نشست جده برای صلح در اوکراین؛ ۳۰ کشور منهای چین و روسیه گرد هم می‌آیند

روزنامه «وال استریت ژورنال» به نقل از دیپلمات‌های شرکت کننده در گفتگوهای جاری نوشت این نشست در روزهای 5 و 6 اوت در جده برگزار می‌شود و تلاش می‌شود تا بیشترین مشارکت ممکن را تضمین کند.

نشست جده برای صلح در اوکراین؛ ۳۰ کشور منهای چین و روسیه گرد هم می‌آیند

بر اساس اظهارات منابع دیپلماتیک غربی، عربستان سعودی در حال آماده شدن برای میزبانی از نشست صلح در راستای متوقف کردن جنگ در اوکراین است.

العرب

در این نشست، اوکراین به همراه حدود ۳۰ کشور از جمله هند، برزیل و تعدادی از کشورهای اتحادیه آفریقا شرکت خواهند کرد. در این میان هنوز مشخص نیست که چین در این نشست شرکت خواهد کرد یا خیر. روسیه نیز برجسته ترین غایب آن خواهد بود.

 

 ناظران می‌گویند عربستان سعودی به دنبال این است که عناصر اصلی بسیاری از ابتکارعمل‌ها از جمله ابتکار عمل چین و کشورهای آفریقایی را در یک ابتکار با امضای کشورهای شرکت کننده در این نشست گرد هم آورد تا به این ترتیب وزن بین‌المللی پیدا کند.

 

با این حال، خودداری چین از مشارکت، اگر واقعا اتفاق بیفتد، منبع شرمساری بزرگی برای ریاض خواهد بود. به ویژه این‌که عربستان سعودی روابط عمیقی با چین دارد و اگر مشارکت چین محقق شود، این اتفاق یک دستاورد خواهد بود؛ زیرا به این ابتکار عمل مشترک نیروی زیادی می‌بخشد.

 

روزنامه «وال استریت ژورنال» به نقل از دیپلمات‌های شرکت کننده در گفتگوهای جاری نوشت این نشست در روزهای 5 و 6 اوت در جده برگزار می‌شود و تلاش می‌شود تا بیشترین مشارکت ممکن را تضمین کند. مشارکت کشورهایی از جمله انگلیس، آفریقای جنوبی، اتحادیه اروپا، مصر، اندونزی، مکزیک، شیلی و زامبیا و همچنین هند و برزیل قطعی است. انتظار می‌رود جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز در آن شرکت کند.

 

ناظران می‌گویند طبق برداشت‌های نخستین این ابتکار عمل برای صلح احتمالا شامل احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین طبق منشور سازمان ملل متحد می‌شود که به معنای پذیرش اصل خروج نیروها از سرزمین‌های اوکراین از سوی روسیه و حل و فصل وضعیت ویژه شبه جزیره کریمه و لغو تحریم‌های روسیه و ایجاد صندوقی بین‌المللی برای بازسازی اوکراین، آتش بس و آغاز مذاکرات دو جانبه میان روسیه و اوکراین از یک سو و روسیه و ناتو از سوی دیگر به منظور بررسی خواسته‌های امنیتی و راهبردی روسیه است.

 

ناظران می‌گویند که در نشست جده تلاش خواهد شد به خواسته‌های اساسی هر دو طرف درگیری پاسخ داده شود به استثنای مسائل میدانی یا آنچه روسیه آن را «واقعیت جدید» می‌داند که به معنای الحاق چهار اقلیم اوکراین (دونتسک، لوهانسک، زاپوروژیه و خرسون) به روسیه است.

 

آنچه به پیشبرد برگزاری این نشست کمک می‌کند این است که با توجه به این‌که ضدحمله اوکراین منجر به تغییر اساسی در توازن قدرت میان دو طرف درگیری نشده است، واقعیت میدانی جنگ نشان می‌دهد که دو طرف خسارت‌های انسانی شدیدی را متحمل شده‌اند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها