اروپایی در هولوکاست توسط نازی ها حاد است.

اولاف شولز صدراعظم هفته گذشته به قانونگذاران گفت: «تاریخ ما، مسئولیت ما در قبال هولوکاست، وظیفه ما را در هر لحظه می‌داند که از موجودیت و امنیت اسرائیل دفاع کنیم.»

دارمنین روز سه شنبه گفت که از 7 اکتبر 327 اقدام یهودی ستیزانه در فرانسه رخ داده است که 183 مورد به دلیل یهودی ستیزی یا عذرخواهی برای تروریسم دستگیر شده اند.

گروه های حقوق بشر می گویند که جوامع یهودی باید محافظت شوند، اما آنها نگران هستند که اعتراضات مشروع سرکوب شود.

بنجامین وارد، معاون مدیر دیده بان حقوق بشر می گوید: «قانون حقوق بشر به دولت اجازه نمی دهد که به طور کلی بگوید که نگرانی در مورد خشونت وجود دارد و از آن به عنوان توجیهی برای ممنوعیت اعتراضات استفاده کند.

سوال این است که آیا متناسب است یا خیر - و این جایی است که فکر می کنم نگرانی وجود دارد.»

مجارستان و اتریش نیز از 7 اکتبر از اعتراضات طرفدار فلسطین جلوگیری کرده اند، در حالی که در بقیه اروپا تظاهرات بزرگ حمایت از فلسطینی ها با محدودیت های کمی برگزار شده است.

مسئولیت تاریخی

برلین با حدود 30000 فلسطینی یکی از بزرگترین جوامع را در خارج از خاورمیانه را دارد و نگرانی از آنچه در غزه اتفاق می افتد در حال افزایش است.

در تظاهرات غیرمجاز هفته گذشته در برلین، فلسطینی‌هایی که با رویترز صحبت کردند، گفتند که از این ابراز نگرانی می‌شوند و می‌ترسند که در کشوری که حمایت از رژیم اسرائیل مقدس است، برچسب طرفدار حماس به آنها خورده شود.

صالح سعید که در حاشیه یک تجمع غیرمجاز ایستاده بود، گفت: «احساس می‌کنم در آلمان ما اجازه نداریم نظر خود را بیان کنیم.»

یک آلمانی 32 ساله هم که از والدین فلسطینی به دنیا آمده است، گفت که خشونت حماس را محکوم می کند.

مقامات آموزشی برلین هفته گذشته به مدارس گفتند که می توانند دانش آموزان را از پوشیدن روسری فلسطینی کوفیه و برچسب «فلسطین آزاد» منع کنند.

دولت های آلمان پس از جنگ جهانی دوم به دلیل هولوکاست روابط نزدیک با اسرائیل را دنبال کردند.

فلیکس کلاین، بازرس آلمان مسئول مبارزه با یهودی ستیزی، گفت که تاریخ این کشور به این معنی است که باید به ویژه هوشیار بود.

حتی قبل از آغاز جنگ هم، آلمان تظاهرات طرفداران فلسطینی را محدود می کرد و مقامات برلین تظاهرات را به دلایل ایمنی عمومی ممنوع کردند.

عفو بین‌الملل در ماه سپتامبر اعلام کرد که توجیهات پلیس آلمان برای ممنوعیت گروه‌های طرفدار فلسطین بر اساس «کلیشه‌های تبعیض‌آمیز و انگ‌زنانه» است و با استناد به ارجاعاتی در دستورات پلیس به افرادی «از دیاسپورای عرب، به‌ویژه با پیشینه فلسطینی» است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها